علل و درمان خانگی خشکی دور چشم

به گزارش مجله گرگانلند، به علت ظریف و حساس بودن پوست دور چشم، این ناحیه ممکن است به راحتی خشک گردد. در این قسمت جهت درمان این عارضه رهنمودهایی را همراه با چندین داروی ساده ارائه نموده ایم.

علل و درمان خانگی خشکی دور چشم

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

به دلیل ظریف و حساس بودن پوست دور چشم، این ناحیه ممکن است به راحتی خشک شود. در این قسمت جهت درمان این عارضه رهکردهایی را همراه با چندین داروی ساده ارائه کرده ایم.

به منظور درمان خشکی دور چشم، به هنگام خواب چند قطره روغن زیتون یا بادام را به اطراف چشم زده و اجازه دهید به مدت یک شب بر روی پوست بماند.

اولین نشانه های پیری عموماً به شکل خطوط نازک و چین و چروک در اطراف چشم دیده می شود. نخستین علائم بیماری یا استرس هم در این منطقه ها منعکس می شوند. در واقع، پوست اطراف چشم بسیار ظریف و حساس بوده و این امر موجب می شود این ناحیه، در معرض خشک شدگی قرار گیرد. غیر از سالخوردگی که با خشکی، وجود خط های ریز و چین و چروک تعیین می شود؛ عوامل مختلفی وجود دارند که می توانند پوست اطراف چشم را تحت تأثیر قرار دهند. این عوامل عبارتند از بعضی عوارض پزشکی، فاکتورهای سبک زندگی، تغییرات آب و هوایی و غیره. قرار گرفتن طولانی در معرض نور خورشید یکی از علل شایع خشکی پوست است. استفاده منظم از مواد آرایشی و پاک نماینده های صورت با مواد شیمیایی می تواند به پوست اطراف چشم آسیب برساند. آرایش چشم هم اگر به طور منظم استفاده شود می تواند مضر باشد. مالیدن های مداوم چشمان، دلیل دیگری برای این بیماری است.

چه عواملی موجب خشکی دور چشم می شوند؟

همانطور که قبلاً ذکر شد، پوست اطراف چشم در معرض خشک شدگی واقع شده است. این امر به دلیل عدم وجود غدد چربی کافی در این ناحیه است. غدد چربی سبوم یا چربی پوست، با ترشح چربی رطوبت پوست را حفظ می نمایند. پوست به دلیل خشکی، ممکن است تیره و چشمها کدر و گرفته به نظر برسند. این بیماری می تواند با مراقبت های مناسب رفع شود. همواره بهتر است درباره علل این عارضه اطلاعات اولیه ای داشته باشیم، زیرا با این کار می توان از بیشتر این عوارض جلوگیری کرد.

فاکتورهای سبک زندگی

داشتن خواب ناکافی و یا خوابیدن در اواخر شب به طور دائم

تغذیه نامناسب و یا سوء تغذیه

حمام کردن بیش از حد و یا گرفتن دوش آب گرم

سیگار کشیدن و یا سوء مصرف الکل

افراط در استفاده از لوازم آرایشی

از جمله عوامل تأثیر گذار بر این عارضه می باشند.

بیشتر بخوانید: خشکی پوست در ناحیه پلک

عوارض پزشکی

اگزما، پسوریازیس صورت psoriasis، درماتیت سبورئیک seborrheic dermatitis، التهاب پلک blepharitis، و درماتیت پلک بعضی از عوارض پزشکی هستند که می توانند موجب خشکی پوست اطراف چشم شوند. غیر از خشکی، این امکان وجود دارد که پوست به صورت پوسته پوسته و ناهموار درآید. بعضی از این عوارض با علائمی مانند قرمزی، تورم، خارش و جوش یا دانه همراهند. حتی خشکی می تواند در اثر آلرژی یا حساسیت ایجاد شود. افراد مبتلا به دیابت و کم کاری تیروئید هم ممکن است دچار خشکی اطراف چشم شوند. کمبود ویتامین A عارضه دیگری است که با خشکی پوست ارتباط می یابد. استرس هم یکی از دلیل های شایع این عارضه می باشد.

عوامل دیگر

تغییرات آب و هوایی هم می تواند پوست را به خصوص در نواحی حساس تحت تأثیر قرار دهد. این حالت عمدتاً در طول زمستان، زمانی که سطح رطوبت بسیار پایین است، تجربه می شود. در این حالت پوست رطوبت خود را از دست می دهد و خشک و پوسته پوسته می شود. قرار گرفتن طولانی در معرض نور خورشید یکی از علل شایع خشکی پوست است. استفاده منظم از مواد آرایشی و پاک نماینده های صورت با مواد شیمیایی می تواند به پوست اطراف چشم آسیب برساند. آرایش چشم هم اگر به طور منظم استفاده شود می تواند مضر باشد. مالیدن های مداوم چشمان، دلیل دیگری برای این بیماری است.

چگونگی درمان این عارضه

چنانچه مبتلا به بیماری نهفته ای باشید، بایستی جهت درمان آن در پی مراقبت های پزشکی باشید. در غیر این صورت، می توانید این عارضه را با بعضی اقدامات ساده ای که در زیر به صورت لیست در آورده ایم، درمان نمایید.

آب بیشتری مصرف نمایید

یکی از برترین درمان های خانگی جهت خلاصی از خشکی پوست دور چشم، افزایش آب مصرفیتان است. حداقل هشت تا ده لیوان آب در روز بنوشید. پوست خشک، به راحتی خشک و پژمرده می شود و موجب توسعه خطوط نازک و چین و چروک شده و به نظر تیره تر می رسد. افزایش مصرف آب برای مرطوب ساختن خلط سینوس سودمند است. با این کار تخلیه مخاط مرطوب شده به راحتی انجام می شود، در نتیجه احتمال ایجاد حلقه های سیاه دور چشم، التهاب و خشکی اطراف آن کاهش می یابد.

دور چشم را بطور صحیح مرطوب سازید

حتماً پوست را به خوبی مرطوب سازید. هر بار که صورت خود را می شویید، از مرطوب نماینده با کیفیت و خوبی استفاده نمایید. هرگز نباید فراموش کنید بعد از دوش گرفتن پوست خود را مرطوب سازید. می توانید یک کرم شب مخصوص دور چشم را هم استفاده نمایید. کرم و یا مرطوب نماینده را به آرامی بر روی پوست بمالید.

هرگز چشمان خود را نمالید

از مالیدن و کشیدن پوست اطراف چشم ها خودداری کنید، به این دلیل که این ناحیه بسیار ظریف و حساس است. چنین مالیدنی ممکن است موجب قرمزی، خارش، یا احساس سوزش شود. انتها، پوست متحمل آسیب شده و ایجاد خشکی نماید. استفاده منظم از آرایش و پاک کردن آن، با فشار و کشیدگی بر روی پوست همراه خواهد بود.

از دیر خوابیدن خودداری نمایید

استراحت و خواب کافی داشته باشید و از دیر خوابیدن بپرهیزید تا از خشکی شدید پوست اطراف چشم جلوگیری شده و این خشکی رفع شود. افرادی که هر روز هشت ساعت می خوابند، از چهره ای مجذوب کننده و بدون تیرگی و خشکی اطراف چشم برخوردارند. حفره های سینوس در هنگام خواب تخلیه می شوند و دیر خوابیدن های مداوم این تخلیه را کاهش می دهد، در نتیجه باعث به وجود آمدن حلقه های تیره دور چشم می شود. بنابراین به خواب زیبای خود برسید به گونه ای که سرتان کمی بالا باشد.

به طور مرتب ورزش کنید

انجام دادن ورزش به طور منظم برای بدن مفید می باشد. همین امر برای پوست هم کاربرد دارد. ورزش گردش خون و اکسیژن رسانی در بدن را بهبود می بخشد. تمرینات هوازی در بهبود سلامت پوست صورت می تواند فواید بیشتری را به اثبات برساند. ورزش بعلاوه جهت کنترل استرس که یکی دیگر از عوامل مرتبط با خشکی پوست، به ویژه در اطراف چشم است، مفید می باشد.

از آرایش کردن صرف نظر کنید

از بکار بردن مواد آرایشی در اطراف چشم، حداقل به مدت چند روز خودداری کنید می توانید از کرم های پوست حاوی روغن های طبیعی، نرم نماینده، آنتی اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی استفاده نمایید. استفاده از لوازم آرایشی با مواد شیمیایی می تواند به پوست ظریف صورت آسیب برساند. آرایش کردن و پاک کردن آن، به پوستی که چندین مرتبه در طول این فرایند کشیده می شود، فشار وارد می نماید.

بیشتر بخوانید: آرایش چشم ها علیه سلامت چشم ها

از قرار گرفتن در معرض آب و هوای بد اجتناب کنید

هنگامی که به بیرون از منزل در زیر نور خورشید می روید، از یک کلاه و عینک آفتابی بهره ببرید و به صورت خود یک کرم ضد آفتاب خوب بمالید. بعلاوه توصیه می شود که یک عینک محافظ بر چشم بزنید. از دستگاه بخور در طول زمستان بهره ببرید به این دلیل که آب و هوای خشک می تواند موجب از دست رفتن آب پوست شود.

سیگار را ترک نمایید

سیگار کشیدن و مصرف بیش از حد الکل را ترک کنید، به این دلیل که می توانند موجب از دست رفتن آب پوست شده و به آن آسیب برسانند. کشیدن سیگار و مصرف الکل می تواند به گردش خون ضعیف و کاهش جریان اکسیژن به پوست منجر شود که به نوبه خود باعث خشکی آن می شود. کشیدن بیش از حد سیگار و مصرف کافئین هم ممکن است موجب بی خوابی شود که به نوبه خود بر پوست اطراف چشم اثر می گذارد.

از یک رژیم غذایی مغذی پیروی کنید

مهمتر از همه نقش حیاتی تغذیه مناسب در سلامت پوست است. مواد معدنی همانند روی و سلنیوم و ترکیباتی مانند لوتئین، بیوفلاونوئید، کاروتنوئیدها، و اسیدهای چرب امگا 3 جهت مراقبت از پوست مفید می باشند. پروتئین، ویتامین B و ویتامین E هم برای پوست های خشک مفیدند. اندازه زیادی میوه و سبزیجات تازه را در رژیم غذایی خود وارد نمایید.

از محصولات مراقبتی پوست با مواد شیمیایی بپرهیزید

از مواد پاک نماینده ملایم صورت استفاده کرده و از دوش آب گرم اجتناب کنید. از بکار بردن مواد آرایشی حاوی مواد شیمیایی به هر قیمتی که شده، بپرهیزید. مواد آرایشی که مواد تشکیل دهنده آنها پارابنها parabens، رزین، لانولین، پروپیلن گلیکول، نیکل، مواد عطری fragrances و غیره می باشند، ممکن است بر پوست اطراف چشم تأثیر بگذارند. هنگامی که نوبت به استفاده از مواد پاک نماینده دور چشم می رسد، بایستی نمونه هایی را بکار ببرید که مرطوب نماینده و ماده اصلی آن روغن باشند. ماسک های قوی چشم هم جهت مرطوب ساختن اطراف چشم مفیدند. سرم های مرطوب نماینده چشم می توانند قبل یا بعد از آرایش مورد استفاده قرار گیرند.

درمان های خانگی را امتحان کنید

هنگامی که نوبت به درمان های خانگی می رسد، شیر خام جهت کاربرد موضعی، در موارد بسیار زیادی استفاده می شود. گلاب هم می تواند در مداوای پوست خشک اطراف چشم شگفتی ساز باشد. عسل، گلیسیرین و روغن نارگیل بعلاوه جهت جوان نماینده پوست مفید هستند. چای کیسه ای سبز که با آب سرد نم دار شده هم می تواند به اسم کمپرس مورد استفاده قرار گیرد چرا که برای رفع نمودن خشکی، خطوط ریز و چین و چروک اطراف چشم مفید می باشد.

اگر هیچ یک از این درمان ها کارساز نبودند، می توانید با یک متخصص زیبایی و یا متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید. سخن آخر اینکه، خشکی پوست اطراف چشم عارضه ای است که می تواند با داروهای ساده درمان شود. چنانچه با علائم دیگری همراه باشد، با پزشک خود مشورت کرده تا بیماری یا اختلالات نهفته احتمالی را رفع نماید. می توانید از این عارضه با مصرف آب کافی، استفاده روزانه از مرطوب نماینده، انجام ورزش به طور منظم و پیروی از یک رژیم سالم جلوگیری نمایید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته شود. مراجعه به پزشک خود بی خطرترین راه تشخیص و درمان هرگونه عارضه و بیماری است.

منبع: راسخون
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 1342

به "علل و درمان خانگی خشکی دور چشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علل و درمان خانگی خشکی دور چشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید