تور ارزان ترکیه: ماکو یا ترکیه؛ این طرف مرز می مانید یا می روید؟

به گزارش مجله گرگانلند، در نوروز 97 نزدیک به 300 هزار نفر توریست به کشور ترکیه سفر نموده اند. علت اینکه توریستان ایرانی به خارج از کشور می فرایند و از جاذبه های فراوان داخل تماشا نمی نمایند، چیست؟

تور ارزان ترکیه: ماکو یا ترکیه؛ این طرف مرز می مانید یا می روید؟

بهترین تجربه سفر را با تور ارزان ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

گردشگری در کشور همسایه، ترکیه به صنعتی پرمنفعت تبدیل شده است که این مقوله سبب پویایی اقتصاد، ارزآوری و اشتغال زایی در آن کشور شده به طوریکه طبق اعلام مقامات ترکیه، در نوروز 97 نزدیک به 300 هزار نفر گردشگر، چه به صورت شخصی و چه در قالب تور ترکیه، به آن کشور سفر نموده اند.

این مقدار خروج گردشگر از کشور، یک زنگ خطری است که باید با برنامه ریزی مناسب در جهت بهبود کیفیت و تقویت گردشگری و جذب توریسم به منطقه گام برداشت.

در نگاهی کوتاه و تحلیلی به مقدار سفرهای داخلی در سال های گذشته متوجه می شویم که هر چقدر زیرساخت ها و بسترهای گردشگری در کشور بهبود یابد، به همان میزان گردشگری داخلی نیز رشد خواهد یافت.

در منطقه ای چون منطقه آزاد تجاری-صنعتی ماکو که از انواع جاذبه های طبیعی، باستانی، فرهنگی و دیگر عامل های جذب گردشگری برخوردار است، باید بتوان این شاخص ها را به عنوان مهم ترین ابزار در جهت تقویت گردشگری داخلی ارتقا بخشید که هرگونه بی توجهی و اهمال کاری در این راستا، فرصت سوزی در این حوزه به شمار می رود، چراکه کشور به علت فشارهای مالی ناشی از تحریم ها به شدت نیازمند صنعتی جایگزین است تا تکیه صرف بر منابع نفتی و درآمدهای حاصل از آن، جای خود را به منابع درآمدی حاصل از صنعت غیرنفتی که جز گردشگری نیست، بدهد.

امکانات رفاهی در راستا جاذبه های گردشگری مناسب نیست

این موضوع از زبان مسافران بیان می گردد.

کیفیت سفرهای داخلی با استاندارد فاصله دارد

اگرچه ارتقای کیفیت سفر در کشور اتفاق افتاده است، با این وجود کیفیت سفرهای داخلی با تعریفی که از سفرهای استاندارد وجود دارد، فاصله زیادی دارد.

حسن یزدانی، مدیر آژانس گردشگری و ایران گردی نیز معتقد است:

در گذشته سفر تنها یک نوع جابه جایی بود که بیشتر در مبدأ و مقصد تعریف می شد، در حالی که در چند سال گذشته به راستا سفر و طول راه تا رسیدن به مقصد و جاذبه های آن نیز توجه و تأکید می گردد.

مجذوب نماینده تر شدن سفر دغدغه امروز مسافران است

مهدی عبدالهی، مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو نیز گفت:

افزایش تعداد گردشگر و اقامت در نوروز 97 نسبت به سال پیش از آن و بازدید از بناهای تاریخی نشان می دهد، سفر دیگر به جابه جایی، خلاصه نمی گردد. افراد در پی مجذوب نماینده تر کردن سفرهای خود هستند و توجه به حوزه های میراث فرهنگی و تاریخی بیشتر شده و این یعنی هویت یابی و مجذوب نماینده تر کردن سفر به طور قطعی اتفاق افتاده است.

اسکان مسافران نوروزی در اقامتگاه های مقرون به صرفه قیمت، خوابگاه ها، مهمان پذیرها و مسافرخانه ها یا در چادرها در سالن های ورزشی در منطقه آزاد ماکو نشان از علاقه مندی آنان به حداقل یک شب اقامت در منطقه دارد که در صورت تأمین زیرساخت های گردشگری می توان انتظار داشت مسافران شب اقامت به چندین برابر آمار فعلی برسد.

گردشگری پزشکی هنوز با مطلوب ها فاصله دارد

عزیزی، یک فعال حوزه گردشگری و پزشک عمومی نیز گفت:

گردشگری سلامت health tourism از حوزه هایی است که با تکیه بر آن می توان سبب رونق صنعت گردشگری شد. بخش هایی که مربوط به گردشگری پزشکی است، هنوز با ایدئال ها و مطلوب ها فاصله دارد.

در منطقه ها مرزی به خصوص منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو به علت هم جواری به جمهوری نخجوان و ترکیه برای جذب گردشگر درمانی نیازمند انجام دادن کارهای اصولی است و آژانس های مسافرتی و دفاتر خدماتی باید تعریف درستی از آن ارائه نمایند.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 فروردین 1401 بروزرسانی: 4 فروردین 1401 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 1504

به "تور ارزان ترکیه: ماکو یا ترکیه؛ این طرف مرز می مانید یا می روید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان ترکیه: ماکو یا ترکیه؛ این طرف مرز می مانید یا می روید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید