آموزش مرحله به مرحله تهیه بستنی زمستانی در خانه

به گزارش مجله گرگانلند، بستنی زمستونی یادآور و نوستالژی شیرین دوران کودکیه؛ با رسیدن فصل زمستون، این بستنی ها جای بستنی های خنک و تابستونی رو میگرفت و مغازه ها پر از بسته های این بستنی خوشمزه میشد! اگر شما و بچه هاتونم از طرفدارای پر و پا قرص این نوع بستنی هستید، خودتون تو خونه سالم تر و ارزون تر و بدون مواد نگهدارنده درست کنید. ما مرحله به مرحله بهتون آموزش میدیم. (آسون تراز چیزیه که فکرشو می کنید)

آموزش مرحله به مرحله تهیه بستنی زمستانی در خانه

مواد لازم برای بستنی زمستونی خونگی:

  • سفیده تخم مرغ: 2 عدد
  • پودر قند یا شکر: 80 الی 100 گرم
  • وانیل: یک چهارم قاشق چایخوری
  • پودر ژلاتین: یک و نیم قاشق چایخوری
  • آب سرد: 2 قاشق غذاخوری
  • نان میکادو: 1 الی 2 ورق
  • شکلات تخته ای: به میزان لازم
  • شکلات شیری آب شده: به میزان لازم

طرز تهیه بستنی زمستونی در خانه:

برای آغاز کار، نان میکادو رو با کاتر گرد (قطر دلخواهه قطر کاتر من چهار و نیم سانت بود) قالب میزنیم، چون نون ها نازک هستن روی یکی از نون ها شکلات سفید آب شده میزنیم چون میخوایم یه نون دیگه هم بهش بچسبونیم.

بعد از مالیدن شکلات شیری آب شده روی یک طرف نون ها، نون بعدی رو بهش می چسبونیم تا ضخامت نون ها دو برابر بشه. از طرف دیگه، پودر ژلاتین و آب سرد رو با هم مخلوط می کنیم و کنار میذاریم تا اواسط کار به روش بن ماری حلش کنیم. (منظور از روش بن ماری اینه که از حرارت غیر مستقیم استفاده کنیم.)

سفیده تخم مرغ رو با همزن میزنیم و همین که کف کرد وانیل رو اضافه می کنیم.

در مرحله بعد و حین همزدن پودر قند رو کم کم اضافه می کنیم و انقدر با همزن میزنیم تا سفیده فرم بگیره و وقتی ظرف رو برمیگردونیم از داخل ظرف نریزه.

سفیده های فرم گرفته رو روی حرارت ظرف آبی که در حال جوشه قرار میدیم (بن ماری) و آغاز به زدن با همزن میکنیم. به صورت مداوم، 10 دقیقه به زدن ادامه میدیم تا سفیده ها کاملا بپزن و فرم بگیرن و سفت بشن!

در این بین ژلاتین رو هم به روش بن ماری حل میکنیم تا کاملا شفاف بشه و اجازه میدیم کمی از دما بیفته. وقتی سفیده ها کاملا پخت و سفت شد از روی حرارت برمیداریم و ژلاتین رو بهش اضافه میکنیم و به آرومی هم میزنیم تا مخلوط بشه (زیاد هم نزنید ممکنه سفیده شل بشه در حد مخلوط شدن کافیه)

مواد رو داخل قیف بریزید. اگر سر ماسوره ساده دارید بهره ببرید و اگه ندارید بدون سر ماسوره، در این مرحله باید کمی سرعت عمل داشته باشید سریع مواد رو به یاری قیف روی نون ها پایپ کنین(اگه دوست نداشتین بستنی شما سر نوک تیز داشته باشه به آرومی کمی با دست صاف کنین) و بعد به فریزر انتقال بدین. سعی کنین سریع این کار رو انجام بدین چون اگه داخل محیط بمونه شل میشه، بستنی ها دو سه ساعتی داخل فریزر بمونن تا کاملا منسجم بشن.

شکلات رو روی حرارت بن ماری آب کنین و اجازه بدین از دما بیفته. بعد بستنی ها رو از فریزر خارج کنین و شکلات رو روی بستنی بریزین تا کاملا سطح بستنی رو کاور کنه و بعد به یخچال انتقال بدین تا شکلات ها ببنده.

در صورت دلخواه روی بستنی ها رو با ترافل یا پودر نارگیل یا شکلات سفید بن ماری شده و… تزیین کنید تا زیبا تر بشه یا اینکه ساده نگه دارین.

نکات مهمی که در درست کردن بستنی زمستونی باید رعایت کنید!

  • این میزان مواد حدود 15 الی 20 عدد بستنی زمستونی بهتون میده. البته بازم بسته به مقدار پایپ کردن روی نون ها داره.
  • میزان پودر قند 80 الی 100 گرم هست که بستگی به ذائقه و میزان شیرینی دلخواهتون داره. هشتاد گرم حدود نصف پیمانه میشه و میتونید به جای پودر قند از شکر دانه ریز هم استفاده کنین.
  • به جای نان میکادو میتونین از نون قیفی شکل یا نون های مینی تارت استفاده کنین تا کارتون راحت تر باشه و یا اینکه از هر بیسکوییت دایره شکلی میتونین استفاده کنین. حتی میشه کیک رو توی ظرف مسطح پخت و بعد گرد قالب زد و روی اون بستنی ها رو پایپ کرد.
  • برای شکلات تخته ای میتونید از شکلات دارک یا تلخ یا شکلات شیری استفاده کنین. کاملا بستگی به ذائقتون داره ولی روی رنگ هم تاثیر داره و شکلات تلخ تیره تره.
  • بعد از کاور کردن بستنی ها با شکلات، بهتره روی سینی نایلون یا کاغذ روغنی بذاریم و بستنی ها رو روش بچینیم و در یخچال قرار بدیم که بعد از اینکه شکلات خودش رو گرفت به راحتی بتونیم از کف ظرف جدا کنیم.
  • وقتی سفیده رو روی بخار آب به صورت مداوم هم میزنیم توجه داشته باشید حرارت کم و بخار آب ملایم باشه و ظرف سفیده طوری روی بخار آب قرار بگیره که کف ظرف با آب تماس نداشته باشه وگرنه سفیده شل میشه و آب میندازه.
  • در صورتی که مطابق میل و ذائقه تون باشه میتونین به جای دو قاشق آب، گلاب استفاده کنین و با ژلاتین مخلوط کنین تا طعم خاصی به بستنی شما بده
  • مدت ماندگاری بستنی ها داخل یخچال چون مواد نگهدارنده ندارن، سه تا چهار روزه.
  • قبل از اضافه کردن ژلاتین بن ماری شده به سفیده های پخته در صورت دلخواه میتونین دو الی سه قاشق خامه فرم گرفته (برای طعم) به سفیده اضافه کنین یا اگه خواستین پفکی تر باشه پنج الی شش عدد مارشمالوی آب شده و از حرارت افتاده بهش اضافه کنین و بعد پودر ژلاتین رو مخلوط کنین.
  • اگر موقع ریختن شکلات روی بستنی ها احساس کردین که شکلات سفته و راحت روی بستنی حرکت نمیکنه، میتونین یک قاشق چایخوری روغن مایع اضافه و مخلوط کنین تا روان تر بشه.
  • در صورت دلخواه میتونین به سفیده آماده پایپ کردن، رنگ خوراکی هم اضافه کنین اما باید خیلی آروم مخلوط کنین تا سفیده شل نشه و حتما از رنگ های ژلاتینی استفاده کنین. رنگ های مایع کار رو خراب میکنن و همینطور میتونین هنگام پایپ کردن از ماسوره شکل دار استفاده کنین تا کارتون زیبا بشه اما این کار ها کاملا سلیقه ای هست و کمی کارتون رو دشوارتر میکنه.
  • فرم دادن سفیده تخم مرغ در این بستنی خیلی حائز اهمیت هست علاوه بر این بستنی در بسیاری کیک ها و شیرینی ها هم احتیاج هست که سفیده تخم مرغ رو به خوبی فرم بدیم. گاها برای فرم دادن سفیده با مشکل روبرو می شیم و هر چقدر به زدن ادامه میدیم، فرم نمیگیره ! در ادامه به نکات مهم فرم دادن سفیده تخم مرغ اشاره می کنیم:

نکات مهم فرم گرفتن سفیده تخم مرغ:

  1. هنگام جدا کردن سفیده و زرده تخم مرغ حتما دقت کنید که هیچ ذره ای از زرده تخم مرغ با سفیده مخلوط نشه وگرنه سفیده شما فرم نمیگیره.
  2. پره های هم زن هنگام فرم دادن سفیده باید کاملا تمیز و خشک و عاری از هر گونه چربی باشن.
  3. ظرفی که سفیده رو توش فرم میدیم، باید حتما خشک و تمیز باشه و جنس ظرف هم تاثیر زیادی داره. بهتره موقع فرم دادن سفیده از ظرف شیشه ای استفاده کنین چون که ظرف های پلاستیکی قابلیت جذب مواد رو دارن و اگه مثلا داخل ظرف پلاستیکی مواد شیرینی رو آماده کردین با وجود شستن کامل کمی از چربی اون شیرینی رو جذب میکنن و موقع فرم دادن سفیده این چربی باعث میشه سفیده خوب فرم نگیره. چنانچه چاره ای جز استفاده از ظرف پلاستیکی نداشتین ظرف مورد نظر رو قبل از استفاده با صابون خوب بشورید و خشک کنید.
  4. هنگام فرم دادن سفیده بهتره همزن رو همواره در یک راستا حرکت بدین مثلا در جهت عقربه های ساعت و تا فرم گرفتن کامل، در همین جهت باشین. تغییر سریع و زیاد جهت زدن در سفیده باعث میشه سفیده تخم مرغ آب بندازه و فرم نگیره.
  5. موقع آغاز به فرم دادن سفیده تخم مرغ با سرعت کم همزدن رو آغاز کنین و رفته رفته سرعت رو بالا ببرین و بعد روی سرعت ثابت و تند نگه دارین و به صورت مداوم هم بزنین تا فرم بگیره. تغییر زیاد سرعت هم زدن و یا متوقف کردنش و وقفه دادن بین هم زدن هم ممکنه باعث آب انداختن سفیده و فرم نگرفتن اون بشه.

بستنی زمستونی بین بچه ها بسیار پرطرفداره و عصرانه و میان وعده مناسبیه. در این مطلب سعی کردیم طرز تهیه بستنی زمستونی خوشمزه خانگی رو به همراه تمام نکات و فوت و فن ها به شما عزیزان آموزش بدیم تا در تهیه بستنی زمستونی هیچ مسئله ای نداشته باشین و این بستنی نوستالژی رو توی خونه به راحتی آماده کنین و از طعم بی نظیرش لذت ببرین. هر سوالی داشتید توی قسمت نظرات بپرسید.

منبع: اُکالا
انتشار: 29 بهمن 1400 بروزرسانی: 29 بهمن 1400 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 1467

به "آموزش مرحله به مرحله تهیه بستنی زمستانی در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش مرحله به مرحله تهیه بستنی زمستانی در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید