ایران سالانه چه تعداد گردشگر سلامت دارد؟ ، رقبا چه وضعیتی دارند؟

به گزارش مجله گرگانلند، سالانه حدود 600 هزار گردشگر سلامت برای درمان به ایران می آیند اما به گفته بعضی مسئولان و کارشناسان، این آمار تحت تاثیر بسیاری از موضوعات در حال کاهش است. در این میان کشورهای رقیب مثل هند، ترکیه و تایلند بسیار پیروز تر از ایران عمل می نمایند.

ایران سالانه چه تعداد گردشگر سلامت دارد؟ ، رقبا چه وضعیتی دارند؟

با تور مالزی پاییز 99 از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید. با ما به کوالالامپور ، پنانگ و لنکاوی سفر کنید و از سفری دل انگیز لذت ببرید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت بهداشت در این زمینه گفت: بعضی آمارها می گویند سالانه حدود 600 هزار گردشگر سلامت به ایران می آیند. اگر این آمار درست باشد، باز هم فاصله زیادی با کشورهای رقیب از جمله هند و تایلند داریم.

کامل تقوی اظهار کرد: تایلند سالانه حدود 2 میلیون گردشگر سلامت را جذب می نماید. در اروپا سالانه حدود 60 میلیون سفر در حوزه گردشگری سلامت انجام می گردد که بیش از 5 میلیون نفر آنها از خارج اروپا وارد می شوند. درآمد گردشگری سلامت اروپا در سال گذشته میلادی حدود 47 میلیارد یورو بود.

به گفته تقوی، خدمات سلامت بین 8.5 تا 9 درصد فراوری ناخالص ملی (GDP) کشور را به خود اختصاص می دهد و امکان اینکه این سهم بیشتر گردد، وجود دارد.

وی ادامه داد: در سال های اخیر شاهد رشد اقتصاد سلامت و شاخص های سلامت در کشور بوده ایم. در هر صورت بخش سلامت هم مانند سایر بخش ها اگر بخواهد رشد کند، باید به سمت افزایش بهره وری برود و البته توجه به شاخص عدالت هم مهم است. به خصوص اینکه جهت گیری دولت به سمت کاهش پرداخت از جیب مردم برای سلامت است و اکنون این شاخص از حدود 54 درصد در اوایل دهه 90 به حدود 36 درصد رسیده است.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: از طرفی به علت تحریم ها، درآمدهای ارزی کشور کاهش یافته و درآمد 120 میلیارد دلاری اوایل دهه 90 به حدود 98 میلیارد دلار در سال 97 رسید. کاهش صادرات فرآورده های نفتی باعث شده که برای ثبات مالی کشور به دنبال راه چاره های جدید باشیم. یکی از این راه ها توسعه صنعت گردشگری سلامت است.

تقوی گفت: توسعه این صنعت هم باعث ایجاد درآمد و اشتغالزایی می گردد و هم یک اقدام راهبری در نظام سلامت است. برای توسعه این صنعت باید نگاه ها را عوض کنیم تا مجموعه فعالان نظام سلامت به این سمت گرایش پیدا نمایند.

این مسئول اظهار کرد: گردشگری سلامت، یک صنعت بین بخشی است و به خصوص بخش خصوصی در این زمینه فعال است و بخش دولتی هم باید در وزارت خارجه، وزارت گردشگری، وزارت بهداشت و سایر دستگاه ها مثل وزارت صنعت و بانک مرکزی برای توسعه این صنعت یاری نمایند. البته اگر این هماهنگی ایحاد گردد، تازه اول کاریم.

وی گفت: کسی که برای درمان وارد کشور می گردد در حوزه مسائل فرهنگی، مالی و سلامت نیازمند دریافت خدمات است، اما ما در بخش صنعت گردشگری سلامت با ضعف اطلاعات روبرو هستیم.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به این که هزینه پایین تر خدمات سلامت در ایران نسبت به کشورهای رقیب، یکی از مزیت های مهم کشورمان برای جذب گردشگر سلامت است.

تقوی گفت: آنالیز ها نشان می دهد که حدود 828 بیمارستانی که در سال 90 داشتیم در سال 97 به حدود هزار بیمارستان افزایش پیدا نموده و افزایش تخت های بیمارستانی ظرفیت بیشتری برای ارائه خدمات ایجاد نموده است. البته باید گفت که متاسفانه 30 درصد تخت های بیمارستانی خالی هستند.

این مسئول اضافه کرد: ظرفیت 108 هزار تخت بیمارستانی ایران به حدود 141 هزار تخت رسیده و نسبت تخت به هزار بیمار در کشور از 1.4 به 1.7 افزایش پیدا نموده که عدد مطلوبی است اما ظرفیت 30 درصد تخت های بیمارستانی خالی است که می تواند در خدمت اقتصاد گردشگری سلامت قرار گیرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 149

به "ایران سالانه چه تعداد گردشگر سلامت دارد؟ ، رقبا چه وضعیتی دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران سالانه چه تعداد گردشگر سلامت دارد؟ ، رقبا چه وضعیتی دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید