مناقشه ترکیه و فرانسه در مدیترانه کاستی های ناتو را نمایان کرد

به گزارش مجله گرگانلند، به گزارش خبرنگاران، آسوشیتدپرس در گزارش خود می نویسد: مناقشه اخیر ترکیه و فرانسه بر سر یک رویارویی دریایی در دریای مدیترانه، شرایط موجود در ناتو برای حفظ نظم در میان اعضا و ضعف های این ائتلاف نظامی را عیان ساخته است.

مناقشه ترکیه و فرانسه در مدیترانه کاستی های ناتو را نمایان کرد

با ما همراه باشید و با تور فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

این ضعف وقتی نمایان تر می گردد که اساساً اعلام نظر در ناتو بر اساس اتفاق نظر تمامی اعضا است و اکنون که میان دو عضو این پیمان اختلافی پیش آمده معین نیست عملکرد ناتو در قبال آن چگونه خواهد بود.

این مناقشه همچنین محدودیت های ناتو را در زمانی فاش ساخته که همپیمانانش در جبهه های متفاوت درگیری در لیبی هستند.

این مناقشه از آنجا شروع شد که در تاریخ 10 ژوئن در دریای مدیترانه، ناوچه فرانسوی کوربه با نور رادار یک کشتی جنگی ترکیه ای که مشغول اسکورت یک کشتی حمل بار با پرچم تانزانیا بود مورد تهدید نهاده شد.

کشتی کوربه بخشی از عملیات حفاظت دریایی (Sea Guardian) ائتلاف است که به تامین امنیت دریایی در حوزه مدیترانه می پردازد.

فرانسه اعلام نموده، این اقدام را بر مبنای دریافت اطلاعاتی از جانب ناتو مبنی بر اینکه کشتی غیرنظامی مذکور در قاچاق سلاح به لیبی دست دارد، صورت داده است.

اما اسماعیل هاکی موسی، سفیر ترکیه در پاریس، اینکه کشتی کوربه توسط رادار هدفگیری کشتی ترکیه ای تهدید شده را رد نموده و نیروی دریایی فرانسه را متهم به آزار دادن کاروان ترکیه ای کرد.

در ادامه این اظهارات، روز پنجشنبه مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه فرانسه را به دروغگویی متهم کرد.

همچنین امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز ترکیه را به نقض تعهداتش به وسیله تشدید حضور نظامی خود در لیبی و منتقل کردن شبه نظامیان افراط گر از سوریه به این کشور افریقایی متهم کرد.

به غیر از این تنش اخیر در مدیترانه، مواردی همچون عملکرد ترکیه در سوریه و اقدام آنکارا در خرید سامانه موشکی اس 400 از روسیه نیز در گذشته موجب بروز اختلافاتی میان اعضای ناتو شده بود اما به دلیل عدم وجود یک سیتسم معین برای ل اختلافات اعضا، این مسائل همچنان در این پیمان نظامی وجود دارد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 603

به "مناقشه ترکیه و فرانسه در مدیترانه کاستی های ناتو را نمایان کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مناقشه ترکیه و فرانسه در مدیترانه کاستی های ناتو را نمایان کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید