از واو وزیر تا واکسن
به گزارش مجله گرگانلند، گردشگری ایران صنعتی وابسته به سیاستهای دولت است اما آنچه مسلم است، اگر دولتها به مطالبات بخش خصوصی توجه نمایند میتوانند مسائل این بخش را حل و فصل نمایند اما سوال ما از بخش خصوصی در استانه جابجایی دولت، این است که از دولت سیزدهم چه میخواهید؟
ایسنا: گردشگری یکی از صنعت های مهم جهانست که به واسطه گستردگی بدنه بخش خصوصی کمتر به سیاست های دولت وابسته است اما این مسئله در کشور ما که دولت سیاستگذار خط و مشی گردشگری محسوب میگردد، فرایند متفاوتی دارد همین مسئله نشان می دهد که تغییر دولتها برای گردشگری و فعالان این بخش بسیار حائز اهمیت است.
یکی از مسائلی که باید دولت ها در هنگام قبول مسئولیت به ان توجه نمایند بخش خصوصی است و گردشگری به اسم صنعتی نوپا، وابسته به دولت و کاملا پا گرفته از سوی بخش خصوصی مطالباتی دارد که دولت ها باید به ان توجه نمایند.
در آستانه روی کار امدن دولت سیزدهم هستیم و آنچه در صنعت گردشگری به اسم یک جریان دست به دست میگردد، مطالبات این افراد از دولت سیزدهم است و دولت می تواند با تکیه بر مطالبات مطرح شده، کابینه خود را چینش نموده و برنامه و چشم اندازی را برای آینده صنعت گردشگری ترسیم کند.
وزیری با معاونان متخصص
سیدامیر ناصر طباطبایی خزانه دار جامعه هتلداران کشور و رییس جامعه هتلداران یزد با بیان اینکه انتخاب وزیری توانمند و دارای شناخت کافی به هر سه حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی از مطالبات این حوزه است، می گوید: وی باید دارای صندلی علمی و عملی برجسته و ارتباط مثبت و موثر با دیگر ارکان اصلی اداره کشور باشد.
وی با بیان این که وزیر مذکور باید با انتخاب معاونین و مدیران متخصص و درد آشنا در سه بخش تحت مدیریت وزارت بتواند قدم های سریع و بلندی جهت توسعه گردشگری بردارد، می گوید: وی باید هر چه بیشتر گردشگری داخلی و خارجی، حفظ و احیا و بهره برداری از میراث فرهنگی را دنبال و حمایت از فراوری و عرضه داخلی و خارجی صنایع دستی و افزایش دانش و مهارت فعالین در این بخش ها را محقق کند.
توجه به گردشگری داخلی و خارجی
سید رضا بهادری کارگزار اشتغال استان یزد طرح ملی تکاپو و مسئول کمیته گردشگری پایدار استان یزد، خطاب به دولت آینده اظهار می نماید: از دولت آینده خواهشمندیم توجه ویژه ای به توسعه پایدار گردشگری داخلی و ورودی در جذب گردشگران کشورهای هدف گردشگری ایران داشته باشد و نتایج اثربخش مالی و اشتغالزایی آن را همگان شاهد باشند.
وی با بیان این که صنعت گردشگری، سومین صنعت عظیم عایدیزای جهان است، اظهار می نماید: با توجه به ظرفیت های میراث فرهنگی و طبیعی ایران که جزو 10 کشور اول جهان به لحاظ جاذبه های فرهنگی و تاریخی و پنج کشور اول جهان به لحاظ جاذبه های طبیعت گردی هستیم.
وی با بیان این که در مجموع بیش از یک میلیون جاذبه در کشور عزیزمان وجود دارد، اضافه می نماید: با برنامه ریزی صحیح و تدابیر دولت منتخب مردم، این صنعت عظیم و عایدیزا می تواند جایگزین بسیار خوبی برای صنعت نفت و تمام صنایعی باشد که تتازه ناپذیر هستند و احتمالا می توانند مورد تحریم دشمنان ایران قرار بگیرند.
این مسئول با اشاره به این که گردشگری تنها صنعتی است که قابل تحریم نیست، تصریح می نماید: بیش از 150 گونه گردشگری در جهان وجود دارد که بر طبق مبانی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت و حمایت صریح رهبری از توسعه گردشگری در این الگو بیش از 100 گونه آن قابلیت اجرا در ایران دارد و کارآفرینی و اشتغالزایی عظیمی به واسطه این تنوع بخشی در همه جای کشور رخ خواهد داد.
این مسئول تصریح می نماید: با توجه به کم هزینه بودن راه اندازی کسب و کارهای مرتبط با گردشگری و ارتباط شبکه ای و زنجیروار این صنعت با همه رشته های دانشگاهی و متنوع بودن محصولات و گونه های گردشگری عملا امکان ایجاد شغل برای همه فارغ التحصیلان دانشگاهی با کمترین هزینه ممکن در تمام نقاط کشور وجود دارد.
بهادری با اشاره به این که همزمان بحث وابستگی صنایع دستی و مشاغل مرتبط با این حوزه و کارآفرینی اجتماعی ناشی از آن هم در توسعه پایدار گردشگری ایران مطرح است، می گوید: وسعت زنجیره تامین و زنجیره ارزش گردشگری و ذینفعان این صنعت از بخش های حمل و نقل، اقامت، تورگردان ها، صنایع دستی تا جامعه محلی حاکی از اهمیت بسیار بالا و استراتژیک این صنعت برای توسعه پایدار کشور است.
وی ادامه می دهد: صنعت گردشگری بالاترین اثر تکاثری و اشتغالزائی را در جهان داراست لذا با توسعه پایدار این مادر صنعت در ایران، شاهد جهش فراوری و اشتغال و رشد پایدار اقتصاد غیرنفتی و غیرقابل تحریم خواهیم بود.
وی با اشاره به این که گردشگری، صنعتی سبز و پاک است که باعث توزیع عادلانه ثروت و کارآفرینی روستایی و منطقه ها محروم و مرزی می گردد، میگوید: در بین 10 حوزه کسب و کاری و مشاغلی است که در آینده نه تنها از بین نمی فرایند بلکه بر اهمیت آن افزوده می گردد و مراکز مطالعاتی استراتژیک جهان به این حقیقت بارها اذعان نموده اند.
لطفا واکسیناسیون!
مهدی رجایی فرد نائب رییس دفاتر خدمات مسافرتی یزد در مورد مطالبه خود از دولت اظهار می نماید: گفتمان گردشگری از صحبت های مسئولان حذف شده، همانطور که گردشگری پس از حادث شدن کرونا حذف شد.
وی اضافه می نماید: در تمام جهان فعالان گردشگری در نوبت اول تزریق واکسن بودند اما در کشور ما شرایط به این روال نبوده است البته اگر فرایند واکسیناسیون سرعت بگیرد، رفته رفته می توان از نیمه دوم سال شاهد تحرک در بازار گردشگری داخلی و در سرانجام سال ورود مجدد گردشگران خارجی بود.
این فعال گردشگری تصریح می نماید: دولت تازه باید با درک مناسب این موضوع، تمرکز جدی تری بر سرعت بخشیدن به این فرایند داشته باشد لذا واکسیناسیون فرصتی طلایی برای احیای گردشگری است که باید با بهبود شرایط، شاهد افزایش چشمگیر رفت وآمدها در مسافت های کوتاه و رفته رفته مسافت های طولانی تر باشیم.
و با بیان این که این مسئله مصداق عملکرد مناسب گردشگری است، میگوید: با این فرایند، در اشتغال و عایدی و سوق دادن پول از بازارهای عظیم تر به محیط های کوچک تر و کاهش آسیب های این دست محیط ها هم اقدام میگردد.
رجایی فرد خاطرنشان میکند: با در نظر دریافت تاثیرپذیری زنجیره ای و ضربدری عوامل اثرگذار در اقتصاد و بالا بودن ضریب تکاثر اشتغال در این بخش، گردشگری تعویض طلایی اقتصاد ما خواهد بود، پس واکسیناسیون وقت طلایی برای تعویض طلایی به شمار میرود.
آنچه مسلم است دولت ها اگر به جای شعار دادن بتوانند به مطالبات بخش خصوصی تکیه نمایند، به زودی میتوانند مسائل و گره های کور مالی را باز نمایند و رونق مالی را در شریان های کشور ببینیم.
منبع: توریسم آنلاین