نگاهی به مزایا و معایب کره

به گزارش مجله گرگانلند، کره، یکی از خوش رنگ و بوترین اعضای خانواده لبنیات است که به گفته خیلی از متخصصان، قدمت آن به 2000 سال قبل از میلاد مسیح برمی شود و اگرچه کسی به طور قطع نمی داند کدام کشور، زادگاه آن است اما بعضی مورخان، یونان و فرانسه را زادگاه های احتمالی آن می دانند و بعضی دیگر، کشورهای شمال آفریقا را. اروپایی ها علاقه زیادی به مصرف کره دارند.

نگاهی به مزایا و معایب کره

نگاهی به مزایا و معایب کره

ترجمه:ندا احمدلو

کره، یکی از خوش رنگ و بوترین اعضای خانواده لبنیات است که به گفته خیلی از متخصصان، قدمت آن به 2000 سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد و اگرچه کسی به طور قطع نمی داند کدام کشور، زادگاه آن است اما برخی مورخان، یونان و فرانسه را زادگاه های احتمالی آن می دانند و برخی دیگر، کشورهای شمال آفریقا را. اروپایی ها علاقه زیادی به مصرف کره دارند.

این محصول لبنی، عضو جدانشدنی سفره آلمانی ها، فرانسوی ها و یونانی هاست. جالب است بدانید که کره، جزو اولین خوراکی هایی بود که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، نوع استاندارد آن را در سال 1938 میلادی به اسم یک ماده مغذی و مفید مورد تایید قرار داد.

در گذشته های خیلی دور، مردم اروپا کره را فقط از شیر بز و گوسفند تهیه می کردند ولی امروزه این محصول لبنی بیشتر از شیر گاو تهیه می گردد و تنها برخی از عشایر یا مردم روستایی، کره مورد احتیاج خودشان را از شیر احشام دیگری مانند گوسفند، بز یا حتی میش تهیه می نمایند. قدیم ترها، مردم شیر را در مشک هایی که از پوست احشام درست نموده بودند، می ریختند و آن را آنقدر تکان می دادند تا چربی شیر روی سطحش بیاید و بعد این کره را به راحتی از شیر جدا می کردند ولی حالا دیگر از این روش کره گرفتن در زندگی های شهرنشینی خبری نیست و کره با دستگاه های مدرن و مجهز، از شیر گرفته و بعد از طی مراحل بهداشتی مختلف، به بازار عرضه می گردد. کره های حیوانی که در روستاها تهیه می شوند، همان چربی خالص شیر هستند که افزودنی خاصی به آن اضافه نشده اما معمولا کارخانه ها به کره های صنعتی، اندکی نمک، نگهدارنده و گاهی طعم دهنده هایی را هم اضافه می نمایند تا بتوانند مشتریان خود را که ذائقه های مختلفی دارند، راضی نگه دارند!

مضرات کره

هرچند خیلی سخت می توان لقمه نان و پنیر، عسل و مربا را بدون کره در نظر گرفت، اما کسانی که دوست ندارند به ناراحتی های قلبی و گرفتگی عروق مبتلا شوند یا چربی خونشان بالا برود، باید حسابی مراقب مصرف آن باشند. عظیم ترین نگرانی در خصوص کره، میزان بالای چربی اشباع و ترانس موجود در آن است. تنها در یک قاشق غذاخوری کره، حدود 8 گرم چربی اشباع وجود دارد که این اصلا خبر خوبی برای کسانی که عاشق کره هستند و در معرض بیماری های قلبی قرار دارند، نیست. به علاوه هریک قاشق غذاخوری کره، 100 کیلو کالری انرژی دارد و شما باید برای سوزاندن این میزان از انرژی نزدیک به 35 دقیقه پیاده روی بکنید. بنابراین، کره از آن دست خوراکی هایی است که خوردنش اصلا به افراد چاق یا آنهایی که اضافه وزن دارند، توصیه نمی گردد. در مقایسه با کره های حیوانی یا همان کره های زرد رنگی که ما در بسته بندی های مختلف در بازار می بینیم، کره های مارگارین نسبتا سفید رنگی هم در بازار وجود دارد که کالری شان نصف کالری کره های معمولی است و چون چربی اشباع در آنها وجود ندارد یا میزانش بسیار ناچیز است، برخی ها مصرف آنها را به کره حیوانی ترجیح می دهند. اما این دسته از افراد باید بدانند که مارگارین هم میزان قابل توجهی چربی ترانس دارد که می تواند جزو معایب بسیار عظیم آن به حساب آید.

مزایای کره

کره آ ن قدرها هم که فکر می کنید خوراکی خطرناکی نیست. این محصول لبنی، مقادیر قابل توجهی ویتامین A و اسید لینولئیک دارد که بدن را در برابر بسیاری از سرطان ها محافظت می نماید. به علاوه، کره آنتی اکسیدان های فراوانی دارد که از آسیب به سلول های بدن جلوگیری می نماید. در نتیجه اگر شما ناراحتی قلبی یا اضافه وزن نداشته باشید، می توانید میزان کمی کره را در رژیم غذایی روزانه تان بگنجانید. میزانی معادل یک قاشق مرباخوری که دارای 45 کیلوکالری انرژی است.

7 نکته درباره کره

1.اگر صبح خواب ماندید و وقت نداشتید یخ کره فریزشده تان را باز کنید و آن را داخل لقمه تان قرار دهید، می توانید لبه یک چاقو را کمی گرم کنید و با آن سریع کره را به تکه هایی که می خواهید، تقسیم کنید.

2.اگر می خواهید کره را در غذا بهره ببرید، بهتر است آن را برای ذوب شدن به جای حرارت مستقیم، روی حرارت غیرمستقیم مانند بخار آب جوش کتری قرار دهید.

3.هیچ وقت کره را به مدت طولانی روی حرارت مستقیم قرار ندهید و از آن برای تفت دادن استفاده نکنید چون چربی ترانس موجود در آن می تواند در اثر حرارت مستقیم، ترکیبات سرطان زا آزاد کند.

4.اگر می خواهید کره را به اسم یک خوراکی مکمل در مسافرت یا پیک نیک های یک روزه در سبدتان جای بدهید، بهتر است آن را در یک ظرف دوغ خنک بریزید. مطمئن باشید با این روش که تا ساعت ها آب نمی گردد.

5.اگر می خواهید برای مدتی کره را در یخچال یا فریزر نگهداری کنید، بهتر است آن را در یک پوشش کاملا محافظ قرار دهید چون کره خیلی زود بوی خوراکی های مختلف را به خودش می گیرد.

6.به خاطر داشته باشید که هر قاشق مربا خوری کره معادل دو عدد گردو، 5 عدد بادام و یک قاشق مربا خوری سس مایونز و یک واحد چربی به شمار میرود.

7.از قلم نیاندازید که آغشته کردن نان ساندویچ با کره برای بچه های کم غذا در هنگام تهیه یک لقمه خانگی، راهی برای افزایش انرژی مورد احتیاج است.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 1305

به "نگاهی به مزایا و معایب کره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به مزایا و معایب کره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید