بدن درد، تب و سرفه رهایتان نمی کند؟ با علایم آنفولانزا آشنا هستید؟

به گزارش مجله گرگانلند، ممکن است خیلی از شما، بیماری آنفولانزا را یک بیماری بسیار آزادهنده بدانید. درست است که این بیماری با علایم سختی که دارد، می تواند به غولی بی شاخ و دم تبدیل گردد؛ اما خیلی وقت ها هم علایم آنفولانزا سریع و بعد از یک یا نهایتا دو هفته و بدون ایجاد هیچ عارضه خاصی تمام می گردد. اما گاهی علایم آنفولانزا به قدری شدید می گردد که بیمار حتما باید مراقبت های ویژه دریافت کند.

بدن درد، تب و سرفه رهایتان نمی کند؟ با علایم آنفولانزا آشنا هستید؟

بیماری آنفولانزا به راحتی می تواند یک شخص سالم را برای روزها یا حتی هفته های از پا بیاندازد و مسائل و عوارضی مانند سینوزیت، برونشیت و یا ذات الریه ایجاد کند. اما اگر بدانید که علایم آنفولانزا چیست و چطور می توان اقدامات احتیاطی را انجام داد، به راحتی می توانید از بروز مسائل جدی تر جلوگیری نموده و سالم بمانید. یادتان نرود که آگاهی از تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی به شما در تشخیص به موقع و درمان بیماری یاری می نماید.

علایم آنفولانزا را می شناسید؟

آنفولانزا یک بیماری بسیار مسری است که در اثر ویروسآنفولانزا ایجاد می گردد. این بیماری بیشتر در پاییز و زمستان بروز می نماید و ازطریق دستگاه تنفسی فوقانی پخش می گردد و گاهی ریه ها را هم درگیر می نماید.

نشانه های آنفولانزای عادی

انواع مختلفی از ویروس های آنفولانزا می توانند منجر بهبروز این بیماری شوند. این بیماری در شرایطی ایجاد می گردد که شخص در فضایی کهویروس در آن پخش شده، تنفس کند یا دست خود را به جایی بزند که ویروس آنفولانزا درآنجا وجود دارد و بعد دستش را به چشم، بینی یا دهان خود بزند. نشانه های بیماریآنفولانزا معمولا یک تا چهار روز بعد نمایان می شوند.

تشخیص آنفولانزا از سرماخوردگی گاهی بسیار سخت است. اماآنفولانزا معمولا سریع تر و سخت تر عارض می گردد. باید دقت داشت که آنفولانزای معدههمان آنفولانزا نیست و آنفولانزا معمولا به ندرت باعث ایجاد درد شکمی در بزرگسالانمی گردد.

نشانه های اولیه آنفولانزا

  • تب شدید
  • سردرد
  • خستگی (می تواند شدید باشد)
  • سرفه کردن
  • گلو درد
  • آبریزش یا آبریزش بینی
  • درد بدن
  • اسهال و استفراغ (بیشتر از بچه ها شایع است تا بزرگسالان)

چطور می توان آنفولانزا را درمان کرد؟

درمان آنفولانزا به سادگی درمان سرماخوردگی نیست. اگر چه واکسن های آنفولانزا می توانند از بروز برخی از انواع آنفولانزا جلوگیری نمایند، اما بعد از اینکه شخصی بیمار می گردد، نمی توان کار چندانی انجام داد. اگر برخی داروها از جمله اسلتامیویر (تامیفلو)، پرامیویر و زانامیویر ظرف 48 ساعت بعد از آغاز علایم مصرف گردد، ممکن است برخی از علایم را کاهش دهند. بعلاوه می توانید:

  • برای تسکین دردهای بدن، سردرد و تب از داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفنیا استامینوفن بهره ببرید.
  • از آنتی هیستامین های بدون نسخه و ضد احتقان ها برای یاری به برطرف احتقانبهره ببرید.
  • مایعات زیادی بنوشید.
  • استراحت کنید.

آنتی بیوتیک ها، آنفولانزا را درمان نمی نمایند. آنها فقط دربرابر باکتری ها موثر هستند و با توجه به این که آنفولانزا از ویروس ایجاد می گردد،آنتی بیوتیک در درمان آن موثر نیست. ممکن است تنها در صورت ابتلا به عفونت ثانویهگوش، سینوس ها یا ریه ها (مانند ذات الریه یا برونشیت) به آنتی بیوتیک احتیاج داشته باشید.

نشانه ها و علایم سرماخوردگی آنفولانزا
سرعت بروز علایم کم ناگهانی
تب نادر معمولا سه تا چهار روز ادامه می یابد
شکم درد خفیف رایج
لرز غیرمعمول نسبتا رایج
ضعف و خستگی گاهی اوقات معمول
عطسه معمول گاهی اوقات
سرفه و درد قفسه سینه خفیف تا ملایم معمول
آبریزش بینی معمول گاهی اوقات
گلو درد معمول گاهی اوقات
سردرد نادر معمول

علایم اصلی آنفولانزا را می شناسید؟

خستگی ناگهانی یا بیش از حد

روزهای کوتاه تر و کاهش نور خورشید می تواند احساس خستگیشما را به همراه داشته باشد. بین خستگی و تجربه خستگی شدید تفاوت وجود دارد.

خستگی ناگهانیِ بیش از حد یکی از اولین نشانه های آنفولانزااست و ممکن است قبل از نشانه های دیگر ظاهر گردد. خستگی معمولا علامت سرماخوردگیاست اما برخی مواقع در آنفولانزا شدیدتر است.

ضعف و خستگی شدید ممکن است در فعالیت های عادی شما اختلال ایجادکند. مهم این است که فعالیت های خود را محدود نموده و به بدن خود اجازه دهیداستراحت کند. چند روز از کار یا مدرسه استراحت کنید و در رختخواب بمانید. استراحتمی تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت نموده و در مبارزه با ویروس به شما یاری کند.

درد بدن و لرز

درد و لرز بدن نیز از علایم شایع آنفولانزا هستند. اگر مبتلا به ویروس آنفولانزا نیستید، ممکن است به اشتباه دردهای بدن را به عنوان چیز دیگری مانند تاثیرات تمرین ورزشی اخیر خود بدانید. دردهای بدن می تواند در هر نقطه از بدن به خصوص در ناحیه سر، کمر و پاها بروز کند.

لرز ممکن است با درد بدن همراه باشد. در آنفولانزا حتی قبلاز ایجاد تب، ممکن است لرز ایجاد گردد. با پیچیدن پتو دور خودتان می توانید درجهحرارت بدن خود را افزایش داده و لرز بدن خود را کاهش دهید. اگر بدن درد دارید، می توانیداز داروهایی ضد درد از جمله استامینوفن یا ایبوپروفن هم بهره ببرید.

سرفه

سرفه مداوم می تواند یک بیماری زودرس را نشان دهد. ممکن استعلامت هشدار دهنده آنفولانزا باشد. ویروس آنفولانزا بعلاوه می تواند با خس خس سینهو تنگی قفسه سینه، باعث ایجاد سرفه گردد. ممکن است هنگام سرفه، مخاط سینه هم داشتهباشید با این حال، این نشانه ها در مراحل اولیه آنفولانزا نادر است.

در صورت بروز مسائل تنفسی مانند آسم یا آمفیزم، ممکن استلازم باشد با پزشک خود تماس بگیرید تا از عوارض بعدی جلوگیری گردد. بعلاوه در صورتمشاهده خلط رنگی با پزشک خود تماس بگیرید. عوارض آنفولانزا می تواند شامل برونشیتو ذات الریه هم باشد.

برای آرام کردن سرفه خود از قطره ها و داروهای سرفه استفادهکنید. هیدراته نگه داشتن بدن و گلو با مصرف آب زیاد و چای بدون کافئین می تواند مفیدباشد. همواره به خاطر داشته باشید هنگام سرفه جلوی دهان خود را بگیرید تا از شیوععفونت جلوگیری کنید.

گلو درد

سرفه ناشی از آنفولانزا می تواند به سرعت منجر به گلو درد گردد. برخی ویروس ها در واقع می توانند بدون سرفه باعث تورم گلو شوند و مصرف خوراکی های مفید در مقابله با آنفولانزا، نه تنها به تسکین گلو یاری می نماید، بلکه علایم بیماری را هم کاهش می دهد.

در مراحل اولیه آنفولانزا، ممکن است گلوی شما خراشیده و تحریکگردد. بعلاوه ممکن است هنگام بلع غذا یا نوشیدنی حس عجیبی داشته باشید. اگر گلو درددارید، با پیشرفت ویروس احتمالاً بدتر هم می گردد.

چای بدون کافئین، سوپ مرغ و آب به میزان کافی بهره ببرید.بعلاوه می توانید مخلوطی از آب گرم، یک قاشق غذاخوری نمک و نصف قاشق غذاخوری جوش شیرینرا غرغره کنید.

تب

تب علامت آن است که بدنتان در حال مبارزه با عفونت است. تب هایمربوط به آنفولانزا به طور معمول 100 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) یا بالاترهستند.

تب یک علامت شایع در مراحل اولیه آنفولانزا است، اما همهافراد مبتلا به آنفولانزا، تب ندارند. بعلاوه، ممکن است در حالی که ویروس مسیر خودرا ادامه می دهد، تب همراه با لرز هم مشاهده گردد.

استامینوفن و ایبوپروفن هر دو در کاهش تب موثر هستند اما اینداروها نمی توانند ویروس را درمان نمایند.

مسائل دستگاه گوارش

علایم اولیه آنفولانزا می تواند در سر، گلو و قفسه سینه توسعه یابد. برخی از انواع ویروس ها می توانند باعث اسهال، حالت تهوع، درد معده یا استفراغ شوند.

کم آبی بدن یک عارضه خطرناک بعد از بروز اسهال و استفراغاست. برای جلوگیری از کم آبی باید آب بنوشید، نوشیدنی های ورزشی، آب میوه ها، چای هاو نوشابه های بدون کافئین یا آبگوشت نیز بسیار موثر هستند.

با علایم آنفولانزا در بچه ها آشنا هستید؟

آنفولانزا در بچه ها هم علایمی مشابه علایمی که در بالا اشاره شد دارد. با این وجود ممکن است فرزند شما علایم دیگری نیز داشته باشد که احتیاج به مراقبت پزشکی باشد. این موارد می تواند شامل:

  • ننوشیدن مایعات به میزان کافی
  • گریه بدون اشک
  • از خواب بیدار نشدن و نداشتن تحرک
  • قادر نبودن به خوردن غذا
  • تب با ایجاد لک هایی روی صورت (بثورات)
  • مشکل در ادرار کردن

به راحتی می توان تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی را در بچه ها تشخیص داد. بچه ها هم در سرماخوردگی و هم در آنفولانزا معمولا علایمی چون سرفه، گلو درد و بدن درد را دارند اما علایم آنفولانزا شدیدتر است. اگر کودک شما تب ندارد، ممکن است نشانه آن باشد که ففط سرما خورده است.

اگر علایم ایجاد شده در کودکتان شما را نگران نموده بهتر است به پزشک متخصص بچه ها مراجعه کنید.

علایم حاد بیماری آنفولانزا کدامند؟

آنفولانزا یک بیماری پیش رونده است. این بدان معنی است که علایم قبل از بهتر شدن ممکن است بدتر شوند. بدن همه افراد به یک ویروس، پاسخی یکسان نمی دهد. سلامت کلی شما می تواند مشخص کند که علایم شما تا چه حد شدید گردد. در واقع ویروس آنفولانزا می تواند خفیف یا شدید باشد.

اما توصیه می گردد اگر علایم زیر را دارید هر چه سریع تر به پزشک معالج خود مراجعه کنید:

  • درد قفسه سینه
  • مسائل تنفسی
  • کبودی پوست و لب
  • کم آبی شدید
  • سرگیجه و سردرگمی
  • عود تب
  • بدتر شدن سرفه

چند وقت دیگر خوب می شوید؟

پیشگیری از آنفولانزا اهمیت زیادی دارد اما اگر در نهایت به آنفولانزا مبتلا شده اید، دوره بهبودی معقول را به خود اختصاص دهید. بهتر است اگر تب دارید تا 24 ساعت از منزل خود خارج نشوید و از رفتن به محل کار خود خودداری کنید. حتی اگر تب هم ندارید باید همچنان در خانه بمانید تا علایم دیگر هم بهبود پیدا نمایند. تنها در صورتی به سرکار یا مدرسه برگردید که بتوانید بدون خسته شدن فعالیت عادی خود را از سر بگیرید.

میزان بهبودی فرق دارد

داروهای ضد ویروس احتمالاً می توانند به سرعت بهبودی یارینموده و بیماری را شدیدتر ننمایند. اما باز هم بخاطر داشته باشید ممکن است بعد از بهبودینیز تا چندین هفته، سرفه طولانی و خستگی از بین نرود. اگر آنفولانزا برگشت و یا بعد از بهبودیاولیه بدتر شد دیگر باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

به خاطر داشته باشید که:

  • در طول فصل آنفولانزا، محافظت از خود در برابر ویروس ها باید اولویت اصلی شما باشد.
  • ویروس آنفولانزا می تواند به وسیله قطرات بزاق که در هنگام سرفه یا عطسه فرد آلوده، در هوا پخش می گردد، باعث بیماری دیگران گردد.
  • این قطرات می توانند تا فاصله 6 متری به افراد و سطوح برسند و به این ترتیب احتمال این که شما هم با تنفس هوای حاوی این قطرات یا با لمس اشیاء که این قطرات روی آن قرار گرفته اند، بیمار شوید بسیار بالاست.
منبع: کتاب کاله
انتشار: 8 دی 1401 بروزرسانی: 8 دی 1401 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 1688

به "بدن درد، تب و سرفه رهایتان نمی کند؟ با علایم آنفولانزا آشنا هستید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بدن درد، تب و سرفه رهایتان نمی کند؟ با علایم آنفولانزا آشنا هستید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید