اعتراض نمایندگان به پذیرش خارج از ظرفیت دانشجو در دانشگاه آزاد

به گزارش مجله گرگانلند، 6 نماینده مجلس با اشاره به گزارش کمیسیون آموزش در مورد سنجش و پذیرش خارج از ظرفیت دانشجو در دانشگاه آزاد نکاتی را مطرح و بر ضرورت جلوگیری از تکرار مجدد این وقایع تاکید کردند.

اعتراض نمایندگان به پذیرش خارج از ظرفیت دانشجو در دانشگاه آزاد

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، سید علی ادیانی، نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش اخیر کمیسیون آموزش درباره سنجش و پذیرش خارج از ظرفیت دانشجو در دانشگاه آزاد گفت: به خاطر خطای یک فرد یا افرادی خسارات حیثیتی به دانشجویان وارد شد که همه آن ها قابل جبران نیست. باید معین گردد تخلف چه بوده و چه کسانی متخلف بوده اند؟ کمیسیون آموزش هم باید گزارش بدهد که با متخلفان چه برخوردی شده است.

وی همچنین بر ضرورت یکپارچه سازی سنجش و پذیرش دانشجو و جذب دانشجو با توجه به احتیاج کشور تاکید نمود.

در ادامه محمد محمودی شاه نشین، نماینده دیگر مجلس نیز در اظهاراتی گفت: در جریان اتفاقی که در دانشگاه آزاد افتاد، عده ای با عنوان این که اشتباه سیستمی اجرا شده، ثبت نام شان کان لم یکن شد و کمیسیون آموزش هم در گزارش خود پیگیر برخورد با متخلفان بود. اما به دلیل این که برخوردی صورت نگرفت اخیرا هم در دانشگاه فرهنگیان چنین اتفاقی رخ داد. این نشان می دهد کمیسیون خیلی ساده از کنار این قضیه عبور نموده و به عمق قضیه که برخورد با متخلفین و جلوگیری از تکرار این حوادث است نپرداخته است.

محمودی شاه نشین ادامه داد: گزارش کمیسیون آموزش، بازدارنده نیست و دانشگاه را وادار به پاسخگویی نمی نماید.

احد آزادی خواه، نماینده مردم ملایر در مجلس نیز در اظهاراتی ضمن گرامی داشت مناسبت 13 آبان بر ضرورت جلوگیری از مسکوت ماندن پیشنهاد رهبری درباره وارد کردن اسناد لانه جاسوسی به متون درسی تاکید نمود.

وی درباره گزارش دانشگاه آزاد نیز اظهار کرد: اتفاقی که افتاد جبران ناپذیر است و من از طرف همه دانشجویان دانشگاه آزاد از خانواده دانشجویان عذر خواهی می کنم گرچه عذرخواهی ما هم ره به جایی نمی برد.

نماینده مردم ملایر در مجلس اعلام کرد: خساراتی که دانشجویان متحمل شدند فقط خسارات مادی نیست بلکه خسارات روحی و روانی و حیثیتی هم باید لحاظ گردد.

سید کاظم دلخوش، نماینده حوزه انتخابیه صومعه سرا در دوره دهم مجلس نیز در این باره گفت: طی سال های بعد از انقلاب شاهد مدرک فروشی بودیم و به دلیل عدم برخورد درست با تخلفات مسائل هر روز بیشتر شده است. اگر به درستی جلوی این اتفاق گرفته نگردد دچار آسیب و مشکل خواهیم شد.

وی اضافه نمود: سال قبل دانشگاه آزاد در اقدام نسنجیده ای اقدام به ثبت نام و پذیرش دانشجو می نماید در حالی که آن ها صلاحیت لازم را نداشتند؛ که با نظارت کمیسیون آموزش امیدواریم این اتفاقات تکرار نگردد.

نادر قاضی پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با بیان اینکه دانشگاه ها مبداء تحولات سیاسی، مالی و فرهنگی جامعه هستند، گفت: اکثرا مدیران و روسای ارشد دانشگاه آزاد از دانشگاه های دولتی هستند در حالی که بهترین تصمیم استفاده از هیئت علمی دانشگاه آزاد در مدیریت این دانشگاه است، زیرا شناخت بهتری از آن دارند.

وی اضافه نمود: ما با کمبود پزشک و پرستار مواجهیم و شهریه های دانشگاه آزاد هم فشار مضاعفی به خانواده ها وارد می نماید که باید فکری برای آن گردد.

علی اصغر یوسف نژاد، دبیر هیئت رئیسه مجلس دهم نیز در اظهاراتی تاکید نمود: عده ای به خاطر یک اتفاق ناگوار در سیستم دانشگاه آزاد ثبت نام کردند، شهریه دادند و کارت دانشجویی گرفتند، اما نهایتا روشن شد که این عده قابلیت علمی ندارند بنابراین خود دانشگاه ورود کرد.

وی اضافه نمود: از 6 هزار نفر، 599 نفر باقی ماندند که کف تراز علمی آن ها هم در رشته های مهمی مثل دندانپزشکی و داروسازی کفایت نمی کرد البته این ها حقوق مکتسبه ای دارند و اعتبار علمی شان زیر سوال رفته است.

دبیر هیئت رئیسه مجلس دهم با اشاره به گزارش کمیسیون آموزش توضیح داد: با ورود مجلس، 95 درصد این افراد مسائلشان رفع شد و در رشته های مختلف جایابی شدند دانشگاه هم سعی کرد این اتفاق را جبران کند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز در خاتمه ضمن قدردانی از کمیسیون آموزش خواهان آنالیز دقیق تر و نظارت بیشتر در این زمینه برای جلوگیری از بروز مجدد این مشکل در آینده شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 38

به "اعتراض نمایندگان به پذیرش خارج از ظرفیت دانشجو در دانشگاه آزاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراض نمایندگان به پذیرش خارج از ظرفیت دانشجو در دانشگاه آزاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید