اصلی ترین دغدغه آموزش در شرایط سخت کرونا

به گزارش مجله گرگانلند، مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: در شرایط سخت مقابله با کرونا، توجه به حفظ و ارتقای کیفیت آموزش، اصلی ترین دغدغه است.

اصلی ترین دغدغه آموزش در شرایط سخت کرونا

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی مجله گرگانلند به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در این نشست که صبح امروز (سه شنبه) با حضور وزیر علوم و معاونان این وزارت به صورت مجازی برگزار گشت، محمدرضا آهنچیان، مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست فوق العاده و مجازی معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها تاکید کرد: در شرایط سخت مقابله با کرونا، توجه به حفظ و ارتقای کیفیت آموزش، اصلی ترین دغدغه است.

آهنچیان با تاکید بر تقویت برنامه های دروس دانشگاهی گفت: برنامه های درسی دانشگاه ها برای شرایط عادی تدوین شده اند ودر شرایط فوق العاده باید مورد بررسی مجدد قرار گیرند تا سازگاری آنها برای آموزش در این شرایط ارزشیابی شود و بهبود پیدا کند.

وی در این راستا به سنجش میزان تحقق هدف های برنامه درسی در دروس ارایه شده نیمسال دوم 99 - 98 اشاره کرد و گفت: جمع آوری سیستماتیک اطلاعات درباره میزان پوشش سرفصل های درسی دردروس ارایه شده نیمسال دوم 99 - 98، سنجش میانگین معدل دانشجویان ورودی دوره های مختلف تحصیلی و اندازه گیری تفاوت معنی داری افزایش یا کاهش آن با نیمسال گذشته و با میانگین کل دوره و ارایه تحلیل از افزایش یا کاهش آن از موارد مهم در مراقبت از کیفیت آموزش محسوب می شود.

دکتر آهنچیان، مقایسه تعداد و نوع واحدهای درسی که به درخواست دانشجو در نیمسال جاری حذف شده است، آسیب شناسی تدریس به تفکیک دروس نظری و عملی و به تفکیک دوره تحصیلی در نیمسال جاری و بالاخره طراحی و اجرای پیمایش درباره میزان رضایت دانشجویان و اعضای هیئت علمی از کیفیت آموزشی در نیمسال جاری را از دیگر موارد مراقبت از کیفیت آموزش مطرح نمود.

وی در خصوص تقویت اجرای برنامه های درسی، فراخوان ایده های خلاقانه از استادان، کارشناسان و دانشجویان برای اجرای برنامه درسی با کیفیت مناسب در شرایط فوق العاده را بسیار موثر و کاربردی دانست و گفت: مواردی از قبیل بازتولید محتوی در دروس مختلف با تأکید بر تولید محتوای الکترونیکی، بازنگری برنامه درسی و پیرایش آن از ویژگی هایی که در شرایط فوق العاده قابل جایگزینی یا حذف است، یافتن روش های نو برای تدریس فعال و برانگیخته نگاه داشتن دانشجودر شرایط الزام به فاصله گذاری اجتماعی، تهیه برنامه ها، تولید نرم افزارهای یادگیری و دریافت اشتراک از سامانه های ملی و بین المللی تخصصی در حوزه های مختلف علوم ورصد دانشگاه های هم تراز جهانی برای اطلاع از نوآوری ها و راه حل های پیروز آنها در اجرای برنامه درسی و پیشبرد هدف های آموزش از جمله مواردی هستند که می توانند در تقویت اجرای برنامه های درسی موثر باشند.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم با اعلام سیاست وزارت علوم مبنی بر واگذاری اختیارات حداکثری به دانشگاه ها گفت: در بسکمک موارد دانشگاه ها در چارچوب تعیین شده قادر به وضع قواعد تحصیلی و شیوه نامه های اجرایی داخلی بوده و هستند و دانشگاه گ ها با تأکید بر دانشگاه های بزرگ و یا مادر هر استان در انجام این وظیفه نقش جدی تری برعهده دارند.

دکتر آهنچیان درخصوص بازنگری، اصلاح و به روز رسانی مقررات آموزشی به وضع قواعد جدید تحصیلی که خلاء آن در نیمسال جاری آشکارشده است، اشاره کرد وگفت: تقویت نظام دستیار آموزشی-پژوهشی به منظور استفاده حداکثری از توان و ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی، رفع ابهام از شیوه نامه ها با بازخوانی مجدد و برگزاری نشست های تخصصی، اطلاع رسانی، تهیه و ارایه مجموعه های آموزشی ویژه اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارشناسان که در آن درباره اثر بحران ها و شرایط های فوق العاده بر آموزش عالی اشاره شده است، می توانند به بازنگری، اصلاح و به روز رسانی مقررات آموزشی کمک کنند.

وی افزود: دراین شرایط ویژه لازم است مرزهای قراردادی بین واحدهای دانشگاهی شکسته یا کمرنگ شود و با همدلی و وحدت رویه برای کاستن از آسیب های بحران، اقدام مشترک و هماهنگ صورت گیرد.

آهنچیان در ادامه در خصوص تقویت پایه های همکاری معاونت آموزشی با سایر ارکان دانشگاه گفت: همفکری و همکاری با معاونت پژوهشی برای پیشبرد سیاست های پژوهشی و تسهیل فرایند اجرای پایان نامه و رساله های دانشجویی، همفکری و همکاری با معاونت دانشجویی برای پیشبرد سیاست های اسکان و مراقبت از سلامتی دانشجویان، کسب اطلاع و دریافت همکاری از همه ظرفیت آموزش عالی کشور به ویژه در پارک های علم و فناوری، بنیاد ملی نخبگان، پژوهشگاه ها و پژوهشکده های زیرمجموعه وزارت علوم، شرکت های دانش بنیان دانشگاهی از موارد عمده همکاری های درون دانشگاهی است.

وی درخصوص توسعه برنامه ها و حفظ دستاوردهای آیین نامه مهارت افزایی گفت: قرار دریافت در شرایط فوق العاده مقابله با کرونا، درکوتاه مدت تمرکز دانشگاه ها را معطوف به خودساخته است اما این امر در دراز مدت، به محتوا وکارکرد دانشگاه ها لطمه خواهد زد.

وی افزود: اولویت معاونان آموزشی ظرف 3 ماه گذشته استمرار وحفظ فرایند آموزش بوده است اما بنای آموزش عالی این نیست که در شرایط بحران، سیاست ها و برنامه های اصلی به محاق فراموشی برود.

آهنچیان محورهای اقدام در حوزه آموزش برای سال تحصیلی 1399-1400 را پیشگیری از افت در میزان و نوع کوشش ها در اجرای آیین نامه مهارت افزایی و ارتقای توان اشتغال پذیری دانشجویان و سایر طرح های سیاستی آموزش عالی مطرح نمود و گفت: یکی از سیاست های اصلی وزارت علوم و نظام آموزش عالی مرتبط با مهارت افزایی دانشجویان بوده است که با فرض دوام شرایط فوق العاده باید در برنامه های نیمسال بعد) اول 1400 - 1399) دیده و در نظر گرفته شود که البته اجرای این آیین نامه پیگیری می شود و کماکان مورد تأکید وزارت علوم است.

وی در پایان افزود: موضوع آموزش و فعال نگهداشتن فرایند یاددهی-یادگیری به عنوان مأموریت آموزش عالی کشور زمینه مساعدی برای وحدت بخشی به نیروهای داخلی دانشگاه است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 6 تیر 1399 بروزرسانی: 3 مهر 1399 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 505

به "اصلی ترین دغدغه آموزش در شرایط سخت کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصلی ترین دغدغه آموزش در شرایط سخت کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید