افزایش 40 برابری فراوری آبزیان در ایران ، ظرفیت فراوری یک میلیون تن ماهی در دریا وجود دارد

به گزارش مجله گرگانلند، وزیر جهاد کشاورزی گفت: فراوری آبزیان در کشور رشد 40 برابری داشته و این صنعت ظرفیت فراوری یک میلیون تن ماهی در دریا را دارد.

افزایش 40 برابری فراوری آبزیان در ایران ، ظرفیت فراوری یک میلیون تن ماهی در دریا وجود دارد

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، محمود حجتی در حاشیه بازدید از چهارمین نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان، ماهیگیری، غذا های دریایی و صنایع وابسته با اعلام این مطلب، اضافه نمود: در ابتدای انقلاب اسلامی کل محصولات شیلاتی کشور از منابع دریایی شمال و جنوب و پرورش آبزیان حدود 30 هزار تن بود در حالی که این میزان فراوری در سال 97 به بیش از یک میلیون و 250 هزار تن افزایش یافته و رشدی 40 برابری داشته است که افتخار بزرگی برای کشور محسوب می گردد.

وی اضافه نمود: این افزایش فراوری در حالی حاصل شده است که در کشور کمبود منابع آبی به ویژه آب شیرین وجود دارد، اما با حضور، سرمایه گذاری، استفاده از ابزار و تکنولوژی های نوین و آشنایی با متد های روز دنیا در این صنعت شاهد رشد بالایی هستیم.

حجتی با اشاره به این که ایران، اولین فراورینماینده ماهی قزل آلای پرورشی در دنیا است، اذعان کرد: البته کشور های دیگری هم هستند که ماهی قزل آلای بیشتری نسبت به ایران دارند، اما در آب های طبیعی و رودخانه صید می نمایند و ما در نوع پرورشی آن رتبه نخست را داریم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که ایران صادرنماینده محصولات شیلاتی اعم از صید دریایی و پرورشی است، اظهار داشت: حدود 80 درصد صادرات آبزیان کشور به شرق دور و اروپای غربی بوده و اخیرا هم در زمینه قزل آلا به کشور های شمالی ایران به خصوص روسیه صادرات داشته ایم.

وی ادامه داد: این صنعت اقبال خوبی هم در سطح کشور داشته و سرمایه گذاران و کارآفرینان در این زمینه فعال هستند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که ظرفیت فوق العاده ای برای پرورش ماهی در دریا ها وجود دارد که بسیار بیشتر از میزانی است که ما در حال حاضر فراوری می کنیم، توضیح داد: در این زمینه مطالعات گسترده ای انجام و ظرفیت فراوری یک میلیون تن پرورش ماهی در دریا پیش بینی شده است که مجوز های زیست محیطی آن گرفته شده و در بعضی مناطق مانند سواحل مکران به دنبال صدور موافقت نامه های اصولی بی نام هستیم که تمام مراحل اداری را پشت سر گذاشته باشد و سرمایه گذار و کار آفرین رجوع نماینده بتواند به راحتی مجوز بگیرد.

حجتی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم با صدور این مجوزها، پرورش ماهی در دریا را به تدریج در تمام سواحل کشور توسعه دهیم و با حضور کارآفرینان این نوع پرورش ماهی را که در اشتغالزایی، ایجاد سالم ترین و بهداشتی ترین پروتئین مورد احتیاج بدن، تأمین غذای کشور، ایجاد ارزش اضافه نموده و توسعه بازار صادراتی مؤثر است به حداکثر ظرفیت فراوری برسانیم.

وی با تأکید بر شکوفایی صنعت شیلات و آبزی پروری اظهار داشت: در زمینه شیلات به شکوفایی خوبی رسیده ایم و در این نمایشگاه هم استقبال خوبی از جانب فراورینمایندگان شده و شرکت های دانش بنیان که در فراوری بومی بعضی قطعات، مخصوصا قطعات مرتبط با پرورش ماهی در دریا فعال هستند، ابزارآلاتی مانند براکت یا پایه قفس که فنی و پیچیده تر بود را به مرحله بررسی مواد، کیفیت و اضافه نمودنی های آن رسانده اند و در مرحله تهیه قالب هستند.

وزیر جهاد کشاورزی ابراز امیدواری کرد: بتوانیم به تدریج در زنجیره محصولات شیلاتی و ابزار و ادوات آن، با یاری بخش صنعت به خودکفایی برسیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 17

به "افزایش 40 برابری فراوری آبزیان در ایران ، ظرفیت فراوری یک میلیون تن ماهی در دریا وجود دارد" امتیاز دهید

1 کاربر به "افزایش 40 برابری فراوری آبزیان در ایران ، ظرفیت فراوری یک میلیون تن ماهی در دریا وجود دارد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 40 برابری فراوری آبزیان در ایران ، ظرفیت فراوری یک میلیون تن ماهی در دریا وجود دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید