نخست وزیر ارمنستان از برکناری رئیس ستاد کل ارتش اطلاع داد

به گزارش مجله گرگانلند، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان گفت اونیک گاسپاریان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح این کشور از همه وظایف خود خلع شده است.

نخست وزیر ارمنستان از برکناری رئیس ستاد کل ارتش اطلاع داد

با ما سفر کنید و با تور ارزان ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

منابع روسی از جمله خبرگزاری ریانووستی و اسپوتنیک این خبر را منتشر کردندو خبرگزاری رویترز نیز به نقل از منابع روسی این خبر را تایید نموده است.

خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: پاشینیان در بیانیه ای که از سوی کابینه اش منتشر شده است ضمن اعلام این خبر اضافه نمود: با توجه به این حقیقت که رئیس جمهوری پیش نویس حکمی را که نخست وزیر در چارچوب قانونی درباره خدمت نظامی و شرایط نیروها ارائه داده امضا ننموده است و اعتراضی به دادگاه قانون اساسی نداشته است، اونیک گاسپاریان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ارمنستان از روز 10 مارس (چهارشنبه 20 اسفند) از خدمت عزل می گردد.

این رسانه روسی اضافه نمود: آرمن سرکیسیان رئیس جمهوری ارمنسان از امضای حکم عزل گاسپاریان خودداری نموده و از ارائه سند پیش نویس این حکم به دیوان قانون اساسی خودداری نموده که به طور ضمنی مفهوم عزل اتوماتیک رئیس ستادمشترک ارتش را دارد.

بحران سیاسی در ایروان به دنبال اختلافات بر سر قره باغ رخ داد.

نخست وزیر ارمنستان چندی پیش اظهار داشته بود که موشک های روسی اسکندر تحویل داده شده به ایروان در جریان این درگیری ها خوب عمل ننموده اند. این اظهارات باعث شد معاون رئیس ستاد مشترک ارتش ارمنستان سخنان جنجال برانگیز نخست وزیر را به سخره بگیرد.

نیروهای مسلح با صدور بیانیه ای استعفای خودپاشینیان را کلید زدند. نخست وزیر این بیانیه را کوشش برای کودتا عنوان نمود و از هوادارانش خواست به خیابان ها بیایند.

این ادعا خشم ارتشیان ارمنستان و مخالفان پاشینیان را برانگیخت و آنها گفتند که نخست وزیر ارمنستان در کوشش است تا شکست های خود را توجیه کند.

رویترز ضمن تایید خبر عزل رئیس ستاد مشترک ارتش ارمنستان به نقل از ریانووستی درباره پاشینیان نوشت وی از سال 2018 بر سر قدرت بوده و بعد از درخواست ارتش از او برای برکناری با بحران روبرو شد و او را وادار به محکوم کردن کوشش کرد ژنرال ارشد ارتش را از مقام خود عزل کند.

هزاران مخالف پاشینیان که جمعی از نظامیان بازنشسته نیز آنها را همراهی می کردند عصر شنبه در نزدیکی ساختمان مجلس این کشور در ایروان جمع و خواهان استعفای پاشینیان شدند.

پاشینیان به دلیل رهبری خود در جنگ اخیر قره باغ و امضای آتش بس با جمهوری آذربایجان تحت فشار شدید مخالفان قرار گرفته است. نیروهای ارمنی در این درگیری 44 روزه شکست خوردند.

شب 10 نوامبر (20 آبان 99) ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه، الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان بیانیه ای را در خصوص توقف جنگ امضا کردند که طی آن ایروان قسمت قابل توجهی از قره باغ و هفت منطقه دیگر را به باکو منتقل کرد. در مقابل، ارمنستان چیزی به جز خاتمه جنگ، که طی آن بیش از 2500 نفر را از دست داد، دریافت نکرد.

در ارمنستان امضای توافق نامه برای شهروندان این کشور دردناک بود و بلافاصله اعتراضات در کشور با شعار نیکول خیانتکار است شروع شد.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 13 فروردین 1400 بروزرسانی: 13 فروردین 1400 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 1033

به "نخست وزیر ارمنستان از برکناری رئیس ستاد کل ارتش اطلاع داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخست وزیر ارمنستان از برکناری رئیس ستاد کل ارتش اطلاع داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید