غار کرفتو، بزرگترین غار باستانی ایران

به گزارش مجله گرگانلند، درباره غار کرفتو

یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری ایران، غار کرفتو است که با فاصله 64 کیلومتری از شهر سقز در استان کردستان قرار گرفته است. غاری که در ارتفاع 100 متری از زمین است و بزرگترین غار باستانی ایران محسوب می گردد. با خبرنگاران همراه باشید:

غار کرفتو، بزرگترین غار باستانی ایران

غار کرفتو، غاری آهکی است که از تماشای های استان کردستان است و حدود 100 متر با سطح زمین فاصله دارد. البته برای رسیدن به این غار لازم نیست تا راه سختی را کوهپیمایی کنید چون گذر از 180 پله می تواند شما را به آن برساند. جالب است بدانید روی سر در یکی از اتاق های این غار، کتیبه ای وجود دارد که به زبان یونانی نوشته شده است و نوشته آن به این صورت است: اینجا خانه هراکلس است، هر کس در آن وارد گردد امن است. به همین علت به این غار، خانه هراکلس هم می گویند.

خود غار حدود 750 متر طول دارد که به علت پر پیچ و خم بودن و انشعابات زیادی که دارد، کسی پیروز نشده است همه جای آن را شناسایی کند و بگردد و به همین علت، نقشه ای از این غار که کامل باشد و همه مسیرها و جزییات در آن وجود داشته باشد، موجود نیست.

روی دیواره های غار، نگاره هایی از حیوانات مختلف و انسان هایی که روی اسب سوار شده اند، دیده می گردد، نقش هایی از گوزن و حیوانات ناشناخته دیگری که البته خیلی از آنها قابل تماشا نیستند. بعلاوه روی دیوارها، نقش هایی از حیوانات، انسان ها و گیاه ها وجود دارد.

اتاق های این غار و راهروهای آن طوری هستند که به هم ربط دارند و نورگیرهایی از آنها به بیرون وجود دارد

غار کرفتو در گذشته

طبق تحقیقاتی که شده، این غار در گذشته زیر آب بوده و بعد از مدتی از آب به بیرون آمده است. از ویژگی های این غار این است که چهار طبقه دارد و در هر طبقه راهرو و اشعابات زیادی وجود دارد که برخی از آنها تا حالا کشف شده است، تعدادی از این راهروها به هم مرتبطند. در جای جای این غار، کتیبه هایی از دوران قبل از تاریخ دیده می گردد که با دست کنده شده اند و به همین علت ارزش تاریخی بسیار زیادی دارند.

وجود همین کتیبه ها و تراشه های سنگی ای که در بیرون غار و داخل آن کشف شده است، این احتمالا را بوجود آورده که در دوران قبل از تاریخ، انسان های ماقبل تاریخی از آن استفاده می نموده اند. بعلاوه سفال ها و اشیا دیگری در آن پیدا شده اند که نشان دهنده ادامه زندگی انسان ها در آن، در دوران اشکانیان و ساسانیان است.

اما زیباترین بخش این غار، طبقه سوم آن است که از نظر پله های آستانه آن، کنده کاریهای اتاق ها و فرم خاص سقف به شکل کمانی و نورگیرها، اهمیت ویژه ای دارد. این غار زیبا در سال 1381، در لیست آثار ملی ایران نهاده شد.

منبع: الی گشت
انتشار: 20 فروردین 1401 بروزرسانی: 20 فروردین 1401 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 1511

به "غار کرفتو، بزرگترین غار باستانی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غار کرفتو، بزرگترین غار باستانی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید