مهم ترین مانع شرکت های هندی در پروژه بندر چابهار

به گزارش مجله گرگانلند، یک دیپلمات سابق هندی گفت تحریم های ثانویه آمریکا مهم ترین عامل نگرانی شرکت های هندی برای فعالیت در پروژه های بندر چابهار به شمار می آید.

مهم ترین مانع شرکت های هندی در پروژه بندر چابهار

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور بمبئی ما را تجربه کنید.

به گزارش خبرگزاری فارس، یوگندرا کومار از دیپلمات های سابق هندی در مصاحبه ای گفت با وجود آنکه در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روابط میان واشنگتن و دهلی نو نزدیک تر شده، اما تحریم های ثانویه آمریکا علیه شرکت های هندی که در ایران فعالیت داشتند باعث نگرانی هندی ها شده است.

کومار که سفیر هند در فیلیپین بوده و تا به امروز دو کتاب درباره راهبرد دریایی دهلی نو نوشته، بر نقش ایران در دیدگاه ایندو- پاسیفیک هند تاکید نمود، این در حالی است که تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران پس از خروج واشنگتن از برجام این دیدگاه را با چالش روبرو نموده است. این دیپلمات هندی گفت: دیدگاه ایندو-پاسیفیک هند بر فراهم کردن شبکه ای از ارتباطات راسخ است.

این دیپلمات سابق هندی گفت: چابهار دسترسی زمینی مهمی به افغانستان و آسیای میانه فراهم می نماید این درحالی است که پاکستان مانع از دسترسی زمینی هند به افغانستان به وسیله این کشور می گردد. هند به کشور های آسیای میانه که دارای منابع غنی هستند به عنوان مکانی برای تامین نیازمندی های انرژی خود و همچنین بازاری برای کالا های صادراتی خود می نگرد.

بندر چابهار ایران اغلب به عنوان بخش مهمی از دیدگاه ایندو-پاسیفیک هند دیده می گردد. دهلی نو از سال 2003 در توسعه این بندر سرمایه گذاری نموده و این بندر راهبردی را که در دریای عمان واقع شده است به عنوان یک وزنه تعادل در برابر حضور چین در بندر گوادر در پاکستان می بینند.

کومار گفت با وجود آنکه هند از آمریکا برای مشارکت در بندر چابهار معافیت تحریمی گرفته، اما خطر قرار دریافت در معرض تحریم های ثانویه همچنان وجود دارد. این دیپلمات سابق هندی گفت: تحریم های دولت ترامپ علیه ایران شامل مشارکت هند در چابهار برای دسترسی به افغانستان نمی گردد، اما نگرانی درباره تحریم های ثانویه علیه شرکت های خارجی و هندی به دلیل اجرای پروژه های ارتباطی همچنان مانع اصلی به شمار می آید.

منبع: فرارو
انتشار: 8 دی 1399 بروزرسانی: 8 دی 1399 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 850

به "مهم ترین مانع شرکت های هندی در پروژه بندر چابهار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهم ترین مانع شرکت های هندی در پروژه بندر چابهار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید