همه نکاتی که باید درباره آبمیوه ها بدانید!

به گزارش مجله گرگانلند، آبمیوه گیری

مصرف آبمیوه روز به روز در حال افزایش است. شرکت های بزرگ و کوچک آبمیوه هم که بیلبوردهای تبلیغاتی شهر را قرق نموده اند. اما تا به حال از خودتان پرسیده اید که درون پاکت های خوش رنگ و روی آبمیوه واقعا چه محتوایی وجود دارد؟ یا این که آبمیوه ها واقعا طبیعی هستند یا افزودنی و نگهدارنده دارند؟ چرا مدت نگهداری شان آن قدر طولانی است؟ اگر دنبال جواب سوال هایتان می گشت، این مطلب را حتما بخوانید. تهیه آبمیوه، اسموتی و نوشیدنی های مغذی یکی از خوشمزه ترین روش های حفظ سلامتی است.

همه نکاتی که باید درباره آبمیوه ها بدانید!

آبمیوه و نکتار

بسیاری از مردم تفاوت این دو محصول را نمی دانند و هر دو را به یک چشم نگاه می نمایند! در حالی که آبمیوه و نکتار دو محصول کاملا مجزا هستند. آبمیوه همین طور که از نامش پیداست، ترکیب طبیعی دارد و 100 درصد از آب میوه تشکیل شده است. البته این آب میوه تقریبا همواره به صورت کنسانتره استفاده می شود. اما نکتار ترکیبی است از آب میوه به همراه آب، اسیدهای خوراکی، طعم دهنده ها وافزودنی های دیگر. درست به همین علت هم هست که قیمت نکتارها کمی پایین تر از آبمیوه هاست. نکتارها طبق قانون استاندارد ایران حداقل باید 20 درصد آبمیوه داشته باشند. در نهایت شما تفاوت مزه چندانی بین آبمیوه و نکتار احساس نمی کنید؛ چرا که در کارخانه های آبمیوه ترکیبات نکتار را طوری تنظیم می نمایند که تا حد ممکن طعم طبیعی داشته باشد.

میوه تازه بی میوه تازه!

بر خلاف تصور بیشتر مردم در کارخانه ها از میوه های تازه استفاده نمی شود.

به چند علت:

  • میوه ها فصلی هستند و در همه فصل ها در دسترس نیستند.
  • تجهیزات آبگیری میوه ها پیچیده هستند و هر میوه به یک نوع دستگاه احتیاج دارد.
  • هر بار میوه ویژگی های شیمیایی متفاوتی دارد که با بقیه فرق دارد. به همین علت است که آبمیوه های غلیظ در حجم های بالا خریداری شده و برای فراوری آبمیوه مورد استفاده قرار می گیرند.
  • این آبمیوه های غلیظ به طور کلی کنسانتره نامیده می شوند، کنسانتره ها در واقع اساس تمام آبمیوه هایی هستند که شما در قفسه سوپرمارکت ها می بینید. اگر بخواهید بهتر تصور کنید، کنسانتره را ماده ای مثل رب در نظر بگیرید. کنسانتره ها یا قلب کارخانه های آبمیوه در بسته بندی های بسیار بزرگ بیشتر از کشورهای آمریکای جنوبی یا شرق آسیا وارد می شوند.

نوشیدنی میوه

نوشیدنی یا شربت های میوه مثل شربت پرتقال یا شربت آناناس محصول دیگری از کارخانه های فراوری آبمیوه هستند. نوشیدنی ها همان طور که از نام شان پیداست محتوای آبمیوه طبیعی پایینی دارند. آبمیوه طبیعی در نوشیدنی های میوه حدود 7 تا 8 درصد است. این محصولات تنها طعم و عطر میوه ها را با خودشان دارند که در اثر افزودنی های خوراکی و طعم دهنده ها ایجاد می شود. شربت های غلیظ هم ترکیب مشابهی دارند که هنگام مصرف با آب رقیق می شوند.

آبمیوه های گازدار

آبمیوه های گازدار در واقع نوشابه های گازدار هستند و معمولا نوشیدنی هایی که به صورت مصنوعی گازدار می شوند، از لحاظ علم تغذیه نوشیدنی های خوبی به حساب نمی آیند. این آبمیوه ها می توانند در جذب بعضی از املاح مانند کلسیم اختلال ایجاد نمایند و در نهایت باعث آسیب های گوارشی شوند.

آبمیوه پالپ دار

داشتن پالپ همواره به معنای فزونی آبمیوه نیست. باید در نظر داشت که تکه های میوه موجود در این آبمیوه ها در چه شرایطی نگهداری می شوند و آن آبمیوه از چه نوع است. ممکن است یک شربت میوه ای حاوی پالپ باشد که تنها با 5 تا 7 درصد از آن آبمیوه طبیعی باشد. با این که اضافه کردن پالپ باعث افزایش فیبر می شود اما خواص این آبمیوه هرگز مانند آبمیوه طبیعی نخواهد بود. بنابراین باید مجموع آبمیوه و پالپ را با هم در نظر گرفت. به طور حتم اگر آبمیوه طبیعی با پالپ یا تکه های میوه مخلوط شود خاصیتش بیشتر از یک شربت معمولی پالپ دار خواهد بود.

شایعه نگهدارنده در آبمیوه

وجود نگهدارنده در آبمیوه شایعه ای بیش نیست! آبمیوه ها به طور کلی ترکیب اسیدی دارند و بنابراین دیرتر خراب می شوند. هر چه مواد غذایی شما اسیدی تر باشند، مثل آبمیوه ها و ترشیجات، دیرتر مورد هجوم کپک ها و باکتری ها قرار می گیرند. به علاوه آبمیوه هایی که امروزه در فروشگاه ها می بینید، پیش از بسته بندی پاستوریزه شده اند. این پاستوریزه کردن عمر نگهداری آبمیوه یا نکتار را بیشتر هم می نماید. بنابراین اصلا لزومی به استفاده از نگهدارنده ها وجود ندارد. این قانون در خصوص کنسروها هم صدق می نماید. بسته بندی عایق و پاستوریزه کردن همین طور که گفته شد، به نگهداری طولانی محصول یاری می نماید اما بعد از باز کردن در آبمیوه میکروب ها می توانند آرام آرام فعالیت شان را آغاز نمایند. به ویژه در فصل تابستان که گرمای هوا این رشد را تشدید هم می نماید. بنابراین نکته مهم اینجاست که بعد از باز کردن در آبمیوه آن را در یخچال نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع رژیم لاغری؛ 4 رژیم مؤثر در کاهش وزن

دستگاه آبمیوه گیری را راه بیندازید!

با همه فوایدی که میوه ها دارند اگر باز هم اهل مصرف میوه نیستید، لااقل آبمیوه را خودتان در خانه تهیه کنید. استفاده از آبمیوه های تازه و طبیعی برای همه به خصوص بچه ها بسیار مفیدتر از آبمیوه های آماده است. همان طور که پیش از این گفته شد نکتارها از ترکیباتی نظیر آب و قند تهیه می شود و مواد مغذی زیادی دارند. آبمیوه های صنعتی هم تا حد زیادی خواص و ویتامین هایشان را از دست داده اند. یک بسته آبمیوه آماده حاوی تقریبا 228 کالری و یک بطری نوشابه 159 کالری انرژی است. بنابراین آبمیوه های آماده علاوه بر این که فاقد بسیاری از فواید میوه های کامل هستند، دارای کالری زیاد بوده و باعث چاقی در افراد می شوند.

مسائل مربوط به مصرف بیش از حد آبمیوه در بچه ها

یکی از مسائلی که در اثر مصرف بیش از حد آبمیوه در بچه ها مشاهد می شود، کاهش اشتها و اندازه دریافت سایر غذاهای مغذی است. در حالی که کودک با نوشیدن زیاد آبمیوه دریافت بالایی از کالری را خواهد داشت اما این کالری دریافتی عمدتا از شکر و کربوهیدرات خواهد بود. دریافت ناکافی پروتئین و چربی منجر به رژیم نامتعادل در کودک خواهد شد. علاوه بر این آبمیوه ها عموما حاوی مقادیر زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی نیستند، حتی با این که آنها دارای ویتامین C بوده و بعضی از آنها با کلسیم غنی سازی شده اند. بعلاوه اگر کودک زیاد آبمیوه می نوشد، احتمالا شیر کافی که منبع غنی از ویتامین ها، کلسیم و سایر مواد معدنی است را نخواهد نوشید.

آبمیوه به جای نوشابه

با تمام کم و کاستی هایی که آبمیوه های صنعتی دارند، بهتر از نوشابه ها هستند. نوشابه های گازدار نه تنها مواد مغذی ندارند، بلکه برای بدن مسائل زیادی ایجاد می نمایند. در حالی که آبمیوه ها برای بدن مضر نیستند. اگر جلوی یخچال سوپرمارکت مردد ایستاده اید و می خواهید برای ناهار یا شام تان یک نوشیدنی انتخاب کنید، لااقل سراغ آبمیوه ها بروید. میوه ها و آبمیوه ها در رژیم غذایی انسان ضروری می باشند در حالی که نوشابه ها از لحاظ ارزش تغذیه ای مفید نیستند، زیرا مواد تشکیل دهنده آن مانند رنگ ها و اسیدها، مصنوعی بوده و بعلاوه اسیدیته بالای آن باعث کاهش جذب کلسیم در غذا می شود و در نتیجه موجب بروز پوکی استخوان می شود.

از برندهای معروف خرید کنید

تمام ویژگی هایی که از آبمیوه ها گفتیم مربوط به محصول درجه یک می شدند. اگر کارخانه ها کیفیت محصول را رعایت ننمایند، ترکیبات درون پاکت به کل تغییر نموده و می تواند مضرات زیادی برای سلامتی داشته باشد. برندهای معروف به علت حجم بالای بازار و مشتری که دارند، دقت بیشتری روی کیفیت محصول شان دارند، بنابراین بیشتر می توان به اطلاعاتی که روی بسته بندی درج نموده اند، اعتماد کرد. البته به یاد داشته باشید که نوشیدن آب میوه بعد از شام و آخر شب اصلاً توصیه نمی شود زیرا قند بالای آب میوه ها باعث چاقی می شود. از مصرف آب میوه هایی خانگی مثل پرتقال و گوجه فرنگی پیش از وعده های غذایی خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: محبوب ترین آبمیوه ها

شک نکنید! میوه تازه بهتر است!

بیشتر ما خوردن آبمیوه را به خوردن میوه ترجیح می دهیم. اما دلایل زیادی هست که می گوید آبمیوه را انتخاب کنید. میوه های تازه سرشار از ویتامین های گوناگون هستند که احتیاج بدن تان به ویتامین را تامین می نمایند. به علاوه محتوای آبی بالایی که دارند، احتیاج بدن به آب را مرتفع می نماید. آنتی اکسیدان ها هم که معجزات طبیعت محسوب می شوند، در میوه ها به وفور یافت می شوند. تمام رنگ های موجود در میوه ها به خصوص رنگ های نارنجی و قرمز و زرد آنتی اکسیدان های قوی به حساب می آیند. این مواد باعث جوانی و شادابی پوست و مو و ناخن شده و از سرطان جلوگیری می نمایند. همه این خواص را میوه های تازه دارند. در حالی که آبمیوه ها محصولاتی بدون فیبر هستند. ویتامین هایشان در اثر فرآیندهایی مثل حرارت تماشا، نگهداری طولانی و پاستوریزه کردن تا حد خیلی زیادی از بین رفته است. آنتی اکسیدان ها شاید بیشتر از مواد دیگر در آبمیوه ها یافت شوند؛ چرا که این مواد مغذی مقاومت بیشتری به گرما و ماندگاری دارند.

بیشتر بخوانید: پیشنهاد برترین غذاهای مقوی و سبک برای سحری

نکتار و دیابت

دیابت نوع 2 شایع ترین نوع دیابت است که ارتباط تنگاتنگی با چاقی دارد. مصرف نکتارهای صنعتی که شکر زیادی دارند، باعث افزایش وزن و بعلاوه بیماری های قلبی - عروقی می شود. دیابت نوع 1 ارتباطی با مصرف مواد شیرین ندارد و این نوع دیابت در میان بچه ها شایع تر از دیابت نوع 2 است. غده پانکراس یا لوزالمعده در مواجهه بدن با قندهای ساده و کربوهیدرات ها انسولین ترشح می نماید و با دریافت بالای این مواد و ترشح زیاد انسولین قدرت پانکراس کاهش می یابد و فرد در معرض دیابت قرار می گیرد. به تمامی افرادی که دچار بیماری دیابت هستند، توصیه می شود هنگام بیدار شدن از خواب و به صورت ناشتا آبمیوه یا نکتار نخورند. بر اساس پژوهش ها، مصرف سبزیجات برگ دار و میوه ها روزی سه وعده باعث افزایش دیابت نمی شود؛ در حالی که مصرف مداوم آبمیوه ها خطر ابتلا به دیابت را به 1.18 درصد افزایش می دهد. این خطر خانم ها را بیشتر از آقایان تهدید می نماید. می توانید به نوشیدنی موردعلاقه تان مواد مغذی دیگری مانند دانه چیا یا جوانه گندم هم اضافه کنید. برای تضمین سلامتی تان، ورزش، حفظ بهداشت و نوشیدن آب کافی را از قلم نیاندازید.

با خبرنگاران بلاگ همراه باشید تا درباره خواص مواد غذایی بیشتر بخوانید.

منبع: اُکالا
انتشار: 14 بهمن 1400 بروزرسانی: 14 بهمن 1400 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 1452

به "همه نکاتی که باید درباره آبمیوه ها بدانید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه نکاتی که باید درباره آبمیوه ها بدانید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید