نکاتی راجع به چاشنی های مفید و مضر

به گزارش مجله گرگانلند، چاشنی نوعی سس یا ادویه است به منظور ایجاد طعمی خاص به غذا افزوده می گردد.یکی از رازهای مهم سرآشپزهای پیروز استفاده از چاشنی های خوشمزه برای غذاهای مختلف است؛ انتخاب چاشنی و ادویه مناسب به اندازه قابل توجهی می تواند غذای یک سرآشپز ماهر یا یک خانم خانه دار را خوش طعم کند.

نکاتی راجع به چاشنی های مفید و مضر

معرفی سالم ترین و مضرترین چاشنی ها برای بدن!

هنگامی که در خصوص چاشنی هات داگ یا همبرگر صحبت می کنیم، گزینه های شما فراتر از سس مایونز و خردل هستند. چاشنی های مختلف دارای مزایا و خطرات مختلفی برای سلامتی هستند.

چاشنی های سالم

سعی کنید یخچال خود را با این 5 چاشنی پر کنید…
سس پستو
همانطور که می بینید مصرف این چاشنی ها عذاب آور نیست. سس پستو خوشمزه، تازه و - مهمتر از همه - سالم است. از آنجا که پستو معمولا حاوی کمی فتا است، شما حتی می توانید پستو را به راحتی جایگزین پنیر کنید. به هر حال، پستو تنها یک چاشنی نیست.1
مواد لازم برای سس پستو
دانۀ کاج Pine nuts:نصف پیمانه

ریحان تازه:4 پیمانه

پنیر پارمزان رنده شده:نصف پیمانه

سیر:1 حبه

نمک و فلفل:به میزان لازم

روغن زیتون:نصف پیمانه

طرز تهیه سس پستو
ابتدا فر را با دمای 175 درجه سانتی گراد گرم کنید بعد دانه های کاج یا گردو را روی سینی بریزید و به مدت 5 الی 8 دقیقه در فر بگذارید تا بو داده گردد و طلایی رنگ گردد.

بعد دانه ها را از فر خارج میکنیم و میگذاریم تا خنک گردد.

سپس دانه ها را با پنیر ، سیر ،ریحان و میزانی نمک و فلفل در غذا ساز بریزید تا کاملا مخلوط و له شوند

و اگر هم دوست داشته باشید دانه های کاج مثل کرانچی گردد میتوانید در هنگام مخلوط کردن و خرد کردن مواد از له شدن آن جلو گیری کنید.

روغن زیتون را هم به بقیه مواد داخل غذا ساز اضافه کنید و سرعت را کم کنید تا سس با روغن مخلوط گردد و کاملا یکدست گردد.

این سس را میتوانید به مدت 3 روز در یخچال نگهدارید و برای پاستای پخته شده سرو کنید.2

خردل ساده
خردل شیرین، تند و بهتر از همه… بدون قند است! البته، در اینجا منطور خردل ساده است. تضمینی در خصوص بدون قند بودن خردل عسلی و یا هر نوع خردل اصلاح شده دیگر وجود ندارد.

در هر صورت، انواع خردل حاوی میزان زیادی آنتی اکسیدان است! همچنین، خردل سرشار از زردچوبه است که خاصیت ضد سرطانی آن ثابت شده است.

سس سالسا
از آنجا که سس سالسا معتبر و با کیفیت اساسا سبزیجات خرد شده همراه با بعضی از ادویه جات است، هیچ راهی برای اشتباه کردن وجود ندارد. سعی کنید هنگام خوردن هات داگ سالسا را جایگزین سس های تند، چرب و روغنی کنید.
مواد لازم برای تهیه سس سالسا
گوجه فرنگی 10 عدد

پیازچه 3 عدد

سیر 2-3 حبه

گشنیز خرد شده 2 قاشق غدا خوری

فلفل سبز برای تند شدنبه میزان لازم

نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه سس سالسا
1) گوجه فرنگی ها را بشوید و روی پوست آنها را با استفاده از چاقو بصورت همچنین برش بدهید و داخل آب جوش به مدت 10 تا 15 دقیقه قرار دهید . سپس از آب جوش خارج نموده و داخل ظرف یخ بیندازید و به آرامی پوست گوجه فرنگی ها را بکنید.

2) گوجه فرنگی، سیر، پیاز چه ، گشنیز، فلفل قرمز نمک و فلفل سیاه را داخل مخلوط کن ریخته تا پوره یک دستی به شما بدهد و برای اینکه عطر و طعم خوبی به شما بده آن را به مدت چند ساعت در یخچال قرار دهید .3

سس گواکامول
نکته اصلی در خصوص این سس: گواکامول از آووکادو ساخته شده است که دارای چربی های مضر هستند. با این حال، چربی های بدتری نیز وجود دارند! به جای سس مایونز یا پنیر، برای داشتن سسی با بافت خامه ای بدون چربی هایی که کلسترول را بالا می برند، از گواکامول بهره ببرید.
مواد لازم سس گواکامول
3 عدد آووکادو پوست کنده و خردشده

1عدد لیمو ترش آب گرفته شده

1 قاشق چایخوری نمک

نصف پیمانه پیاز میانه خرد شده

3 قاشق غذاخوری گشنیز تازه خرد شده

2 عدد گوجه فرنگی درشت خرد شده

1 قاشق چایخوری سیر خرد شده

1 عدد فلفل قرمز تند

طرز تهیه
برای تهیه سس گواکامول، ابتدا در یک کاسه میانه، آوکادو، آب لیمو و نمک را مخلوط کنید.

در یک کاسه دیگر، پیاز، گشنیز، گوجه فرنگی و سیر را مخلوط و فلفل را اضافه کنید.

این دو مخلوط را در ظرفی با هم مخلوط کنید و خوب هم بزنید.

به مدت 1 ساعت در یخچال قرار دهید تا عطر و طعم خوبی پیدا کند.4

هوموس خانگی
هوموس خانگی یک چاشنی عالی برای غذاهای کبابی است! تهیه این سس نیز آسان است. همه چیزهایی که شما احتیاج دارید نخود فرنگی، لیمو، کنجد و سیر است. هر ماده دیگری را نیز می توانید به آن اضافه کنید (مثلا فلفل قرمز یا سبز).1

چاشنی های مضر

بعد از اینکه پنج چاشنی خوشمزه و سالم را به اشتراک گذاشتیم باید به معرفی چاشنی های مضر نیز بپردازیم. از مصرف چه چاشنی هایی باید اجتناب کنید؟ خود را برای کنار گذاشتن بعضی چاشنی ها آماده کنید…
سس کچاپ
قبول کنید، این اتفاقی است که در حال وقوع است. بیشتر کچاپ هایی که از فروشگاه های مواد غذایی خریداری می کنید، حاوی شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS) هستند. در صورتی که HFCS برای شما مضر است.
سس مایونز
سس مایونز گزینه واضح دیگری به عنوان چاشنی مضر است. مزایا و معایب سلامتی آن سال ها مورد بحث بوده است. در پی جایگزینی مانند روغن هسته انگور برای سس مایونز باشید و یا خود آن را تهیه کنید. با این حال، برترین کار اجتناب از مصرف مایونز است.
انواع دیگر چاشنی سالاد
متاسفانه، بسیاری از چاشنی های سالاد (هر دو نوع خامه ای و سرکه ای) حاوی چربی بالا هستند.
Queso(نوعی پنیر)
این پنیر ماده غذایی دیگری است که شما قبلا در خصوص عواقب منفی آن برای سلامتی آگاه بودید. نگاهی به توصیه های بالا بیندازید و سس پستو یا گواکامول را جایگزین این چاشنی کنید. هر دو گزینه روش های سالم تری برای داشتن سس خامه ای هستند.
عسل تقلبی همان قند مایع است
گرچه عسل واقعی حاوی آنتی اکسیدان های سالم است که برای بدن مفید است، اما بسیاری از برندهای عسل جعلی هستند. اگر می خواهید عسل مصرف کنید، مطمئن شوید که عسل واقعی است. در غیر اینصورت ممکن است عسلی که مصرف می کنید فقط حاوی شربت ذرت فروکتوز یا شیرین کننده های مصنوعی باشد!

پینوشتها

1.www.rastineh.com

2.www.namnak.com

3.www.beytoote.com

4.www.shafaf.ir

منبع: راسخون
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 1365

به "نکاتی راجع به چاشنی های مفید و مضر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی راجع به چاشنی های مفید و مضر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید