کشف دژ نظامی 2700 ساله در محوطه تاریخی ریوی

به گزارش مجله گرگانلند، بقایای یک دژ نظامی مربوط به 2700 سال قبل در محوطه تاریخی ریوی کشف شد.

کشف دژ نظامی 2700 ساله در محوطه تاریخی ریوی

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی از کشف بقایای یک دژ نظامی مربوط به 2700 سال قبل همزمان با امپراتوری ماد ها در بخش جنوبی محوطه تاریخی ریوی در فصل دهم کاوش باستان شناسی مشترک ایرانی - آلمانی در این محوطه اطلاع داد.

علی مستوفیان گفت: دهمین فصل پژوهش های مشترک ایرانی- آلمانی در محوطه تاریخی ریوی از ابتدای آبان سال جاری شروع شد و تا نیمه آذر ادامه دارد.

ریوی یکی از مهم ترین محوطه های دوران تاریخی شمال شرق کشور با وسعتی بیش از 110 هکتار در 3 کیلومتری غرب شهر آشخانه است که پژوهش های باستان شناسی و ایجاد زیرساخت های گردشگری در آن می تواند موجب ارتقای شناخت ما از هویت تاریخی و رشد صنعت گردشگری در منطقه گردد. پژوهش های باستان شناسی در این محوطه از سال 1391 شروع و در سال 1396 نقشه و ضوابط ملی عرصه و حریم آن تهیه و ابلاغ شد و نتایج مقدماتی پژوهش های باستان شناسی بین المللی ایرانی - آلمانی در ریوی حکایت از وجود تداوم استقراری در محوطه ریوی از حدود 900 سال پیش از میلاد تا اواخر دوران ساسانی (حدود 1500 سال) دارد.

اهمیت محوطه ریوی در این است که وسعت آن در دوران هخامنشی به بیش از 110 هکتار رسیده و یکی از شهر های مهم دوران هخامنشی در شمال شرق کشور بوده است. مهم ترین دستاورد های این کاوش، کشف بقایای یک دژ نظامی مربوط به 2700 سال قبل همزمان با امپراتوری ماد ها در بخش جنوبی محوطه، کشف گورستان عصر آهنی در بخش جنوب شرقی محوطه و کشف گل مهر های نقش دار در بخش مرکزی محوطه تاریخی ریوی است. محوطه تاریخی ریوی در سال 1346 در لیست آثار ملی به ثبت رسید و در آبان 1399 به عنوان پایگاه ملی میراث فرهنگی مصوب شد

خبرنگاران خراسان شمالی بجنورد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 28 آبان 1401 بروزرسانی: 28 آبان 1401 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 1671

به "کشف دژ نظامی 2700 ساله در محوطه تاریخی ریوی" امتیاز دهید

1 کاربر به "کشف دژ نظامی 2700 ساله در محوطه تاریخی ریوی" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف دژ نظامی 2700 ساله در محوطه تاریخی ریوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید