تخفیف ویژه هند برای انتقال بار به چابهار تمدید شد

به گزارش مجله گرگانلند، خبرنگاران؛ دولت هند از تمدید تخفیف 40 درصدی حمل بار به بندر چابهار ایران را به مدت یک سال دیگر اطلاع داد..

تخفیف ویژه هند برای انتقال بار به چابهار تمدید شد

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور بمبئی ما را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا؛ وزارت کشتیرانی هند اعلام نمود که تخفیف 40 درصدی برای حمل بار میان این کشور و بندر چابهار ایران را به مدت یک سال دیگر تمدید نموده است.

پس از افزایش بودجه توسعه بندر چابهار و همچنین تعهد دهلی نو برای ادامه توسعه این بندر، این کشور با هدف تشویق تجارت در اسکله شهید بهشتی، تخفیف 40 درصدی برای انتقال محموله های کانتینری میان هند و بندر چابهار را تمدید کرد.

نشریه لایو مینت هند در این باره نوشت: وزارت کشتیرانی هند در بیانیه ای رسمی اعلام نموده که تخفیف 40 درصدی برای نقل و انتقال بار و هزینه های مرتبط با کشتیرانی میان بندرهای جواهر لعل نهرو و شهید بهشتی در چابهار ایران را به مدت یک سال دیگر تمدید نموده است.

در فاز نخست توسعه بندر چابهار، هند مسؤولیت کنترل و اداره امور در بندر شهید بهشتی چابهار ایران را بر عهده گرفته است.

بنا به اعلام وزارت کشتیرانی هند، این تخفیف شامل انتقال حداقل پنج میلیارد تن کالا به بندر شهید بهشتی می گردد. این بنادر با شرکت بنادر دنیای هند برای ایجاد یک فرایند عملیاتی استاندارد همکاری خواهند کرد تا کشتی هایی که به بندر شهید بهشتی کالا منتقل می کنند یا از این بندر بارگیری می کنند، از این تخفیف ها بهره مند شوند.

وزارت کشتیرانی هند توضیح داد: هدف تمدید از تخفیف های حمل بار، ترویج تجارت مرتبط با بندر شهید بهشتی چابهار ایران است. این اقدام همچنین باعث افزایش حمل بار میان بنادر جواهل لعل نهرو، دیندایال و شهید بهشتی در ایران خواهد شد.

ماه گذشته بود که هند بر تداوم تعامل با ایران در تکمیل پروژه بندر چابهار تاکید نمود.

تارنمای رسمی وزارت امور خارجه هند در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام نمود که وی مورالیداران مشاور وزیر امور خارجه هند در پاسخ به سوال کنندگان در مجلس این کشور در ارتباط با پروژه چابهار، گفت: در سفر سال 2016 نخست وزیر هند به ایران، یک قرارداد سه جانبه میان هند، ایران و افغانستان برای ایجاد کریدور بین المللی حمل و نقل شمال و جنوب امضا شد. هند با همکاری ایران، در فاز نخست توسعه بندر شهید بهشتی در چابهار شرکت دارد.

وی اضافه کرد: شرکت بنادر دنیای هند از ماه دسامبر 2018 تا به امروز مدیریت امور این بندر را برعهده گرفته و در این مدت یک میلیون و 200 هزار تن کالا و حدود 8 هزار و 200 کانتینر را مدیریت نموده است. اخیر انتقال کالا به افغانستان به وسیله بندر چابهار افزایش یافته است. یاری 75 هزار تنی گندم هند به افغانستان- که تا به امروز 8 محموله آن به افغانستان منتقل شده- با استفاده از راستا چابهار میسر شده است. در سال اقتصادی جاری 53 هزار تن محموله گندم هند به وسیله چابهار به افغانستان صادر شده است.

لازم به ذکر است؛ در سفر اخیر وزرای دفاع و امور خارجه هند به ایران و ملاقات آن ها با همتایان ایرانی خود، مساله پروژه چابهار و راه آهن چابهار به زاهدان نیز مورد گفت وگو نهاده شد.

به گزارش ایرنا، موقعیت مهم ایران در منطقه و دنیا، ذخایر انرژی (نفت و گاز) که هند برای توسعه خود بشدت به آن ها احتیاج دارد، کریدور شمال- جنوب و دسترسی هند به آسیای مرکزی و حتی اروپا، صندلی ایران به عنوان قدرتی در حوزه خلیج فارس و منطقه غرب آسیا از جمله انگیزه هایی قوی برای تقویت روابط این کشور با ایران و ارتقای این روابط تا سطح روابط راهبردی هستند.

این پتانسیل وجود دارد که با گسترش و توسعه و تعمیق روابط بین دو کشور، ایران به صندلی نخست تجارت خارجی هند در منطقه تبدیل گردد. ایران دروازه ورود هند به آسیای مرکزی، روسیه و شرق اروپاست و با توجه به رقابت شدید این کشور با چین، منطقی نیست که هند خارج از همکاری های استراتژیک به رابطه با ایران فکر کند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 3 آبان 1399 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 712

به "تخفیف ویژه هند برای انتقال بار به چابهار تمدید شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخفیف ویژه هند برای انتقال بار به چابهار تمدید شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید