رشد مالی کشورها در سایه فناوری، سهم تحقیق و توسعه از سبد فراوری

به گزارش مجله گرگانلند، به گزارش خبرنگاران، هرچند دستیابی به رشد مالی و رفاه براساس تئوری و نظریه های مختلف کاری ساده به نظر می رسد، اما در عمل به عوامل زیادی وابسته است که یکی از آنها دستیابی به نوآوری است. نوآوری و فناوری های تازه به تمام جنبه های زندگی انسان امروزی رسوخ نموده اند.

رشد مالی کشورها در سایه فناوری، سهم تحقیق و توسعه از سبد فراوری

هوش مصنوعی، نسل تازه اینترنت، اینترنت اشیا، دستیابی به فناوری های نوین ژنتیکی و غیره همگی از نظر فراوری ثروت ارزش ساز هستند.

به همین خاطر کشورهای مختلف سعی دارند سهمی در افزایش و ارتقای نوآوری و فناوری های تازه داشته باشند و بخشی از فراوری ناخالص داخلی خود را به تحقیق و توسعه اختصاص می دهند. آنچه در زیر می خوانید بخشی از کوشش کشورهای مختلف در راستای دستیابی به رشد اقتصادی با اتکا بر نوآوری و فناوری های تازه است.

سهم تحقیق و توسعه از اقتصاد چین

چین یکی از کشورهایی است که سرمایه گذاری وسیعی در حوزه فناوری های نوین انجام می دهد و تصمیم دارد در این زمینه علاوه بر خودکفایی به یک قطب نیز تبدیل گردد.

به نوشته نشریه گلوبال تایمز در 2021 میلادی سهم بخش تحقیق و توسعه (R&D) چین از فراوری ناخالص داخلی این کشور 2.44 درصد بوده که این رقم رکورد تازهی به شمار میرود. در سال گذشته میلادی هزینه R&D این کشور به 169.6 میلیارد یوان رسیده است.

نشریه سی ان بی سی نیز در گزارشی در ژانویه 2022 میلادی اشاره می نماید چین تصمیم دارد با یاری فناوری هایی مانند نسل 6 اینترنت همراه و داده های کلان، سهم اقتصاد دیجیتال خود از فراوری ناخالص داخلی کشورش را تا 2025 میلادی افزایش دهد.

این بلندپروازی نشان دهنده کوشش ابر قدرت آسیایی برای پیشی گرفتن در فناوری های نوین و همزمان رقابت با آمریکا در زمینه نیمه رسانا و هوش مصنوعی است. طبق اسناد فاش شده براساس برنامه ریزی شورای دولتی خلق چین، صنایع اصلی اقتصاد دیجیتال تا 2025 میلادی 10 درصد کل فراوری ناخالص داخلی این کشور را تشکیل خواهند داد. این درحالی است که صنایع مذکور در 2020 میلادی 7.8 این شاخص را به خود اختصاص داده بودند. اهداف مشخص شده بخشی از پنجمین برنامه 14 ساله چین است. برنامه مذکور در حقیقت طرحی است که از 2021 تا 2025 میلادی انجام می گردد. چین سال گذشته روی حوزه فناوری های پیشرو تمرکز کرد و تحقیقات در این زمینه را با هدف خودکفاسازی افزایش داد.

طبق این برنامه چین تصمیم دارد ارزش صنعت فروش آنلاین (یکی از صنایع مهم این کشور) را 11.76 هزار میلیارد یوان در 2020 میلادی به 17 هزار میلیارد یوان در 2025 میلادی برساند. بعلاوه این کشور تصمیم دارد سهم صنعت فناوری اطلاعات را از 8.16 هزار میلیارد یوان در 2020 به 14 هزار میلیارد یوان در 2025 میلادی برساند.

پیش بینی می گردد کاربران اینترنت پرسرعت چین از 6.4 میلیون نفر در 2020 به 60 میلیون نفر در 2025 میلادی برسند. در حقیقت ارتقای ارتباط و سرعت اینترنت بخشی از استراتژی چین برای افزایش سهم اقتصاد دیجیتال این کشور از فراوری ناخالص داخلی آن است.

بعلاوه این کشور تصمیم دارد در حوزه هایی مانند نیمه رساناها خودکفا گردد. طبق اسناد موجود حوزه هایی مانند رایانش ابری، ساخت مراکز داده و تجارت الکترونیک برون مرزی نیز از اهداف توسعه چین هستند. در این میان خرده فروشی آنلاین، پست و خرید آنلاین، توسعه نرم افزار و سرویس های مهندسی از صنایع پولساز و عایدیزا در چین به حساب می آیند.

سهم 10 درصدی صنعت فناوری از فراوری ناخالص داخلی آمریکا

طبق گزارش تحلیل سالانه Cyberstates2019 که به وسیله CompTIA منتشر می گردد، صنعت فناوری یکی از بخش های مهم اقتصاد آمریکا به شمار میرود.

طبق آمار وب سایت Statista در 2020 میلادی صنعت فناوری آمریکا 10.5 درصد از فراوری ناخالص داخلی این کشور را تأمین نموده بود. ارزش فراوری ناخالص داخلی ایالات متحده در 2021 میلادی 22.9 هزار میلیارد دلار بوده که به تنهایی برابر با 25% کل فراوری ناخالص داخلی دنیا (مساوی با 170 کشور دنیا) است.

این درحالی است که آمریکا در 2020 میلادی 23.5 میلیارد دلار صرف تحقیق و توسعه نموده است. این رقم نشان دهنده افزایشی 3.4 درصدی نسبت به سال قبل از آن است.

درهمین راستا پیش بینی می گردد استخدام در بخش فناوری اطلاعات از 2019 تا 2029 میلادی 11 درصد رشد کند.

جالب آنکه صنعت فناوری یکی از 5 عامل مهم عایدیزایی اقتصادی در 23 استان این کشور به شمار میرود.

فناوری نقش مهمی در تمام بخش ها از جمله خدمات درمانی، فراوری کارخانه ای پیشرفته، حمل ونقل، آموزش و انرژی دارد. به همین علت به نظر می رسد در آینده نزدیک اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، ماشین یادگیری، وسایل نقلیه خودران و غیره چهره جامعه و صنایع را تغییر خواهند داد.

سوئد بستری مناسب برای رشد و بالندگی استارت آپ ها

استارت آپ های سوئدی در سال های اخیر توجهات بین المللی را به خود جلب نموده اند اما این کشور تاریخچه ای طولانی در استفاده از فناوری های تازه و نوآوری دارد. در مورد فناوری های دیجیتالی که از رشد ماندگار، بهره وری و توسعه اجتماعی تأثیرگذار هستند نیز عملکرد سوئد بسیار ایده ال است.

طبق داده های موجود فراوری ناخالص داخلی سوئد در سال 2020 میلادی 541 هزار و 64 میلیون دلار بوده است. بعلاوه براساس آمار بانک دنیای این کشور 3.31 درصد از فراوری ناخالص داخلی خود را در سال 2018 میلادی به تحقیق و توسعه اختصاص داده است.

صنعت ICT سهم بالایی در اقتصاد سوئد ایفا نموده و بیش از یک چهارم مردم این کشور به طور مستقیم در شرکت های ICT فعالیت می نمایند. طبق آمار این کشور بخش دیجیتال سوئد حدود 5.8 درصد از فراوری ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد. بنابراین تعجبی ندارد که شرکت های فناوری برتر کسب و کارخودشان را در سوئد ایجاد نموده اند تا به بازارهای اروپایی دست یابند. بسیاری از شرکت ها مراکز تحقیق و توسعه در این کشور تأسیس نموده اند و فناوری های تازه را آزمایش می نمایند یا با نوآوران سوئدی همکاری می نمایند.

اپل، آمازون، فیس بوک، فوجیتسو، گوگل، اچ پی، آی بی ام، مایکروسافت، انویدیا و تاتا فقط تعدادی از شرکت های دنیای هستند که در سوئد سرمایه گذاری نموده اند.

بعلاوه باید در نظر داشت استکهلم یکی از هاب های استارت آپ دنیای است که با سرعت زیادی رشد نموده است. شرکت های مانند اسکایپ، اسپاتیفای، کلارنا، کینگ، موجانگ، تراستلی، یوبیکو و … همگی از صحنه استارت آپ استکهلم سربرآورده اند. در حال حاضر بیش از 30 بستر آزمایشی در این کشور روی هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، بازی های رایانشی برای نسل 5 و 6 اینترنت همراه، امنیت فناوری اطلاعات، ایجاد اینترنت در کارخانه ها، ابررایانشی، فناوری های حمل ونقلی، رباتیک و یادگیری از راه دور تمرکز نموده اند.

سهم فناوری ICT در اقتصاد هند

این کشور پر جمعیت آسیایی نیز در حوزه فناوری های نوآورانه و ایجاد اقتصادی دانش محور کوشش های زیادی نموده است. یکی از صنایع پر رنگ در این کشور فناوری اطلاعات است که شامل سرویس های IT، مشاوره و برون سپاری می گردد. بانک دنیای فراوری ناخالص داخلی هند در سال 2020 میلادی را 2622 میلیارد دلار تخمین زده است. این صنعت 8 درصد از فراوری ناخالص داخلی هند در سال 2020 را به خود اختصاص داده است. بعلاوه تخمین زده می گردد عایدی صنعت فناوری اطلاعات در سال اقتصادی 2021 میلادی 194 میلیارد دلار بوده است. این رقم نشان دهنده رشدی 2.3 درصدی نسبت به سال گذشته است. عایدی داخلی صنعت فناوری اطلاعات در هند 45 میلیارد دلار تخمین زده می گردد و عایدی صادرات آن نیز در سال اقتصادی 2021 میلادی 150 میلیارد دلار بوده است.

طبق اطلاعات موجود تا مارس 2021 میلادی 4.5 میلیون نفر در این بخش فعال بوده اند.

به نوشته بنیادIndia Brand Equity Foundation، این کشور دارای بیشترین تعداد فارغ التحصیلان رشته های فنی در سراسر دنیا است.

هند برای توسعه نوآوری در سرویس های ابر رایانشی سرمایه گذاری در مراکز بزرگ داده را افزایش داده است. تخمین زده می گردد هند به سهم قابل توجهی از بازار دنیای سرمایه گذاری در سرویس های ابر رایانشی دست یابد و تا 2025 میلادی مقدار سرمایه گذاری در آن سالانه به 5 میلیارد دلار برسد. از سوی دیگر پیش بینی می گردد بازار بازی های موبایل این کشور نیز همراه با فرایند دنیای رشد کند و ارزش آن تا 2025 میلادی به 7 میلیارد دلار برسد.

علاوه برآنچه گفته شد نباید فراموش کرد هند در بخش صادرات سرویس های نرم افزاری نیز فعالیت زیادی دارد. در این میان کارشناسان معتقدند هوش مصنوعی رشد سالانه اقتصاد هند را افزایش دهد. بعلاوه افزایش استفاده از هوش مصنوعی به وسیله شرکت های هندی احتمالاً به افزایش 2.5 درصدی فراوری ناخالص داخلی کشور در کوتاه مدت منجر می گردد. طبق اطلاعات این منبع پیش بینی می گردد 3 شرکت بزرگ فناوری اطلاعات هند یعنی TCS، ویپرو و اینفوسیس فرصت های شغلی بیشماری ارائه نمایند.

بعلاوه باید در نظر داشت شرکت های فناوری اطلاعات هندی مراکزی در سراسر دنیا دارند. این شرکت ها بسیار وسیع و در حوزه های مختلف از مخابرات گرفته تا خرده فروشی فعالیت می نمایند.

شرکت های صنعتی عامل رشد کره جنوبی

طبق آخرین آمار موجود در 2020 میلادی فراوری ناخالص داخلی کشور کره جنوبی حدود 1.64 هزار میلیارد دلار بود. 57.02 درصد این رقم به بخش خدمات و 32.8 درصد آن به صنایع تعلق دارد. به نوشته خبرگزاری یونهاپ، کره جنوبی در سال 2019 میلادی 83 میلیارد دلار در تحقیق و توسعه هزینه نموده بود.

بخش صنعتی کره جنوبی حدود یک چهارم نیروی کار را به خود اختصاص می دهد و یکی از زیرمجموعه های آن فراوریات کارخانه ای است. در این میان باید توجه داشت بزرگترین صنایع کره محصولات الکترونیکی، خودرو، تجهیزات مخابراتی، کشتی سازی، صنایع شیمیایی و فولاد هستند.

نکته مهم آنکه این اقتصاد بزرگ دنیای یکی از بزرگترین فراوری نمایندگان کالاهای الکترونیکی و نیمه رساناها است و چند شرکت بزرگ بخش زیادی از فراوری ناخالص داخلی این کشور را تأمین می نمایند. خودروسازانی مانند هیوندای، کیا از جمله نام های دنیای شناخته شده هستند که با تکیه بر فناوری های نوین و تحقیق و توسعه سهمی در بازار صادرات دنیای را به خود اختصاص داده اند.

نشریه پالس در گزارشی می نویسد: عایدی 10 شرکت بزرگ کره ای معادل نیمی از فراوری ناخالص داخلی این کشور در سال 2017 میلادی بوده است. عایدی فروش این شرکت ها در سال 2017 میلادی 677.8 میلیارد دلار بوده که معادل 44.2 درصد از فراوری ناخالص داخلی کشور در سال 2017 میلادی بوده است.

اقتصاد کره جنوبی در سال های اخیر به شرکت های بزرگی وابسته بوده است. در میان این شرکت ها نام SK Hynix، ناور، کاکائو، هیوندای، کوپانگ دیده می گردد. بعلاوه طبق آمار موجود عنوان شده کره جنوبی در 2021 میلادی سرمایه ای معادل 4.35 درصد از فراوری ناخالص داخلی خود را در بخش تحقیق و توسعه صرف نموده است.

تکیه سنگاپور بر تحقیق و توسعه برای رشد اقتصادی

این کشور آسیایی نیز یکی دیگر از قطب های اقتصادی دنیا است که با تکیه بر دانش و فناوری و تحقیقات جایگاه خود را به دست آورده است. فراوری ناخالص داخلی این کشور در سال 2020 میلادی بر 339 میلیارد دلار بالغ شده بود. فراوری ناخالص داخلی این کشور حدود 0.30 درصد از اقتصاد دنیا را تشکیل می دهد. بعلاوه این کشور در سال 2017 میلادی 1.92 درصد از فراوری ناخالص داخلی خود را صرف تحقیق و توسعه نموده بود.

از مدت ها قبل سنگاپور به عنوان یکی از پیشرفته ترین اقتصادهای دنیا شناخته شده است. جالب آنکه با وجود بازار کوچک داخلی و فقدان منابع طبیعی، این کشور توانسته بحران های اقتصادی را پشت سر بگذارد و اقتصاد با ثباتی را با اتکا به تکنولوژی به وجود بیاورد. در این میان بزرگترین صنعت این کشور بخش فراوریات کارخانه ای است که 20 تا 25 درصد از فراوری ناخالص داخلی کشور را تأمین می نماید. صنایع اصلی فراوریی این کشور شامل محصولات الکترونیکی، مواد شیمیایی، تجهیزات پزشکی زیستی، لجستیکی و مهندسی حمل ونقل است. طبق اطلاعات بانک دنیای در سال 2017 سنگاپور 1.92 درصد از فراوری ناخالص داخلی خود را به تحقیق و توسعه اختصاص داده بود.

تحقیق و توسعه نقشی مهم در بلندپروازی های سنگاپور برای تبدیل شدن به یک اقتصاد نوآورانه و ایجاد نماینده ارزش افزوده دارد. تحقیق و توسعه بستری برای سنگاپور فراهم می نماید تا قابلیت هایی تازه در صنایع را برای آینده بسازد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 تیر 1401 بروزرسانی: 13 تیر 1401 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 1587

به "رشد مالی کشورها در سایه فناوری، سهم تحقیق و توسعه از سبد فراوری" امتیاز دهید

1 کاربر به "رشد مالی کشورها در سایه فناوری، سهم تحقیق و توسعه از سبد فراوری" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد مالی کشورها در سایه فناوری، سهم تحقیق و توسعه از سبد فراوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید