نحوه برگزاری آزمون های سرانجام ترم دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) اعلام شد
به گزارش مجله گرگانلند، معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه امام صادق(ع) انواع الگو های ارزشیابی دانشجویان و برنامه ریزی و برگزاری امتحانات انتها نیمسال دوم سال تحصیلی 98-99 را اظهار داشت.
به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران به نقل از دانشگاه امام صادق (ع)، با توجه به بخشنامه ها و شیوه نامه های ابلاغی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درخصوص شرایط آموزشی نیمسال جاری، شیوه نامه حاضر به انواع الگو های ارزشیابی دانشجویان و برنامه ریزی و برگزاری امتحانات خاتمه نیمسال دوم سال تحصیلی 98-99، با توجه به شرایط خاص نیمسال تحصیلی جاری می پردازد.
آزمون خاتمه ترم الزامی است
آزمون خاتمه ترم برای تمامی دروس الزامی است. زمان برگزاری آزمون خاتمه ترم، از تاریخ 31خرداد 99 تا 20 تیر 99 و براساس برنامه اعلامی از سوی اداره کل آموزش و تحصیلات تکمیلی و معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی پردیس خواهران است.
آزمون حضوری در صورت بازگشایی دانشگاه ها
درصورت بازگشایی دانشگاه ها و فراهم بودن حضور دانشجویان در محیط دانشگاه و خوابگاه های دانشجویی، برگزاری آزمون به صورت حضوری است درصورت فراهم نبودن حضور دانشجویان در دانشگاه، برگزاری آزمون صرفاً در بستر سامانه آموزش الکترونیکی سما انجام خواهد پذیرفت.
آزمون میان ترم توسط استاد درس و با هماهنگی دانشجویان به صورت مجازی قابل برگزاری است. ضمن اینکه ضرورت دارد بخشی از ارزشیابی دانشجویان در طول ترم انجام پذیرد؛ لذا حداقل یک آزمون یا تکلیف در طول ترم الزامی است.
افزودن یک هفته به تقویم آموزشی دانشگاه
با توجه به عدم تعطیلی کلاس ها در هفته دهم (هفته امتحانات میان ترم) و همچنین اضافه شدن یک هفته به تقویم آموزشی، اساتید نسبت به برگزاری حداکثری کلاس های خود اقدام نمایند تا هفته های آموزشی وفق ضوابط قبلی و مقررات ابلاغی وزارت علوم برای برگزاری کلاس های مجازی، تکمیل و امکان برگزاری آزمون خاتمه ترم از آخر خردادماه وجود داشته باشد و از انتقال درس به نیمسال بعد جلوگیری گردد.
ارزشیابی دانشجو می تواند به صورت ترکیبی از روش های مختلف باشد تا تصویر معتبرتری از میزان و کیفیت یادگیری دانشجو را در اختیار استاد قرار دهد. فهرستی از انواع ارزشیابی در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی به توضیح زیر است.
شیوه های ارزشیابی برای دروس مقطع کارشناسی
مشارکت در بحث های کلاسی، تمرین یا تکلیف زمان دار در طول دوره، آزمون تحلیلی کتاب باز، آزمون چهارگزینه ای (در زمان محدود و با رعایت سازوکار های امنیت آزمون)، آزمون شفاهی در بستر کلاس برخط (به صورت جداگانه، همراه با ضبط فیلم آزمون)، فعالیت های پژوهشی ساده: تهیه نقشه مفهومی محتوای دوره/ طرح سؤال از محتوای کل دوره/ تهیه خلاصه مقاله یا یک فصل از کتاب و ارائه گزارش آن/ مطالعه موردی/ ارائه گزارش میدانی/ انجام بخشی از پژوهش در راستای یک پژوهش جمعی (ویکی نوشته ها).
شیوه های ارزشیابی برای دروس مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری)
الف: شیوه های مطرح شده برای دروس مقطع کارشناسی، ب: فعالیت های پژوهشی پیشرفته: تهیه بانک منابع و مواد آموزشی یک موضوع درسی/ نگارش مقاله/ تهیه گزارش پژوهشی از یک رویداد/ ارائه تحلیلی یک مطالعه موردی/ ارائه روایتی از یک کتاب/ نقد و آنالیز یک کتاب یا مقاله.
چنانچه استادی درخواست شیوه ارزشیابی دیگری غیر از موارد ذکرشده را دارد، با تأیید دانشکده و تأیید نهایی معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه قابل انجام است. استاد درس ترجیحاً منبع تعیینی را به عنوان مبنع آزمون به دانشجویان معرفی کند.
در خصوص دروس تحت نظر و معرفی به استاد همان طور که پیش تر اطلاع رسانی شده است، درصورتی که محدودیت های زمانی و مکانی حاکم بر نیمسال جاری، فراغت از تحصیل دانشجویانی را با تأخیر روبرو سازد، به جبران فرصت ازدست رفته امکان دروس معرفی به استاد تا دو برابر قابل افزایش است؛ در این صورت آزمون های این دروس پیش از آغاز نیمسال آینده برگزار خواهد شد.
درمورد ارائه دروس به دانشجویانی که می توانند با گذراندن ترم تابستانی در خاتمه شهریور 99 دانش آموخته شوند، مطابق رویه سابق و در چارچوب قوانین همکاری می گردد.
برگزاری آزمون جامع دکتری به صورت حضوری
آزمون های جامع دکتری و یا جامع ورود به ارشد پس از هماهنگی دانشکده با دانشجویان در خصوص زمان آزمون و با رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت حضوری و در یک روز تعیین در دانشگاه قابل برگزاری است.
منبع: خبرگزاری دانشجو