چرا بورس دوباره نزولی شد؟

به گزارش مجله گرگانلند، به گزارش خبرنگاران، معاملات امروز 20 اسفند 99 در حالی آغاز شد که شاخص در سه روز گذشته فرایند صعودی نسبتا خوبی را پشت سر گذاشت اما معاملات روز آخر هفته سوم اسفند باعث کاهش حدود پنج هزار واحدی شاخص بورس شد. کارشناسان معتقدند این فرایند نوسانی و کاهش شاخص قابل پیش بینی بود.

چرا بورس دوباره نزولی شد؟

سعید ابراهیمی، کارشناس بازار سرمایه در مصاحبه با خبرنگاران با بیان اینکه با وجود نقدینگی کم، افت شاخص قابل پیش بینی بود توضیح داد: با ایجاد صف های فروش در نمادهای شاخص ساز، حقوقی ها دیگر از نمادها حمایت نمی کنند و همین مساله موجب افت شاخص می شود.

ابراهیمی درباره اعمال سیاست های غلط در بازار گفت: سیاست های غلطی در بازار به وجود آمده که باعث فرایند فرسایشی بازار شده و در ادامه این سیاست های غلط، دولت نیز حمایت های خودش را از بازار به حداقل رسانده است.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با سیر نوسانی شاخص بازار اظهار کرد: با توجه به اینکه در روزهای گذشته صعود شاخص حتی به 20 هزار واحد هم رسید اما تحدود 400 نماد قفل در صف فروش بودند. این موضوع نشان می دهد که شاخص به نوعی در حال دستکاری شدن است. حقوقی ها با ایجاد حجم تقاضا در نمادهای شاخص ساز به سمت حمایت از آن نماد می فرایند و در مقابل اگر صف فروش ایجاد شود حقوقی ها حمایتی نمی کنند و همین مساله موجب فرایند فرسایشی و نسانی شاخص می شود.

سعید ابراهیمی با اشاره به کوتاه بینی در اعمال سیاست ها و عملکرد حقوقی ها توضیح داد: با توجه به حجم معاملاتی که در بازار و فرایند ثبت عرضه و تقاضا برای نمادها وجود دارد، می توان گفت این نوع فعالیت از سوی سیاست گذارها و حقوقی ها کوتاه مدت است و در بلندمدت به ضرر بازار تمام می شود.

کارشناسان درباره تاثیر قیمت های جهانی در فرایند معاملات معتقدند افزایش یا کاهش قیمت جهانی فلزات و نفت، با توجه به جوی که در بازار وجود دارد و فرایند فرسایشی که بازار طی می کند تاثیر چندانی در فرایند معاملات ندارد. نقدینگی کم و از طرفی حجم عرضه بالا در نمادها، تغییر قیمت های جهانی را تا حدودی بی اثر کرده است.

آخرین اخبار بازار سهام در صفحه بورس خبرنگاران دنبال کنید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 24 فروردین 1400 بروزرسانی: 24 فروردین 1400 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 1059

به "چرا بورس دوباره نزولی شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا بورس دوباره نزولی شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید