کدام دندان عقل را باید کشید؟

به گزارش مجله گرگانلند، وقتی پای خارج کردن دندان عقل به میان می آید خیلی ها از مطب دندانپزشکی فرار می نمایند. شما درباره دندان عقل و دردسرهایش چه می دانید؟ با دکتر سیدمهدی جعفری، متخصص جراحی دهان و فک و صورت و عضو هیات علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و آزاد اسلامی، درباره همین دندان پرماجرا صحبت نموده ایم.

کدام دندان عقل را باید کشید؟

کدام دندان عقل را باید کشید؟

تبادل نظر با دکتر سیدمهدی جعفری، متخصص جراحی دهان و فک و صورت

وقتی پای خارج کردن دندان عقل به میان می آید خیلی ها از مطب دندانپزشکی فرار می کنند. شما درباره دندان عقل و دردسرهایش چه می دانید؟ با دکتر سیدمهدی جعفری، متخصص جراحی دهان و فک و صورت و عضو هیات علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و آزاد اسلامی، درباره همین دندان پرماجرا صحبت نموده ایم.

قبل از اینکه وارد بحث دندان عقل بشویم، لطفا به این سؤال جواب بدهید که اصلا چرا کار به کشیدن دندان می رسد؟

دندان هایی که دیگر قابل نگهداری نیستند و دچار ساییدگی و یا پوسیدگی بسیار پیشرفته و غیرقابل ترمیم شده اند و یا اینکه درمان های لثه برای نگهداری آنها پیروز نبوده، محکوم به فنا هستند. اما گاهی دندان ها را برای ایجاد فضا در قوس دندانی در حین درمان ارتودنسی و یا به علت بد جایی هم خارج می کنیم. دندان های دچار شکستگی طولی ریشه و گاهی دندان های مجاور خط شکستگی فک پایین هم خارج می شوند.

اما فکر می کنم از همه دشوارتر، خارج کردن دندان عقل باشد؛ این طور نیست؟

نه! بنده چنین تصوری ندارم. به طور معمول خارج کردن دندان عقل روییده به همان سختی و یا آسانی سایر دندان های خلفی است ولی دسترسی به آن گاهی مشکل تر است.

برخی ها می گویند دندان های عقل باید از دهان خارج شوند و برخی ها هم می گویند تا وقتی دردسرساز نشده اند، باید باقی بمانند.کار درست، کدام است؟

کار درست این است که دندانی را خارج کنیم که مورد تجویز خارج کردن دارد. اگر دندان عقل روییده در قوس دندانی است و در وظیفه جویدن غذا هم به خوبی حاضر می شود علتی برای خارج کردن آن وجود ندارد.

حالا چه کسانی باید دندان عقل شان را خارج کنند؟

اگر مقصود شما دندان های عقل نهفته است برترین علت برای خارج کردن آنها فقط این است که دندان به خودی خود پیروز به رویش نشده و در پی آن برای بیمار ایجاد عوارض نموده باشد. امروزه تحقیقات منتشر شده چندان با خارج کردن پروفیلاکتیک (پیشگیرانه) جوانه و یا خود دندان عقل در صورتی که بدون علامت و بدون عارضه باشد موافق نیستند به خصوص نظریه غالب این است که دندان های عقل نهفته بدون علامت پس از 26سالگی فقط پیگیری رادیولوژیک سالیانه بشوند و چنانچه با علایم دیگری مانند فشار به ریشه دندان مجاور و یا دردهای راجعه و انعکاسی همراه نباشند اجازه داده گردد تا در فک باقی بمانند.

چه سنی برای جراحی خارج کردن دندان عقل مناسب تر است؟

اگر قرار باشد دندان نهفته خارج گردد برترین زمان هنگامی است که نیمی از ریشه آن تشکیل شده باشد زیرا این زمان دقیقا قبل از مرحله آغاز به رویش است و خارج کردن آن هم به مراتب راحت تر از زمانی است که صرفا به صورت جوانه بوده است.

حالا تصور کنید کسی دندان عقلش را جراحی نموده است. این فرد وقتی از مطب به منزل می رود باید چه کار هایی انجام دهد؟

شب اول از مواد غذایی نرم و خنک استفاده کند و داروهای تجویز شده را طبق دستور مصرف نماید؛ سیگار نکشد و از دستکاری محل عمل هم خودداری کند.

برخی ها می گویند دندان عقل موجب نامرتبی سایر دندان ها می گردد. این درست است؟

این مساله ثابت نشده. گاهی نامرتبی در قسمت قدامی قوس دندانی حتی پس از رویش کامل دندان های عقل و یا خارج کردن آنها هم بروز می کند. در مساله نامرتبی دندان ها عوامل متعددی می توانند دخالت داشته باشند که یکی از جزیی تر ین آنها فشار دندان عقل در حال رویش می تواند باشد و اما دندان های عقلی که واقعا مورد تجویز بیرون آوردن داشته باشند چنانچه مورد بی اعتنایی قرار گرفته و در محل باقی بمانند می توانند ایجاد گیر غذایی و پوسیدگی و یا بیماری لثه در دندان های مجاور کنند یا ضایعات پاتولوژیک را سبب شوند و یا عامل درد و عفونت در محل باشند. تصمیم گیری در خصوص لزوم یا عدم لزوم خارج کردن دندان های عقل در آن دسته از بیماران که تحت درمان ارتودنسی قرار دارند و یا درمان ارتودنسی آنها به تازگی سرانجام یافته باشد فقط به عهده ارتودنتیست مربوطه است و به علت احتمال بروز مسائل قانونی بعدی، توصیه بنده به همکاران این است که حتما درخواست و یا اجازه مکتوب ارتودنتیست مربوطه را در پرونده بیمار نگهداری کنند.

بعد از خارج کردن دندان باید منتظر چه عوارضی باشیم؟

درد پس از عمل و تورم ناشی از جراحی همیشه پس از خارج کردن دندان های عقل نهفته روی می دهند و امری طبیعی هستند. برخی از بیماران و یا اطرافیان آنها از مشاهده تورم پس از عمل بسیار دستپاچه می شوند و آن را حمل بر عفونت در محل می کنند که این یک اشتباه عظیم است. تورم جزیی از التیام است و باید بیمار بدون وقفه این مرحله را پشت سر بگذارد. برخی از همکاران پس از عمل برای تمامی بیماران بدون استثنا ترکیب استرویید تجویز می کنند که بنده با شمول عام آن موافق نیستم زیرا این مواد علاوه بر اختلال در پدیده التیام، ممکن است تمامی مسائل شب اول عمل را به شب های بعد منتقل نموده و دوران نقاهت بیمار را طولانی کنند. زمان التیام در افراد مختلف فرق دارد و ممکن است بین هفت تا بیست و یک روز به طول بینجامد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 1304

به "کدام دندان عقل را باید کشید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام دندان عقل را باید کشید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید