یک قرن فاصله تا برطرف کامل شکاف جنسیتی در دنیا

به گزارش مجله گرگانلند، گزارش سالیانه مجمع جهانی اقتصاد (WEF) درباره شکاف جنسیتی حاکی از آن است که شکاف جنسیتی در شرایط مختلف از جمله نفوذ سیاسی، حصول مالی، بهداشت و آموزش طی یک سال اخیر در جهان کاهش یافته اما برای برطرف کامل آن، یک قرن زمان ضروری است.

یک قرن فاصله تا برطرف کامل شکاف جنسیتی در دنیا

به گزارش خبرنگاران، مجمع دنیای اقتصاد مستقر در سوئیس که فرایند پیشرفت دنیای در زمینه برابری جنسیتی را به طور سالیانه در میان 153 کشور دنیا دنبال می نماید، اعلام نموده با وجود ورود بسیاری از زنان در نقاط مختلف دنیا به دولت و مشاغل دولتی، شکاف مالی همچنان میان زنان و مردان بیشتر شده است.

پیش بینی های مجمع دنیای اقتصاد حاکی از آن است که با وجود نقش های رهبری زنان در مناصب مهمی مانند بانک مرکزی اروپا و بانک دنیای و قرار دریافت در رأس چندین کشور از جمله فنلاند، آلمان و نیوزیلند، زنان برای رسیدن به صندلی برابر با مردان و از بین رفتن شکاف جنسیتی مسیری 99.5 ساله در پیش دارند.

در عین حال برآوردهای سال گذشته در گزارش مجمع دنیای اقتصاد درباره شکاف جنسیتی (2018) حاکی از آن بود که برطرف شکاف جنسیتی به 108 سال زمان احتیاج دارد.

بر اساس گزارش امسال میلادی (2019) مجمع دنیای اقتصاد درباره شکاف جنسیتی، پیشرفت در حوزه سیاسی با کندی همراه است و زنان هنوز تنها 21 درصد از سمت های اداری را در سراسر دنیا به خود اختصاص داده اند اما می توان امیدوار بود که اثر الگوپذیری باعث تحریک و تسریع این تغییرات گردد.

شرایط نامطلوب شکاف جنسیتی در اشتغال

در حالی که شکاف جنسیتی به طور کلی طی یک سال اخیر کاهش داشته، اما در موضوع اشتغال نسبت به سال گذشته رو به رشد بوده است. یکی از علل این امر آن است که زنان تقریباً در همه بخش های شغلی با سرعت رشد بالا نظیر رایانش ابری و هوش مصنوعی کمتر حضور دارند.

بر اساس این گزارش اگرچه تقاضای افراد برای برخورد برابر جنسیتی رو به افزایش است اما نابرابری جنسیتی در محل های کار در سراسر دنیا رو به رشد است.

برآوردهای مجمع دنیای اقتصاد حاکی از آن است که رسیدن به برابری جنسیتی در محل کار بیش از دو قرن، معادل 257 سال زمان خواهد برد. این در حالی است که سال گذشته گزارش مجمع دنیای اقتصاد درباره شکاف جنسیتی در محل کار و اشتغال نشان می داد برطرف شکاف جنسیتی به 202 سال زمان احتیاج دارد.

به طور میانگین، تنها 55 درصد از زنان بالغ امروز در بازار کار حضور دارند، در حالی که این آمار برای مردان 78 درصد است. هم چنین زنان به طور میانگین در سطح دنیای هنوز 40 درصد کمتر از مردان برای کارهای مشابه در موقعیت های مشابه حقوق دریافت می نمایند

گزارش مجمع دنیای اقتصاد نشان داده شکاف حقوقی طی یک دهه گذشته در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه مالی (OECD) به طور پیوسته در حال کاهش است اما در همین حال در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه گسترش یافته است.

شکاف جنسیتی مالی به دلیل مسائل مختلفی در محل های کار از جمله فرصت های شغلی موجود و حقوق های دریافتی زنان شکل گرفته است.

البته تحولات مثبتی مانند افزایش عمومی سهم زنان در بین کارگران ماهر و مقامات ارشد نیز اتفاق افتاده است.

شرایط شکاف جنسیتی در آموزش، سلامت و سیاست

طبق اعلام مجمع دنیای اقتصاد شکاف جنسیتی بیش از 96 درصد در حوزه آموزش بسته شده و می توان آن را تنها طی 12 سال از بین برد.

این شکاف در مقوله سلامتی و بقا به همان اندازه اندک است اما این گزارش اعلام نموده به دلیل مسائل دیرهنگام در کشورهای پرجمعیت مانند چین و هند هنوز تعیین نیست که رسیدن به برابری کامل در این حوزه چقدر طول خواهد کشید.

در عین حال سیاست زمینه ای است که حداقل پیشرفت را تا به امروز داشته اما بیشترین پیشرفت را در سال گذشته نشان داده است. زنان در سال 2019 میلادی، 25.2 درصد از کرسی های مجلس نمایندگان و 22.1 درصد از سمت های وزرایی را در مقایسه با 24.1 درصد و 19 درصد در سال 2018 میلادی به خود اختصاص داده بودند.

برترین کشورها در زمینه برابری جنسیتی

بر اساس این گزارش 10 کشور برتر در زمینه برابری جنسیتی به ترتیب زیر است:

1- ایسلند

2- نروژ

3- فنلاند

4- سوئد

5- نیکاراگوئه

6- نیوزلند

7- ایرلند

8- اسپانیا

9- رواندا

10- آلمان

به گزارش خبرنگاران، همچنین سوریه، پاکستان، عراق و پایان یمن بیشترین شکاف جنسیتی را در میان کشورهای مورد آنالیز به خود اختصاص داده اند.

منابع: 1 - 2

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 141

به "یک قرن فاصله تا برطرف کامل شکاف جنسیتی در دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک قرن فاصله تا برطرف کامل شکاف جنسیتی در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید