هفته پرخبر کتاب در حوزه نشر ایران و دنیا

به گزارش مجله گرگانلند، خبرنگاران-گروه فرهنگ: پس از گذر از هفته کم خبر قبلی، این هفته گزارش یک هفته با کتاب دربرگیرنده 12 خبر در حوزه کتاب و نشر است. نکته شاخص این گزارش مساوی بودن تعداد خبرهای داخلی و خارجی گزارش است؛ اتفاقی که طی هفته ها و ماه های گذشته، رخ نداده بود.

هفته پرخبر کتاب در حوزه نشر ایران و دنیا

به این ترتیب، گزارش مروری این هفته، 6 خبر داخلی و 6 خبر بین المللی را در بر می گیرد.

در ادامه گزارش مرور خبرهای حوزه مذکور را در هفته ای که گذشت، از نظر می گذرانیم:

موافقت بانک مرکزی با تخصیص ارز 3800 تومانی برای کاغذ چاپ

مهم ترین خبر این هفته، خبری درباره کاغذ و ارز بود. این خبر که روز دوشنبه به طور اختصاصی بر خروجی خبرنگاران نهاده شد، درباره جلسه 4 ساعته کارگروه کاغذ کشور برای مهار بحران در بازار این کالای استراتژیک حوزه چاپ و نشر بود که به موجب آن، این جلسه با موافقت بانک مرکزی برای تخصیص ارز 3800 تومانی برای واردات کاغذهای چاپ و تحریر، به سرانجام رسید.

به دنبال بالا دریافت بحران در زمینه عرضه کاغذ چاپ و تحریر و همچنین افزایش کم سابقه قیمت بعضی از انواع کاغذ و مقوا در بازار، کارگروه کاغذ کشور پیش از ظهر امروز دوشنبه 21 خرداد جلسه ای اضطراری تشکیل داد.

همایون امیرزاده مسئول کارگروه کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن مثبت ارزیابی کردن این جلسه 4 ساعته، درباره تصمیمات اتخاذ شده در آن هم به خبرنگاران گفت: مهمترین دستاورد جلسه امروز این بود که بر اساس اعلام رسمی نماینده بانک مرکزی از این پس کاغذ چاپ و تحریر بدون واسطه مشمول دریافت ارز 3800 تومانی خواهد بود و دیگر واردنمایندگان کاغذ هیچ الزامی به پرداخت ارز 4200 تومانی ندارند.

یک خبر دیگر از ماجراهای مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی

طی هفته های اخیر کشمکش ها و اخبار مربوط به اتفاقات ناخوشایند مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی را در این گزارش مرور کردیم. این هفته هم گزارش یک هفته با کتاب یک خبر را در این باره، در بر می گیرد. به موجب اطلاعات این خبر، پس از انتشار حکمی از سوی کاظم موسوی بجنوردی رئیس مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی مبنی بر انتصاب نصر الله پورجوادی، پژوهشگر حوزه فلسفه و عرفان، به مدیریت بخش فلسفه آن مرکز، پورجوادی با انتشار یادداشتی تعجب خود را از این حکم بیان کرد.

یکی از جملات مهم پورجوادی در این نامه، به این ترتیب است: حکمی که جنابعالی صادر فرمودید این توهم را ایجاد نموده که بنده خواسته ام پست دوستان خود را به چنگ آورم.

انتصاب سرپرست آرشیو ملی ایران

پس از خداحافظی شهرام یوسفی فر از معاونت اسناد ملی ایران در روزهای سرانجامی سال 96، این معاونت از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، مسئول مستقیم نداشت. اما طی روزهای اخیر و با ابلاغی از سوی اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، فریبرز خسروی به عنوان سرپرست معاونت اسناد ملی منصوب شد.

به این ترتیب و به موجب خبری که روز شنبه این هفته منتشر شد، خسروی که معاون پژوهش و فناوری اطلاعات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است، با حفظ سمت به عنوان سرپرست معاونت اسناد این سازمان (آرشیو ملی) مشخص شد.

شروع مناقصه برای تدوین برنامه جامع اسناد ملی

خبر بعدی هم مربوط به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و فریبرز خسروی می گردد که به موجب آن، سرپرست جدید آرشیو ملی ایران از امضای نامه مناقصه برای تدوین برنامه جامع اسناد ملی اطلاع داد. خسروی این خبر را در نشست آرشیو حاکمیت حافظه و میراث که به مناسبت روز دنیای آرشیو در ساختمان معاونت اسناد سازمان اسناد ملی ایران برگزار گردید، بیان کرد.

انتشار فراخوان جایزه کتاب سال ویژه هند

فراخوان دومین دوره جایزه منطقه ای کتاب سال ویژه هند هم این هفته توسط موسسه خانه کتاب منتشر شد.

به موجب این فراخوان دبیرخانه جایزه دنیای کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به شناسایی و انتخاب آثار برتر در قالب تالیف، ترجمه و تصحیح انتقادی متون فارسی از میان آثاری که برای اولین بار طی 5 سال گذشته میلادی (2017-2012) در هند چاپ شده، اقدام می نماید.

برگزاری جشن تولد 6 سالگی یک ناشر

مراسم جشن تولد 6 سالگی انتشارات هوشمند تدبیر، شامگاه دوشنبه 21 خرداد با حضور جمعی از مولفان و نویسندگان کتاب های منتشر شده از سوی این ناشر و در محل مجتمع باغ زیبا در تهران برگزار گردید. در این مراسم از سه کتاب جدید این انتشاراتی با عناوین اصول و فنون مذاکره و قراردادهای بازرگانی و بین المللی (منصوره عقیلی)، مقدمه ای بر برندسازی شخصی (هومن هاتفی پور) و معماری مرکز تحقیقاتی نجوم (رصدخانه) (شقایق تابش)، رونمایی شد.

این موسسه انتشاراتی که در سال 91 تاسیس شده، طی 6 سال گذشته 368 عنوان کتاب تالیفی، پژوهشی و ترجمه ای را در حوزه های دانشگاهی، علمی، تخصصی و عمومی منتشر نموده است.

معرفی برنده جایزه پوشکین

در حالی که پیشتر 6 کتاب در زمینه تاریخ، سیاست و امروز روسیه به عنوان فینالیست های جایزه کتاب روسی خانه پوشکین 2018 انتخاب و معرفی شده بودند، کتابی تاریخی از یک از سیاه ترین دوران تاریخ، از این میان به عنوان برنده این جایزه انتخاب شد. با این خبر، وارد بخش اخبار خارجی و بین المللی این گزارش می شویم.

به این ترتیب، آلکسیس پری، برای نوشتن کتابی با عنوان درون جنگ: روزنوشت هایی از محاصره لنینگراد این جایزه معتبر سالانه را از آن خود کرد. وی تاریخدان دانشگاه بوستون است. این جایزه که سال جاری ششمین سال برگزاری خود را پشت سر گذاشت، با معرفی برترین کتاب های غیرداستانی کوشش دارد تا درک عمومی را درباره دنیا روسی زبان افزایش دهد.

افزایش ساعات کار کتابخانه های شهر مسکو

طبق یکی از خبرهای روز یکشنبه این هفته که دوباره درباره روسیه است، برای بهره برداری بیشتر مخاطبین، ساعت کاری کتابخانه های مسکو در چارچوب طرح کتابخانه ما افزایش پیدا کرد. هم اکنون 1600 هزار کتابخانه در شهر مسکو فعال هستند که از این بین 7 کتابخانه تحت نظارت دولت فدرال (بیش از 60 میلیون کتاب در مخزن دارند) و 441 کتابخانه شهری و تحت نظارت دپارتمان فرهنگ شهر مسکو (148 کتابخانه کودک، 7 کتابخانه نوجوان، 79 کتابخانه خانوادگی، 207 کتابخانه بزرگسالان (بیش از 22، 7 میلیون کتاب) هستند.

به گفته رئیس دپارتمان فرهنگ روسیه، 62 درصد اهالی مسکو مایل هستند از ساعت 10 صبح به کتابخانه بروند و 61 درصد تمایل دارند تا ساعت 20 شب در کتابخانه باشند. بر همین اساس ساعت کاری کتابخانه ­ها از ماه آوریل تغییر نموده است.

آماده شدن ایشی گورو برای دریافت نشان شوالیه ملکه

این خبر بین المللی هم در جمع اخبار روز یکشنبه قرار داشت و به موجب آن، کازوئو ایشی گورو در فهرست اهدای نشان ملکه الیزابت در سال 2018 جا گرفت. این نویسنده، با دریافت نشان شوالیه برای خدماتش به ادبیات تجلیل می گردد.

ایشی گورو که سال پیش جایزه نوبل ادبیات را دریافت کرد، خالق رمان هایی است که با اقتباس از آن ها فیلم های سینمایی موفقی ساخته شده اند.

اعاده حیثیت از نویسنده کانادایی

یکی دیگر از خبرهای بین المللی حوزه ادبیات در این هفته مربوط به استیون گالووی نویسنده پرفروش کانادایی می گردد که با اتهام آزار جنسی روبه رو شده بود و از سوی دادگاه بی گناه شناخته شد. طبق اطلاعات مندرج در این خبر، برای آسیب وارد آمده به شهرت این نویسنده دانشگاه بریتیش کلمبیا موظف به پرداخت خسارت شده است.

گالووی در نوامبر 2015 متهم به رفتار نادرست اخلاقی در دانشگاه شد و تابستان سال بعد از دانشگاه اخراج شد. در حکمی که روز آدینه 18 خرداد دادگاه صادر کرد، اعلام شد حکم اخراج گالووی از دانشگاه که سال پیش اجرا شد، نادرست بوده و دانشگاه حق نداشت پیش از اثبات محکومیت وی، موجب رسوایی وی در جامعه گردد و به همین دلیل محکوم به پرداخت غرامت است.

معرفی برنده جایزه کتاب اورنج 2018

جایزه کتاب اورنج از سال 2009 اهدا می گردد و به کتابی ادبی به زبان فرانسوی تعلق می گیرد که در فاصله یکم ژانویه تا 31 مارس همان سال نوشته شده باشد. نویسندگان، کتابفروشان و کتاب خوانان با رای خود این برنده را انتخاب می نمایند. برنده این جایزه 15 هزار یورو دریافت می نماید.

طبق یکی از خبرهای روز دوشنبه این هفته، در دهمین سال برگزاری این جایزه، یوآخیم اشنرف برای رمانی با عنوان آن شب (Cette nuit) که از سوی انتشارات زولما منتشر شده، این جایزه را به خانه برد.

تغییرات گسترده در کتاب های درسی تاریخ هند

شورای ملی تحقیقات آموزش و پرورش هند، تغییرات گسترده ای در کتب درسی تاریخ در این کشور اِعمال نموده است. این مطلب، موضوع یکی از خبرهای بین المللی این هفته بود که در واقع افشاگری روزنامه ایندین اکسپرس را درباره کتاب های درسی هندوستان شامل می شد و به موجب آن، این روزنامه، در تحقیقی یک ماهه بر روی کتاب های چاپ قدیم و جدید کلاس ششم تا دهم، پنج موضوع تاریخ، جغرافیا، علوم سیاسی، علوم و زبان انگلیسی را در این کتاب ها مقایسه نموده است.

مطابق این گزارش، کتاب علوم با 573 اصلاحیه به عنوان بیشترین تغییر و به دنبال آن کتاب علوم اجتماعی با 316 تغییر و کتاب های سانسکریت با 163 تغییر هستند. در این کتاب ها مطالب بسیاری از جنگ ها و پیروزی های سرداران هندو به همراه تصاویر آنها آورده شده است و از سوی دیگر به تغییرات زبانی و ترجمه متون هندو مانند رامایانا، لیلاواتی و یوگا توسط اکبر شاه به زبان فارسی اشاره شده است.

این خبر هم روز سه شنبه بر خروجی خبرنگاران نهاده شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 19 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 4

به "هفته پرخبر کتاب در حوزه نشر ایران و دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفته پرخبر کتاب در حوزه نشر ایران و دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید