عوامل خطر بیماری های عروق قلب

به گزارش مجله گرگانلند، بیماری های قلبی، به رغم این که بسیاری از افراد از روش های پیشگیری و درمان آن آگاهند جزو دلایل اصلی مرگ و میر بیماران در کشورهای پیشرفته است. یکی از انواع شایع بیماری های قلبی، بیماری های عروق کرونری قلب است.

عوامل خطر بیماری های عروق قلب

عوامل خطر بیماری های عروق قلب

ترجمه: مژگان کریمی

بیماری های قلبی، به رغم این که بسیاری از افراد از روش های پیشگیری و درمان آن آگاهند جزو دلایل اصلی مرگ و میر بیماران در کشورهای پیشرفته است. یکی از انواع شایع بیماری های قلبی، بیماری های عروق کرونری قلب است.

شریان های کرونری قلب، وظیفه خونرسانی به عضله قلب را به عهده دارند. پلاک ها (تشکیل شده از ذرات چربی) به این شریان ها آسیب رسانده و پلاکت ها (سلول هایی در خون که به انعقاد خون یاری می نمایند) بعد از چسبیدن به این پلاک ها به شریان صدمه وارد نموده و به انسداد جریان خون منجر می شوند. این حالت به ایسکمی (کاهش یا قطع اکسیژن رسانی به سلول های عضله قلب) منجر شده و انفارکتوس میوکارد (حمله قلبی) را ایجاد می نماید. عوامل خطر یعنی عواملی که فرد را مستعد ابتلا به بیماری های عروقی قلب می نماید با مطالعات علمی زیاد شناخته شده اند. برطرف عوامل خطر قابل کنترل می تواند شانس یک فرد را برای ابتلا به بیماری های عروقی قلب کاهش دهد. این موضوع بسیار مهم است چرا که بیماری های عروقی قلب ممکن است تا زمانی که فرد دچار حمله قلبی یا مرگ ناگهانی قلبی گردد، هیچ علامتی نداشته باشند. مرگ ناگهانی قلبی اولین علامت بیماری قلبی در بسیاری از افراد است.

پیشگیری

سیگار کشیدن را ترک کنید.

حداقل 30 دقیقه در اغلب روزهای هفته ورزش کنید.

اگر مبتلا به فشارخون بالا هستید آن را درمان کنید.

اگر مبتلا به دیابت هستید قند خون تان را کنترل کنید.

وزن تان را کاهش دهید و اگر وزن تان طبیعی است آن را با رژیم غذایی متعادل و ورزش در محدوده طبیعی حفظ کنید.

در رژیم غذایی خود مقدار زیادی غذاهای حاوی فیبر، میوه و سبزی و حبوبات بخورید.

مصرف چربی های حیوانی، چربی های ترانس، قند و نشاسته را محدود کنید.

با رژیم غذایی، ورزش و در صورت احتیاج دارو کلسترول خون خود را کاهش دهید.

عوامل خطر

سن (بالاتر از 40 سال برای مردان، 45 سال برای زنان)

جنس مذکر

تاریخچه خانوادگی بیماری های عروقی قلب

سیگار کشیدن

فشارخون بالا

دیابت

چاقی

افزایش مقدار کلسترول تام، کاهش سطحHDL (کلسترول خوب)، افزایش سطحLDL (کلسترول بد) و افزایش تری گلیسیرید

کاهش فعالیت های بدنی

چاقی شکمی (بدن سیبی شکل)

برای داشتن قلبی سالم، رویه زندگی تان را تغییر دهید

با کمی تغییر در رویه زندگی می توانید زندگی بهتر و سالم تری داشته باشید و خطر بیماری های عروقی قلب را کاهش دهید. حتی کاهش 10 درصدی وزن می تواند به طور قابل توجهی خطر بیماری های قلبی را در شما کاهش بدهد. کمی قدم زدن حین کار، برنامه ریزی برای ورزش، ورزش کردن با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده، بازی با فرزند خود و استفاده از پله به جای آسانسور، قدم های کوچکی برای سلامت کلی بدن است. بیشتر روزهای هفته 30 دقیقه به فعالیت بدنی بپردازید و 2 روز در هفته ورزش های قدرتی و انعطاف پذیری انجام دهید. همسر و اعضای خانواده می توانند در تغییر رویه زندگی شما نقش موثری داشته باشند و این کار برای سلامت همه افراد خانواده مفید است. می توانید حبوبات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید بدون اینکه باعث تغییر طعم غذا گردد. از گوشت قرمز کمتر بهره ببرید و بیشتر گوشت سفید مرغ، جوجه و یا ماهی، آن هم به مقدار اندک بهره ببرید. از خشکبار بهره ببرید و از مصرف غذاهای فرآوری شده پرهیز کنید. روزانه 5 وعده میوه و سبزی مصرف کنید.

منبع: www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 1312

به "عوامل خطر بیماری های عروق قلب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوامل خطر بیماری های عروق قلب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید