معرفی شرکت هواپیماسازی ای تی آر

به گزارش مجله گرگانلند، آشنایی با شرکت هواپیماسازی ای تی آر | ATR

با معرفی شرکت هواپیماسازی ای تی آر (ATR) آشنا شوید. این شرکت یکی از شرکت های هواپیماسازی است که معمولا هواپیماهای دست سازش برای مسافرت هایی با برد و مسافتی کوتاه مناسب می باشد. معمولا شرکت های هواپیمایی که این هواپیماها را خریداری می کنند برای سفرهای داخلی ومنطقه ای از آن ها استفاده می کنند. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به آنالیز فعالیت ها و هواپیماهای تولیدی این شرکت هواپیماسازی بپردازیم.

معرفی شرکت هواپیماسازی ای تی آر

تاریخچه شرکت هواپیماسازی ای تی آر

شرکت هواپیماسازی ای تی آر در سال 1981 با مشارکت دو کشور ایتالیا و فرانسه تاسیس شد.

بله! در واقع شرکت هواپیماسازی ای تی آر، یک شرکت فراوری کننده هواپیمای فرانسوی- ایتالیایی است که البته، پایگاه و مقر اصلی این شرکت در فرودگاه بین المللی تولو در شهر بلنیک کشور فرانسه است.

البته دفتر شرکت ایتالیایی لئوناردو در نزدیکی شهر ناپل ایتالیا قرار گرفته است و وظیفه اش نیز ساخت بدنه هواپیما و بخش های دم هواپیما است.

دفتر فرانسوی ایرباس نیز که با این شرکت همکاری می کند نیز در شهر بوردو در غرب فرانسه است و بال های این هواپیما ها را مونتاژ می کند.

ساخت نهایی این هواپیما در شهر تولوز فرانسه انجام می شود به طوری که به طور کلی کارهایی مثل مونتاژ نهایی، تست پرواز و تحویل هواپیما در این شهر انجام می شود.

این شرکت در واقع از تصمیم همکاری دو شرکت سازنده هواپیما که عبارتند از شرکت لئوناردو از کشور ایتالیا و شرکت هواپیماسازی معروف ایرباس از فرانسه که خط فراوری و مونتاژ ساخت این هواپیماها را با یکدیگر تقسیم نموده اند.

حاصل فعالیت های این دو شرکت و همکاری با یکدیگراز آن موقع تا به حال ساخت هواپیماهای ATR 42 و ATR 72 است که البته خط فراوری آن همچنان فعال است.

شرکت هواپیماسازی ای تی آر تا به الان بیش از 1500 فروند هواپیما از ساخته هایش را فروخته است.

این شرکت بیش از 200 اپراتور مختلف در بیش از 100 کشور جهان برای هواپیماهای فراوریی خود دارد.

همانطور که در مقدمه نیز شرح دادیم، هواپیماهای شرکت ای تی آر برترین گزینه برای استفاده در سفرهای منطقه ای و کوتاه مدت هستند و برای مسافت هایی با برد و مسافتی طولانی استفاده نمی شوند.

البته درباره این هواپیماها این نکته نیز لازم به ذکر است که شرایط ساخت این هواپیماها به گونه ای است که در بیشترین حالت ممکن تنها 100 مسافر به همراه پرسنل پروازی را تحمل می کند.

تعداد جایگاه های این هواپیما نیز این نکته را گواهی می دهند. در تاریخ 4 نوامبر سال 1981 شرکت هواپیمایی ای تی آر، فعالیت های خود را با ساخت هواپیمای ای تی آر 42 آغاز کرد.

در آگوست سال 1984، اولین هواپیمای ای تی آر 42 که در آن از موتور PW120 بهره برده می شد، اولین پرواز رسمی و موفقیت آمیز خود را انجام داد.

در ژانویه سال 1986 میلادی نیز نوع دیگری از هواپیماهای این شرکت به نام ATR 72 به پرواز در آمد.

با نزدیک شدن به سرانجام اولین دهه تاسیس و آغاز بعه کار این شرکت هواپیماسازی، این شرکت به پیشرفت خوبی نائل آمد و تعداد زیادی از هواپیماهای خود را به فروش رساند.

این شرکت تا سال 1988، 200 فروند هواپیمای ای تی آ ر به شرکت هواپیمایی تایلندی تای ایرویز تحویل داده بود.

البته آغاز سال های پیش رو در دهه 1900 میلادی همراه با خبرهای خوبی برا این شرکت بود زیرا تا سال 1992 این شرکت 300 فروند ای تی آر را ساخته و سیصدمین فروند آن را تحویل به یکی از شرکت های هواپیمایی در فنلاند داد.

شرکت هواپیماسازی ای تی آر تا آوریل سال 2000 میلادی، 600 فروند هواپیما ساخته و تحویل مشتریانش داد.

تا سپتامبر سال 2006 این شرکت، هفتصدمین هواپیمای ساخت خود را به ایر ایندیا تحویل داد.

اولین سری از هواپیماهای خانواده 600 ای تی آر که ساخته شد این شرکت توانست تا سال 2008 گواهی سیستم مدیریت ایزو 14001 دریافت نماید.

اولین سری ارز هواپیماهای 600 به رویال ایر ماروک تحویل داده شد. در ژوئن 2015، یکی از قراردادهای بزرگ ای تی آر برای فروختن هزار و پانصدمین هواپیمای خود را امضا نمود.

هواپیمای ای تی آر 72، 50 جایگاه و ای تی آر 42، 70 جایگاه برای مسافران دارد. ATR 42 یک هواپیمای دو موتوره است که مسافت های منطقه ای را پشتیبانی می کند و موتورهای توربوپراپ دارد. در این پرواز نهایت افرادی که جا به جا می شوند، 52 نفر هستند.

از جمله حوادثی که با این هواپیما اتفاق افتاده اند می توان به حادثه های هوایی در دسامبر سال 2016 و جولای سال 2017 اشاره کرد.

هواپیمای ATR 72 دیگر هواپیمای پر فروش و پر مخاطب این شرکت هواپیماسازی است که برای سفرهای منطقه ای و کوتاه برد استفاده می شود.

حداکثر مسافر و پرسنلی که در این هواپیما جای می گیرند 78 نفر هستند. از جمله حوادثی که با این هواپیما اتفاق افتاده است می توان به حوادث مرگبار در فوریه سال 2015 و حادثه هواپیمایی جولای 2017 اشاره کرد.

و در آخر می خواهیم تا از ویژگی های هواپیمای ATR 600 صحبت نماییم. این هواپیما می تواند در هر سفر مسافتی بین 1500 تا 1600 کیلومتر را طی نماید.

هواپیمای ای تی آر 600 یکی از هواپیبماهایی است که ایران از این شرکت خریداری نموده است.

این هواپیما از جنبه های مختلفی در ساخت و مهندسی خود پیشرفت داشته است. از جمله پیشرفت های این هواپیما می توان به استفاه از موتور PW127M اشاره کرد که قدرت پرواز و بعلاوه به صورت خاص تر، تیک آف هواپیما را تا بیش از 5 درصد افزایش داده است.

در سری هواپیماهای 600 از تکنولوژی های روز برای تجهیز کابین خلبان استفاده شده است. امکاناتی که برای خلبانان نیز در نظر گرفته شده است عبارت است از: صفحه های نمایش پیشرفته تر، ایمنی بیشتر کابین، افزایش کنترل و مهار خلبان، … و دیگر ویژگی های مهم و به روز این هواپیماها هستند.

از ویژگی های این هواپیما برای مسافران نیز می توان به جایگاه های راحت تر و بزرگ تر و بعلاوه جامه دان های بزرگ تر اشاره کرد.

منبع: الی گشت
انتشار: 16 خرداد 1401 بروزرسانی: 16 خرداد 1401 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 1562

به "معرفی شرکت هواپیماسازی ای تی آر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی شرکت هواپیماسازی ای تی آر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید