چه کاغذهایی قابل بازیافت هستند و چه کاغذهایی قابل بازیافت نیستن؟

به گزارش مجله گرگانلند، کاغذ و مقوای بازیافتی Recycled wastc paper and board

کاغذ و مقوای باطله مهم ترین بخش مواد اولیه را در صنعت کاغذسازی تشکیل می دهند، که در بیشتر موارد فروش آن می تواند درآمد جداگانه ای را برای چاپخونه در برداشته باشد، به شرط این که جمع آوری ضایعات کاغذ و مقوا به درستی اجرا شده باشد.

چه کاغذهایی قابل بازیافت هستند و چه کاغذهایی قابل بازیافت نیستن؟

کاغذ باطله از نظر اقتصادی برای صنعت کاغذسازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نقش عمده ای در حفظ محیط زیست و جلوگیری از قطع درختان به عنوان مواد اولیه ایفا می کند. در مناطقی که رشد جنگل به کندی صورت می گیرد، کاغذ بازیافتی می تواند منبع بسیار ارزشمندی به حساب آید.

بیشتر بخوانید : معرفی 10 تولید کننده برتر کاغذ در ایران

در اغلب کارخانه های کاغذسازی از خمیر کاغذ بازیافتی به عنوان بخشی از خمیر تهیه شده برای تولید کاغذ و مقوا استفاده می کنند. بیش از نیمی از مجموع الیاف مورد استفاده در صنعت کاغذسازی انگلستان را کاغذهای باطله و بازیافتی تشکیل می دهند، مقاومت الیاف کاغذ در هر نوبت از عملیات بازیافت کاهش یافته و در نتیجه اشکالاتی را از نظر کیفیت چاپ و حرکت کاغذ در ماشین پدید می آورد که محدوده تغییرات آن بستگی به کیفیت و مقدار الیاف بازیافتی در آن دارد.

استفاده حجم زیادی از الیاف بازیافتی می تواند به طور ایده ال در تولید کاغذ و مقوا با درجات پایین تر انجام شود، مثل کاغذ روزنامه و لفاف و مقوای بسته بندی. اما برای تولید کاغذهای با کیفیت بهتر، الیاف نو مورد نیاز است تا در مرحله کاغذسازی امکان دستیابی به مقاومت و دیگر ویژگی های لازم برای کاغذ تولید شده حاصل شود.

سوء تفاهم هایی درباره بازیافت کاغذ و مقوا و حفظ درختان و نگه داری محیط زیست مطرح است که الزاما ربطی به موضوع جنگل و قطع درختان نیز ندارد. درختی که برای استفاده در صنعت کاغذسازی مورد بهره برداری قرار می گیرد، نیز مثل دیگر محصولات کشاورزی به این منظور پرورش داده می شود، با این تفاوت که در مقایسه با دیگر محصولات کشاورزی زمان بهره برداری از آن طولانی تر است. بعضی نکات منفی نیز در رابطه با بازیافت کاغذ و مقوا وجود دارد. به خصوص در مورد کاغذهای چاپی باطله مسأله مرکب زدایی مطرح است، که روش بسیار پرهزینه ای است، چون برای ساخت خمیر از کاغذهای باطله، ابتدا باید مرکب زدایی صورت گیرد، به خصوص اگر خمیر بازیافتی برای ساخت کاغذ و یا مقوای چاپ مورد نظر باشد.

خمیر کاغذهای بازیافتی چنان چه مرکب زدایی نشده باشند، به رنگ زرد و یا قهوه ای در خواهد آمد، که کاغذ ساخته شده از این خمیر برای مصارف بسته بندی و یا ساخت مقوای جلد سازی مناسب است، مواد خام مورد استفاده در صنایع کاغذسازی انگستان عمدتاً سه منبع زیر تهیه می شود

خمیر از کاغذ باطله بازیافتی 52 درصد

خمیر کاغذ وارداتی 38 درصد

خمیر کاغذ تولید شده در انگلستان 10 درصد

طبقه بندی خمیر کاغذ بازیافتی Classification of recycled pulp

از آن جا که کاغذهای بازیافتی از نظر مقدار کاغذ باطله موجود در آن و نوع ساخت، از تنوع زیادی برخوردار هستند، سیستم خاصی برای طبقه بندی آن معرفی شده است که به شکل گسترده ای توسط سازندگان و تجار این رشته مورد استفاده قرار می گیرد. در این سیستم کاغذهای بازیافتی به چهار گروه تقسیم بندی شده اند

1- درجه A: خمیر شیمیایی یا (Wood free)

2- درجه B: خمیر شیمیایی با استفاده از کاغذ باطله خمیر شیمیایی

3- درجه C: خمیر شیمیایی با استفاده از کاغذ باطله چاپ شده

4- درجه D: خمیر مکانیکی از کاغذ باطله

در این سیستم، درصد استفاده از هر یک از طبقه بندی های بالا ذکر شده است، مثلا 30C/50D نشان می دهد که کاغذ تولید شده شامل 30 درصد از خمیر گروه C و 50 درصد خمیر مکانیکی از گروه D است. بنابراین در آن از 20 درصد خمیر با الیاف نو استفاده شده است. از نظر تجارتی، کاغذ بازیافتی به کاغذی گفته می شود که با بیش از 75 درصد باطله تولید شده باشد، اما صنایع کاغذسازی انگلستان از حداقل نسبت 50 درصد در این زمینه استفاده می کند.

منبع: مجله چاپخونه
انتشار: 18 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 557

به "چه کاغذهایی قابل بازیافت هستند و چه کاغذهایی قابل بازیافت نیستن؟" امتیاز دهید

9 کاربر به "چه کاغذهایی قابل بازیافت هستند و چه کاغذهایی قابل بازیافت نیستن؟" امتیاز داده اند | 1.4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کاغذهایی قابل بازیافت هستند و چه کاغذهایی قابل بازیافت نیستن؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید