کمالوندی:مساله مهم برای ما لغو تحریمهاست

به گزارش مجله گرگانلند، تهران (پانا) - به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی مساله مهم برای ما در مذاکرات لغو تحریمها و اطمینان از این امر براساس راستی آزمایی هاست.

کمالوندی:مساله مهم برای ما لغو تحریمهاست

به گزارش ایرنا، بهروز کمالوندی شامگاه امروز آدینه در گفت و گویی با تبریک روز فناوری هسته ای گفت: در مراسم روز ملی فناوری هسته ای که فردا شنبه برگزار می گردد، نمایشگاهی برگزار خواهد شد و با حضور رئیس جمهوری ویدئوکنفرانس هایی با مراکز هسته ای کشور برگزار می گردد.

وی ادامه داد:در مراسم سال جاری 130 رونمایی خواهیم داشت که 18 درصد بیشتر از سال گذشته است ولی کیفیت رونمایی های سال جاری بیشتر از سال های گذشته است.

معاون امور بین المللی سازمان انرژی اتمی درباره مذاکرات وین گفت: ایران در نشست کمیسیون مشترک مواضع خود را مطرح نموده است. مسئله مهم لغو تحریم ها و انجام راستی آزمایی ها است که نشان دهد تحریم ها لغو شده اند. امر مسلم، دریافت اطمینان هایی برای لغو تحریم هاست.

کمالوندی اصافه کرد: روش های دریافت اطمینان و لیست مطالبات کشور که لغو 1600 تحریم بعد از سال 2017 است، مسائل فنی مربوط به برجام مانند پیوستن ایران به پروژه ایتر است که هم ایران یاری کند و هم ایران بتواند از آن استفاده کند در این گفت و گوها بحث شد.

وی یادآور شد: دو کارگروه تشکیل شده و قرار است چهارشنبه هفته آینده این جلسه دوباره تشکیل جلسه دهد. کمیته فنی فعلا کمیته فعالی نیست. کمیته اصلی کمیته تحریم ها است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها را تمام و کمال را پیگیری می کنیم، اضافه نمود: دیروز از سه کمیسیون از سایت های مختلف کشور بازدید کردند و از پیشرفت کار رضایت داشتند.

کمالوندی گفت: ایران به سرعت جلو می رود و زمان به نفع ایران است. از نظر توان هسته ای جلو می رویم. اگر اتفاقی هم درباره تحریم ها رخ ندهد، از نظر فنی جلو می رویم و هر چقدر هم جلوتر برویم، شرایط مان بهتر از این نیز می گردد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اضافه نمود: در واقع ابتدا باید تعیین گردد سرنوشت تحریم ها چه می گردد. البته ما مطالب خود را مطرح و مطالب آنها را می شنویم ولی تصمیم درباره اجرا مربوط به سرنوشت تحریم ها است.

کمالوندی در ادامه درباره تمهیدات پیش بینی شده برای جلوگیری از تکرار بدعهدی طرف مقابل ابراز داشت: عراقچی و غریب آبادی به صورت صریح شرح دادند. رییس جمهور شرح دادند. در کشور این اعتقاد وجود دارد که حتما باید تکلیف تحریم ها روشن گردد و متناظر آنها اقدام خواهد شد. صرفا هم دادن سیگنال از طرف آنها و اقدام از سوی ما نیست. اقدام در برابر اقدام و حرف در برابر.

وی با بیان اینکه شرایط به گونه ای است که هرگونه تاخیر نمایند، ضرر می نمایند، عنوان نمود: الان آنها می گویند بعضی اقدامات ایران برگشت پذیر نیست مانند تحقیق و توسعه که صورت گرفته است. این دانش کسب شده است. مواد اولیه غنی شده ما و تعداد سانتریفیوژها در حال افزایش است و ماشین ها هم پیشرفته تر می گردد. ما از این مسئله ضرر نمی کنیم. هرچقدر هم تاخیر نمایند برای آنها کار پیچیده تر می گردد.

سخنگوی سازمان انرژی در پاسخ به این سوال که کجای قانون مصوب مجلس هستیم، یادآور شد: این قانون باید در 6 مقطع انجام می شد. یک مقطع فراوری 20 درصد است که صورت گرفته است. در انتهای سال باید 120 کیلوگرم اورانیوم غنی شده 20 درصد فراوری می کردیم ولی در همین فرصت دو، سه ماهه 60 کیلوم اورانیوم 20 درصد داریم. یعنی نصف راه را رفته ایم.

کمالوندی افزود: یک مقطع دیگر طراحی راکتور آب سنگین دیگری به غیر از راکتوری است که در حال اجرا هستیم. ما سر موقع بازه یک ماه اطلاعات را دادیم. یک مقطع دیگر، اقدامات پروتکلی بود که صورت گرفته ولی با آژانس تدبیری کردیم و فرصت سه ماهه به آنها دادیم که تا سه ماهه اطلاعات پروتکلی و فراتر از آن ضبط می گردد ولی به آنها داده نمی گردد.

وی افزود: مقطع زمانی دیگر، سه ماه است که ماشین های آی آر 2ام باید نصب می گردد و آی آر 6 هم باید نصب می شد که صورت گرفته است، علاوه براین آبشار آی آر 4 هم نصب کردیم. کارخانه اورانیوم فلزی هم باید نصب می شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: یک کار دیگر سوخت سیلیساید باید فراوری می کردیم که این سوخت از جهت اورانیوم فلزی به دست می آید. این سوخت برای راکتور تهران است که کیفیت آن فوق العاده بهتر از سوخت 20 درصد است.

به گفته معاون سازمان انرژی اتمی، مقطع دیگر یک ساله است که به راحتی قابل انجام است و ظرفیت فراوری هم باید 500 کیلوگرم در ماه برسد که با نصب ماشین های IR4 و ماشین های دیگر قابل انجام است.

کمالوندی ادامه داد: الان ظرفیت غنی سازی ما 16 هزار و 500 سو است در حالی که قبل از برجام 13 هزار و 500 سو بود. این ظرفیت به سرعت در حال افزایش است. ظرفیت فراوری ما قبل از برجام زیر 200 کیلو بود ولی الان به 500 کیلوگرم در ماه خواهیم رسید.

وی درباره نتیجه احتمالی مذاکرات اخیر گفت: اظهارنظر در این باره زود است. لیستی از تحریم ها میان طرفین مطرح شده است. بعضی از آنها ظاهرش هسته ای نیست. طرف مقابل گفته تحریم های هسته ای را برمی دارد در حالی که ایران را قبول ننموده است. ما مستقیم هم مذاکره نمی کنیم و این مسائل را به اروپایی ها و چین و روسیه می گویم. آنها باید این مسائل را مطرح نمایند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه حسن این روش هم آن است که چون آنها مایل به احیای برجام هستند، کوشش خواهند کرد، گفت: آمریکا در زمان ترامپ حداکثر کوشش خود را کرد ولی به نتیجه نرسید. این فرصت اکنون در اختیار آنها است. الان اظهارنظر زود است. باید دید در عمل چه اتفاقی رخ می دهد. خواسته ایران تعیین است و پیچیده نیست.

کمالوندی درباره تبیین ضرورت دانش هسته ای برای افکارعمومی توضیح داد: رسانه های بین المللی به گونه ای القا می نمایند که ایران به دنبال سلاح هسته ای است. گاهی هم رسانه های داخلی با بزرگنمایی غنی سازی از ابعاد دیگر غفلت می گردد. البته ما هم مقصریم. البته ذائقه رسانه ها این گونه است وقتی به ما می رسند از غنی سازی سوال می نمایند، یعنی مطالبه آنها هم غنی سازی است. غنی سازی برای جمع کردن مواد نیست. مثل اینکه 10 تن مواد غنی شده بهتر از 5 تن است.

وی در ادامه از رونمایی 5 رادیو دارو در مرایم فردا اطلاع داد و اظهار داشت: این رونمایی ها در زندگی مردم خیلی موثر است. مثلا فردا رونمایی از ونتیلاتورهایی داریم که خیلی متفاوت از ونتیلاتورهای دیگر است. علاوه بر این تیتانیوم پزشکی را رونمایی خواهیم کرد.

معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه رسانه ها باید یاری نمایند و در گزارش هایشان نقش این صنعت را در زندگی مردم تبیین نمایند، ابراز داشت: صحنه بین المللی، صحنه اقتدار و قدرت است. صحنه تجارت و افزایش ثروت است. قدرت فقط بنیه نظامی نیست. این بنیه هم احتیاجمند تکنولوژی است. این صنعت اقتدارآفرین است و وقتی این دانش را داشته باشید، چانه زنی را افزایش می دهد و موجب فشار کمتر می گردد.

کمالوندی با بیان اینکه صنعت هسته ای بین رشته ای است و رشته های دیگر را به سمت خود می کشد، عنوان نمود: صنعت هسته ای به صنایع مختلف یاری می نماید و موجب رشد آنها هم می گردد.

وی درباره اقدامات سازمان انرژی اتمی در مقابله با کرونا یادآور شد: ما در پروژه واکسن فعال نیستیم و مجموعه وزارت دفاع فعال هستند. البته اگر احتیاج به یاری باشد، یاری خواهیم کرد ولی در حوزه تخصص ما نیست.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بازطراحی راکتور اراک به خوبی در حال اجرا است. این راکتور بسیار مهم است و از راکتور قبلی، فشار نوترونی بالاتری دارد. تست سرد آن ظرف یکی، دو ماه آینده انجام می گردد و یک سال بعد از تست سرد، راه اندازی می گردد.

کمالوندی با بیان اینکه آمریکایی ها تا قبل از خروج از برجام به ما یاری خوبی می کردند، گفت: انگلیسی ها بعد از خروج آمریکایی ها جایگزین آنها شدند ولی آمریکایی ها سنگ اندازی می کردند. اروپا و انگلیسی ها قول می دادند ولی در عمل یاریی نمی کردند. البته از ابتدا چون احتمال این مسئله را می دادیم دست هایمان را روی زانوی خودمان گذاشتیم.

وی با اشاره به توسعه سانتریفیوژها گفت: ما 15 نوع سانتریفیوژ داریم. البته کشورها با دو، سه ماشین و سانتریفیوژ غنی سازی می نمایند. شما وقتی به اینجا می رسید مانند این است که از فراوری هواپیمای ملخی، به توان فراوری هواپیمای جت رسیده اید. فردا هم نمایشگاه و افتتاحهایی داریم که امیدواریم این رونمایی ها به رفاه مردم یاری کند.

معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه باید به صنعت هسته ای به اندازه اهمیتش، توجه کنیم، توضیح داد: صنعت هسته ای فقط درگیر یک حوزه نیست. ما در حوزه های مختلف رشد متناوب و متنوع داریم. باید آن را با چنگ و دندان حفظ کرد. اینها مابه ازا ندارند. هرچه می خواهند بدهند، آنها جایگزین این رشد نمی گردد.

کمالوندی اضافه نمود: برای کشور ظرفیت 190 هزار سو تعیین شده که در برجام و برنامه 15 ساله برای آن برنامه ریزی شده است. ولی اینکه بگویند امروز به این ظرفیت برسیم،امکان پذیر نیست. این صنعت امروز می تواند روی پای خود بایستد ولی نمی تواند کاملا خودکفا باشد. برای رسیدن به این مسائل نباید عجله کرد و دستیابی آن را باید در طول برنامه جلو رفت و روی کیفیت آن فکر و اقدام کرد.

وی با تاکید بر اینکه صنعت هسته ای ما نسبت به هفت هشت سال قبل قابل مقایسه نیست، اظهار داشت: غربی ها هم این مسئله را می دانند ولی نمی توانند این کار را بنمایند. اوباما هم گفت که اگر می توانستم پیچ و مهره های صنعت هسته ای ایران را باز می کردم ولی نمی توانم. این صنعت در گوشت و پوست ما رسوخ نموده است. فرق هم نمی نماید چه کسی باشد.

وی در انتها توضیح داد: 14 هزار نیروی متعهد و متخصص در حال کار در این صنعت هستند که باید به آنها افتخار کرد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 17 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1400 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 1098

به "کمالوندی:مساله مهم برای ما لغو تحریمهاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمالوندی:مساله مهم برای ما لغو تحریمهاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید