قدیمی ترین فرودگاه های دنیا با بیش از 100 سال قدمت که هنوز فعال هستند
به گزارش مجله گرگانلند، صنعت هوانوردی امروز احساس بسیار مدرنی دارد، اما تاریخچه طولانی پشت این صنعت نسبتاً جوان وجود دارد. هوانوردی، اعم از تجاری و نظامی، بیش از یک قرن قدمت دارد. اگر چه سوار بر هواپیما هایی پرواز نمی کنیم که یکصد سال عمر دارند، اما بعضی از فرودگاه های دنیا تاریخچه بسیار طولانی و جالبی دارند. آیا قدیمی ترین فرودگاه های دنیا را می شناسید؟
به گزارش روزیاتو، وقتی هواپیما برای اولین بار در سال 1903 به وسیله برادران رایت ساخته شد، تنها چند سال طول کشید تا دیگر افراد نیز بخواهند به آسمان پرواز نمایند. در ابتدا، هوانوردی تنها مختص تعدادی انسان ماجراجو و از جان گذشته بود. خیلی زود، ارتش آن را برای جنگ به کار گرفته و رفته رفته غیرنظامیان هنگام سفر کردن به هواپیما اقبال نشان دادند. در عرض یک دهه یا همین حوالی، فرودگاه هایی در سراسر دنیا برای خدمت به صنعت به سرعت رو به رشد هوانوردی ساخته شدند.
اگر چه هواپیما ها اولین بار در ایالات متحده ساخته شدند، اما علاقه دیوانه وار به این پیشرفت نو تکنولوژی اروپا را نیز به سرعت درنوردید. بیشتر قدیمی ترین فرودگاه های این لیست در ایالات متحده و اروپا هستند، زیرا این قاره ها جایی هستند که صنعت هوانوردی برای اولین بار و بیشتر از هر جایی دیگر در آن ها توسعه یافت.
این لیست روی فرودگاه هایی تمرکز دارد که هنوز در حال فعالیت بوده یا در شرایطی قرار دارند که هنوز زیرساختی قابل استفاده به شمار می آیند. شوربختانه بسیاری از فرودگاه های اولیه ماند فرودگاه Roosevelt Field در لانگ آیلند، تغییر کاربری یافته و اکنون برای اهداف دیگری به کار می روند.
16- فرودگاه کپنهاگن، دانمارک (1925)
اولین چیزی که بسیاری از بازدید نمایندگان از مرکز دانمارک می بینند، بخشی از صنعت هوانوردی اروپاست، حتی بدون اینکه خود از آن خبر داشته باشند. این بدان خاطر است که فرودگاه کپنهاگن که در سال 1925 رونمایی شد هنوز هم در مرکز این کشور فعال است. اگر چه فرودگاه کپنهاگن (یا نام قدیمی آن که فرودگاه کاستروپ Kastrup بود)، اولین فرودگاه دنیا یا حتی اروپا نبود، اما در زمان افتتاح خود فرودگاهی بسیار خلاقانه و پیشرفته به شمار می آمد. این بدان خاطر بود که فرودگاه کپنهاگن اولین فرودگاه در دنیا به شمار می آمد که تماماً برای ترافیک هوایی غیرنظامی اختصاص یافته بود.
فرودگاه های قبلی به عنوان پایگاه های هوایی نظامی یا باند های هوایی برای علاقمندان به بدلکاران و ورزشکاران کارشان را آغاز کردند. فرودگاه کپنهاگن اولین فرودگاهی بود که به احتیاج برای سفر های غیرنظامی کاری یا تفریح پاسخ داد. امروزه، فرودگاه کپنهاگن شلوغ ترین فرودگاه منطقه اسکاندیناوی است و هر روز جت های بزرگی در آن فرود می آیند. این فرودگاه اکنون تفاوت های بسیاری با روز های اولیه خود دارد، زمانی که پرواز در روز های برفی سال در آن غیرممکن بود.
15- فرودگاه بین المللی مینیاپولیس-سنت پل، ایالات متحده (1920)
دومین فرودگاه قدیمی در ایالات متحده که هنوز هم فعال است، ممکن است بسیاری از مراجعان خود را حیرت زده کند. وقتی به مهد هوانوردی فکر می کنیم کمتر کسی نام مینه سوتا را به خاطر می آورد. اما بیشتر افراد اشتباه می نمایند و فرودگاه بین المللی مینیاپولیس- سنت پل یکی از اولین فرودگاه های ایالات متحده بود که در سال 1920 افتتاح شد. در ابتدا، این فرودگاه تنها یک باند فرود برای سرویس پست هوایی موسوم به Speedway Field بود. در سال 1929، این فرودگاه به سرویس مسافربری نیز روی آورد و حمل و نقل مسافر به سرعت به اصلی ترین عملیات این فرودگاه تبدیل شد. فرودگاه بین المللی مینیاپولیس-سنت پل بار ها تغییر نام داد تا به نام امروزی رسید. این فرودگاه با نام Speedway Field کارش را آغاز کرد و بعد ها نامش را به Wold-Chamberlain Field تغییر داد، اما در انتها نام کنونی برای آن تثبیت شد.
14- فرودگاه کینگزفورد-نامیت سیدنی، استرالیا (1920)
فرودگاه سیدنی به عنوان یکی از شلوغ ترین فرودگاه های دنیا و شلوغ ترین فرودگاه استرالیا، یکی از قدیمی ترین فرودگاه های دنیا هم هست. آغاز رسمی عملیات این فرودگاه در سال 1920 بود، اما اولین پرواز فرودگاه سیدنی در نوامبر 1919 انجام شد. نام رسمی این فرودگاه، سیدنی کینگزفورد-نامیت است که به داستان هیجان انگیز دیگری در تاریخچه هوانوردی کشور استرالیا اشاره دارد. این فرودگاه به افتخار سِر چارلز ادوارد کینگزفورد-نامیت نامگذاری شده که از پیشگامان صنعت هوانوردی در استرالیا بود. او اولین کسی بود که به وسیله هوا از روی اقیانوس آرام گذشت و اولین کسی بود که همراه با خدمه بر فرار اقیانوس اطلس به پرواز عایدی. فرودگاه سیدنی با دنیای مدرن پیش رفته و اکنون سه ترمینال مسافری و هفت ترمینال باربری دارد که آن را به نقطه ورود مهمی از ترافیک بین المللی برای استرالیا تبدیل می نماید. زیرساخت بی نقص این فرودگاه باعث شده بود که ملکه الیزابت در سفر های مشهور خود به استرالیا همواره از این فرودگاه استفاده نماید.
13- فرودگاه ژنو، سوییس (1919)
یکی از قدیمی ترین فرودگه های اروپا که دائماً و بدون وقفه در صنعت هوانوردی فعال بوده فرودگاه ژنو در سوییس است. این فرودگاه که در نزد مردم محلی محبوب بوده و با نام فروداگه کوینترین (Cointrin) شناخته می شود، در 11 اکتبر 1919 افتتاح شد، اما اولین پرواز آن در سال 1920 رخ داد. در ابتدا، فرودگاه ژنو یک هاب منطقه ای کوچک با ترافیک مسافری بسیار اندک بود که عموماً هواپیمایی لوفتانزا از آن استفاده می کرد. اما در عرض یک دهه، به یکی از شلوغ ترین فرودگاه های اروپا برای پرواز های مسافری تبدیل شد. در دهه های بعدی نیز بر ترافیک این فردوگاه افزوده شده و در سال 1960، دولت سوییس مجبور شد برای ساخت یک باند فرود بلندتر، بخشی از قلمرو خود را با فرانسه معاوضه کند.
فرودگاه ژنو درست در مرز سوییس با فرانسه قرار داشته که بر منحصربفرد بودن آن می افزاید. مسافران می توانند از فرانسه یا سوییس بدون احتیاج به عبور از مرز به این فرودگاه دسترسی داشته باشند. موقعیت مکانی این فرودگاه باعث شده که به یک نقطه مهم در ترابری هوایی (باری) در اروپا و برای کشور های عضو اتحادیه اروپا تبدیل شود، اگر چه خود سوییس از کشور های این اتحادیه نیست.
12- فرودگاه پاریس- لو بورژه، فرانسه (1919)
فرودگاه پاریس- لو بروژه (Paris-Le Bourget) قدیمی ترین فرودگاه فرانسه است که به طور رسمی در سال 1919 افتتاح شد. اما صنعت هوانوردی این فرودگاه به مدت ها قبل باز می شود. در سال 1914، این فرودگاه به وسیله نیروی هوایی فرانسه و در دوران جنگ دنیای اول برای دفاع از پاریس به کار گرفته شد. اما در سال 1919 بود که به طور رسمی کار خود را به عنوان یک فرودگاه آغاز کرد، زیرا این اولین باری بود که در های آن به روی ترافیک غیرنظامی باز شد. فرودگاه پاریس- لو بروژه برای تاریخ هوانوردی اهمیت ویژه ای دارد. در سال 1927، چارلز لیندبرگ بعد از پرواز با هواپیمای موسوم به Spirit of Saint Louis (به معنای روح سنت لوییس) بر فراز اقیانوس اطلس، در این فرودگاه فرود آمد، تجربه ای که او را به اولین کسی تبدیل می کرد که بدون توقف از نیویورک سیتی تا پاریس پرواز می کرد.
اما بعد از این که سفر های هوایی بین المللی بیشتر شد و هواپیما ها بزرگ تر شدند، مسافران آغاز به استفاده از فرودگاه های دیگر و دور زدن فرودگاه پاریس- لو بروژه کردند. اگر چه این فرودگاه اکنون به روی پرواز های بین المللی و تجاری بسته است، اما هنوز هم مقصد مهمی برای سفر های تجاری و هواپیما های شخصی است که به پاریس پرواز می نمایند.
11- فرودگاه لاپینرانتا، فنلاند (1918)
یازدهمین فرودگاه قدیمی دنیا که از زمان تاسیس بی وقفه در فعالیت بوده، یکی از آن فرودگاه هایی است که احتمالاً نام را نشنیده اید. فرودگاه لاپینرانتا (Lappeenranta) در فنلاند در سال 1918 ساخته شده است. این فرودگاه مقصدی برای مسافران بین المللی نیست. فرودگاه لاپینرانتا در نزدیکی شهر مرزی به همین نام واقع شده و حتی از 10 فرودگاه اصلی فنلاند نیز به شمار نمی آید. اما این فرودگاه کوچک ارزش بازدید دارد اگر علاقمند به صنعت هوانوردی و تاریخ آن باشد. این فرودگاه کارش را به عنوان یک پایگاه نیروی هوایی آغاز کرد و در ادامه درهایش را به روی ترافیک غیرنظامی نیز باز کرد.
10- فرودگاه اسخیپول آمستردام، هلند (1916)
هر ساله، ده ها میلیون مسافر از فرودگاه اسخیپول می گذرند، چه به خاطر اینکه در پی تماشای جاذبه های گردشگری آمستردام هسند و چه به خاطر اینکه قصد سوار شدن به پرواز های متفاوتی را دارند. بعضی از این مسافران نمی دانند که قدم در یکی از قدیمی ترین فرودگاه های دنیا گذاشته اند. فرودگاه اسخیپول آمستردام در سال 1916 به عنوان یک فروداگه نظامی در یک زمین قبلاً باتلاقی ساخته شد و در سال های اول برای هواپیما ها دردسرساز می شد، زیرا بار ها هواپیما ها در گل و لای گیر می کردند. اما زمانی که هلند در سال 1928 میزبان بازی های المپیک شد، شهر آمستردام تغییرات بسیاری در این فرودگاه ایجاد کرد. اسخیپول در طول جنگ دنیای دوم ویران شد، اما به سرعت به عنوان یک هاب مسافربری و یک جاذبه گردشگری مهم برای هلند بازسازی شد.
9- فرودگاه چیامپینو رُم، ایتالیا (1916)
فرودگاه چیامپینو (Ciampino) شهر رُم یکی از قدیمی ترین فرودگاه های دنیا است که در سال 1916 به عنوان یک فرودگاه نظامی ساخته شده و در سال 1947 به جابجایی مسافران غیرنظامی روی آورد. تا سال 1961، فرودگاه چیامپینو تنها فرودگاهی بود که در شهر بزرگ و پرجمعیت رم وجود داشت، اما آمادگی پذیرایی از جت های بین المللی را نداشت. بدین ترتیب فرودگاه مدرن تر لئوناردو داوینچی ساخته شده و بدین ترتیب بود که فرودگاه چیامپینو به حاشیه رفت. داستان این فرودگاه برای فرودگاه های تاریخی بسیار عجیب است، زیرا در سال های اخیر با افزایش توجه و محبوبیت روبرو شده است. این فرودگاه که عمدتاً به خاطر تاریخچه و ترافیک تجاری مورد استفاده قرار گرفته، اکنون یک هاب مهم برای ایرلاین های مقرون به صرفه قیمتی است که به شهر رُم پرواز می نمایند.
8- فرودگاه بین المللی دون میوینگ بانکوک، تایلند (1914)
تاریخچه قدیمی ترین فرودگاه های دنیا در تسلط پایگاه های هوایی ایالات متحده و اروپاست. اما فرودگاهی که متمایز به نظر می رسد فرودگاه بین المللی دون میوینگ (Don Mueang) در بانکوک، تایلند است که در سال 1914 تاسیس شد. همچون بسیاری از دیگر فرودگاه های این لیست، دون میوینگ نیز به عنوان یک پایگاه هوایی نظامی کارش را آغاز کرد و متعلق به نیروی هوایی تایلند بود، اما در سال 1924 درهایش را به روی پرواز های تجاری باز کرد. این فرودگاه تاریخی با گذشت زمان پیشرفته و یکی از اصلی ترین فرودگاه های تایلند بود تا اینکه فرودگاه سووارنابهومی بانکوک در سال 2006 افتتاح شد. میوینگ هنوز هم دومین فرودگاه شلوغ تایلند و انتخاب اول برای ایرلاین های مقرون به صرفه قیمت است.
7- فرودگاه پوژنان-لاویکا هنریک وینیافسکی، لهستان (1913)
لهستان اغلب از لیست تاثیرگذاران صنعت هوانوردی کنار گذاشته می شود، اما فرودگاه فرودگاه پوژنان-لاویکا هنریک وینیافسکی (Poznan-Lawica Henryk Wieniawski) در نزدیکی شهر پوژنان که در سال 1913 به وسیله دولت آلمان ساخته و افتتاح شد یکی از قدیمی ترین فرودگاه های همچنان فعال دنیا است. بسیاری از افراد فرودگاه پوژنان را به این خاطر فراموش می نمایند که تا همین اواخر به روی ترافیک غیرنظامی بسته بود. از زمان افتتاح در سال 1913 تا سال 2009، این فرودگاه تنها برای پرواز های نظامی به کار گرفته می شد. اکنون فرودگاه پوژنان لاویکا سالانه پذیرای چندین میلیون مسافر است و همچنان بخشی از آن به عملیات های نظامی اختصاص دارد.
6- فرودگاه برمن، آلمان (1913)
فرودگاه برمن یکی از قدیمی ترین فرودگاه اروپا و آلمان است. این فرودگاه در سال 1913 جایگاه رسمی یک فرودگاه را به دست آورد، اگر چه علاقمندان محلی به صنعت هوانوردی آن را به عنوان یک ایستگاه پراز بالن در سال 1909 ساختند. سال های اول این فرودگاه مملو از تغییرات آشفته و مداوم بود. در ابتدا، این فرودگاه به عنوان ایستگاهی برای به پرواز درآوردن بالن ها طراحی شده و سپس به یک فرودگاه تبدیل شد. سپس در جریان جنگ دنیای اول، فرودگاه برمن برای اهداف نظامی به کار گرفته شد؛ و در سال 1920 بود که این فرودگاه پذیرای پرواز های غیرنظامی شد. امروزه نیز همچنان می توان به فرودگاه برمن پرواز کرد، اگر چه این فرودگاه کوچک تنها یک ترمینال دارد که سالانه تنها چند میلیون مسافر به خود می بیند.
5- فرودگاه آورل ولایسو بخارست، رومانی (1912)
در تاریخ صنعت هوانوردی اروپا، افراد عموماً روی اروپای غربی تمرکز دارند، اما یکی از قدیمی ترین فرودگاه های این قاره در رومانی در شرق این قاره واقع شده است. فرودگاه آورل ولایسو (Aurel Vlaicu) در شهر بخارست در سال 1912 به طور رسمی به یک فرودگاه تبدیل شد. اما هواپیما ها از سال 1909 از این فرودگاه بلند شده و در آن می نشستند، وقتی خلبانی فرانسوی به نام لویی بلیریو یک مکان فرود کوچک خصوصی را در این نقطه ایجاد کرد. در سال 1912، این فرودگاه اولین مدرسه پرواز رومانی را در داخل فضای خود تاسیس کرد. فرودگاه آورل ولایسو اصلی ترین فرودگاه بین المللی رومانی تا سال 1968 بود. اکنون ترافیک هوایی به فرودگاه بین المللی و نوتر هنری کواندا (Henri Coanda) می رود، زیرا آورل ولایسو برای دریافت پرواز های بین المللی بزرگ بسیار کوچک بوده، اما هنوز هم در بخش هوانوردی تجاری فعالیت دارد.
4- فرودگاه هامبورگ، آلمان (1911)
فرودگاه هامبورگ قدیمی ترین فرودگاه آلمان و قدیمی ترین فرودگاه قاره اروپاست که از زمان تاسیس به طور مداوم به خدمت رسانی ادامه داده است. این فرودگاه در سال 1911 افتتاح شد. فرودگاه هامبورگ به عنوان فرودگاهی برای زپلین های آلمانی کارش را آغاز کرد و سپس به مکانی برای فرود و بلند شدن هواپیما های مدرن تر تبدیل شد. علیرغم تاریخچه طولانی اش، فرودگاه هامبورگ یکی از مدرن ترین فرودگاه های آلمان به شمار می آید. به لطف برنامه بازسازی گسترده این فرودگاه بین سال های 2001 تا 2009، فرودگاه هامبورگ اکنون یک فرودگاه بسیار زیبا با ترمینال های مدرن و ارتباط ریلی با مرکز شهر است.
3- فرودگاه مادرید- کواترو وینتوس، اسپانیا (1911)
در کنار اینکه یکی از سه فرودگاه قدیمی دنیا است، فرودگاه مادرید کواترو وینتوس (به معنای چهار باد)، قدیمی ترین فرودگاه اسپانیا و یکی از سه فرودگاه غیرنظامی شهر مادرید نیز هست. این فرودگاه در فاصله 8 کیلومتری جنوب غرب مرکز شهر واقع شده و سالانه 35،000 پرواز دارد که عمدتاً پرواز های غیرنظامی هستند. در ابتدا این فرودگاه به عنوان یک پایگاه هوایی ساخته شده، اما بعد ها به عنوان یک هواپیمای غیرنظامی نیز به کار گرفته شد. به خاطر طول محدود باند پرواز، این فرودگاه مناسب هواپیما های مسافربری بزرگ نیست و عمدتاً برای هواپیما های پیستونی، هواپیما های توربوپراپ میانه و جت های شخصی و البته هلیکوپتر ها به کارمی رود. بخشی از این فرودگاه هنوز هم در اختیار ارتش است و یک بخش برای هواپیما های پلیس اسپانیا و هلیکوپتر های نظارت بر ترافیک جاده ای نیز در نظر گرفته شده است. یک موزه هوایی و فضایی نیز در زمین های این فرودگاه با نام Museo del Aire ساخته شده است.
2- فرودگاه شورهام، بریتانیا (1910)
فرودگاه شورهام (Shoreham) در سال 1910 تاسیس شد، اگر چه اولین پرواز ها در این فرودگاه در سال 1911 انجام شد. این فرودگاه کارش را به عنوان یک مرکز آموزشی برای غیرنظامیانی که در پی خلبان شدن بودند آغاز کرد، اما با آغاز جنگ دنیای اول به یک پایگاه نظامی تبدیل شد. عملیات های غیرنظامی بعد از انتها جنگ دوباره از سر گرفته شد هر چند استفاده غیرنظامی از فرودگاه شورهام در طول جنگ دنیای دوم نیز برای مدت کوتاهی متوقف شد. مسافران هنوز هم می توانند از فرودگاه شورهام تماشا نمایند که اکنون با نام فرودگاه برایتون سیتی شناخته می شود.
1- فرودگاه کالج پارک، مریلند، ایالات متحده (1909)
یکی از مهم ترین فرودگاه های قدیمی در دنیا در مریلند واقع شده است. فرودگاه کالج پارک (College Park) در سال 1909 به وسیله برادران رایت تاسیس شد که اولین مخترعان هواپیما بودند. برادران رایت از فرودگاه کوچک کالج پارک برای آزمایش اولین هواپیما های خود استفاده کردند، از جمله اولین هواپیمایی که برای ارتش ایالات متحده ساختند. این فرودگاه میزبان بعضی از مهم ترین اول های صنعت هوانوردی بوده است، از جمله اولین مدرسه هوانوردی نظامی، اولین پرواز به ارتفاع یک مایل و بسیاری دیگر. پرواز های تجاری به خاطر کوچک بودن فرودگاه کالج پارک به این فرودگاه نمی روند، اما هنوز هم فرودگاهی فعال برای پرواز های خصوصی به شمار می آید.
منبع: فرارو