خورشت مرغ و انجیر با طعم فوق العاده ، ناهار امروز رو متفاوت درست کن

به گزارش مجله گرگانلند، خورش انجیر در میان انواع غذا با انجیر یکی از مجذوب کننده ترین طعم ها را دارد. این خورش، با انجیر خشک یا انجیر تازه درست می گردد و مرغ یا گوشت قرمز هم پای ثابت آن است. می توانید این خورش را با رب انجیر هم درست کنید. اگر شما هم در پی یک دستور غذایی متفاوت و خاص برای تنوع دادن به انواع غذا برای یا هستید، می توانید خورش انجیر را در رژیم غذایی خود قرار دهید. در این مقاله از در می توانید روش های مختلف طرز پخت خورش انجیر با مرغ با انجیر خشک و تازه و نکات خوشمزه شدن خورشت انجیر را یاد بگیرید.

خورشت مرغ و انجیر با طعم فوق العاده ، ناهار امروز رو متفاوت درست کن

مواد لازم برای تهیه خورش انجیر با مرغ (برای 4 تا 6 نفر)

مواد اولیهاندازه مورد احتیاج
انجیر تازه (ترجیحا انجیر سیاه برای رب)500 گرم
انجیر تازه برای خورش8 عدد
فیله مرغ6 تا 8 تکه
پیاز (برای پیاز داغ)1 عدد درشت
آبلیمو2 قاشق غذاخوری
شکر یا عسل1 قاشق چای خوری
زعفران (دم نموده)2 قاشق غذاخوری
زردچوبه، نمک و فلفل سیاهبه اندازه لازم
روغنبه اندازه کافی
برنجبرای سرو کنار خورشت انجیر

مدت زمان آماده سازی مواد اولیه: 20 دقیقه

مدت زمان مورد احتیاج برای پخت خورش انجیر با مرغ: 1 ساعت

مراحل طرز تهیه خورش انجیر با انجیر تازه

خورش انجیر را می توانید به عنوان یک غذای متفاوت و مجلسی ، برای مهمانی ها و دورهمی ها درست نموده و با یا سرو کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه این غذا با انجیر و مرغ را به روش زیر دنبال کنید.

مرحله اول: رب انجیر را برای خورشت درست کنید

در ابتدا نیم کیلو انجیر سیاه را بشویید و دم انجیرها را جدا کنید. انجیرها را با چاقوی تیز، خرد کنید و در غذاساز یا مخلوط کن بریزید و پوره کنید تا کاملا یکدست گردد. برای طرز تهیه رب انجیر، انجیر های پوره شده را در یک قابلمه بریزید و اندازهی آب (به مقدار نصف لیوان فرانسوی دسته دار)، آبلیمو و نمک اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید و اجازه دهید رب انجیر غلیظ گردد.

در صورت تمایل می توانید آبلیمو و نمک را از فروشگاه های به روش های خرید یا اینترنتی تهیه کنید.

مرحله دوم: مرغ ها را آماده کنید

در فاصله ای که رب انجیر در حال درست شدن است، مرغ ها را بشویید و اجازه دهید آب اضافی خود را از دست بدهند. سپس در یک قابلمه اندازهی روغن بریزید و روی حرارت بگذارید. وقتی روغن داغ شد، تکه های مرغ را در روغن بگذارید. یک طرف مرغ ها که سرخ شد، آنها را برگردانید تا سمت دیگر آنها هم طلایی گردد. همه تکه های مرغ را که سرخ کردید، از قابلمه بیرون بیاورید و کنار بگذارید.

در صورت تمایل می توانید گوشت مرغ و روغن سرخ کردنی را از فروشگاه های به روش های خرید حضوری یا اینترنتی بخرید.

مرحله سوم: مرغ را بپزید

در این مرحله، پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز یا خلالی باریک خرد کنید. مرغ ها را که بیرون آوردید، پیازها را در قابلمه بریزید و تفت دهید تا سبک و شیشه ای شوند. سپس اندازهی زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خام ادویه ها گرفته گردد. در ادامه، مرغ های سرخ شده را در قابلمه بریزید و شعله را کم کنید تا مرغ ها با ادویه ها مزه دار شوند.

شما می توانید انواع ادویه های معطر غذا و پیاز داغ آماده را به روش های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه های بخرید.

مرحله چهارم: چاشنی های خورشت انجیر را اضافه کنید

بعد از گذشت 5 دقیقه از پختن مرغ ها و آب انداختن آنها، زعفران دم نموده و رب انجیر را که پخته بودید، در قابلمه بریزید. به مقدار ای که روی مرغ ها را بپوشاند، آب جوش در قابلمه بریزید و کمی هم بزنید تا مواد داخل قابلمه یکدست شوند. سپس درب قابلمه را بگذارید و حرارت را کم کنید. اجازه دهید مرغ ها به همراه رب انجیر به مدت 30 دقیقه بپزند.

برای خرید زعفران می توانید از فروشگاه های زنجیره ای به روش های خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله پنجم: انجیر ها را اضافه کنید

در حین پخت خورش انجیر با مرغ، 8 انجیری را که کنار گذاشته بودید، بشویید و با چاقو، از وسط نصف کنید. انجیرها را در قابلمه بریزید و دوباره درب قابلمه را بگذارید. حدود 15 دقیقه صبر کنید تا انجیر ها بپزند. سپس عسل یا شکر را اضافه کنید. البته اگر نمی خواهید خورشتان شیرین گردد، می توانید عسل یا شکر را حذف کنید.

عسل و شکر را می توانید از فروشگاه های به صورت اینترنتی یا حضوری بخرید.

مرحله ششم: خورش مرغ و انجیر را سرو کنید

بعد از 45 دقیقه خورش را بچشید و در صورت دلخواه، نمک، آبلیمو یا شکر اضافه کنید تا خورش طعم دلخواهتان را بگیرد. سپس شعله را خاموش کنید و خورش انجیر را با برنج و یا سرو کنید.

برای خرید انواع برنج ایرانی و خارجی باکیفیت می توانید از فروشگاه های به روش های خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

طرز تهیه خورشت انجیر به روش های دیگر

روش تهیه خورش انجیر با انجیر خشک

برای تهیه خورش انجیر بدون رب انجیر و با انجیر خشک، انجیرهای خشک () را بشویید و چوب های آنها را جدا کنید. سپس آنها را در یک کاسه بگذارید و روی آنها آب بریزید. حدود 1 ساعت انجیر ها را با آب بخیسانید تا نرم شوند. در ادامه، مرغ ها را با پیاز و ادویه ها تفت دهید و اندازهی آب به آن اضافه کنید. 15 دقیقه بعد، انجیر ها را از آبی که آنها را در آن خیس نموده اید، بیرون بیاورید و در قابلمه بریزید.

حدود 30 دقیقه دیگر صبر کنید تا انجیر ها نرم شوند و مرغ ها بپزند. در 5 دقیقه پایانی پخت، ادویه های دلخواه خود را اضافه کنید. خورش که جا افتاد و طعم دلخواهتان را گرفت، شعله را خاموش نموده و خورش انجیر با انجیر خشک را سرو کنید.

را به روش های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه های می توانید تهیه کنید.

روش تهیه خورش انجیر در فر

اگر می خواهید خورش انجیر را در فر بپزید، مرغ ها را با ادویه ها شامل (فلفل سیاه، زردچوبه، پودر آویشن، پودر دارچین، پودر تخم گشنیز و پودر زیره) ماساژ دهید و روی آنها را بپوشانید و در یخچال بگذارید تا برای 3 ساعت مزه دار شوند. سپس مرغ ها را بیرون بیاورید و با اندازهی روغن، سرخ کنید.

فر را روشن و روی دمای 180 درجه سانتی گراد گرم کنید. مرغ ها را در یک ظرف پیرکس بگذارید و انجیر ها را لابه لای مرغ ها قرار دهید. اندازهی زعفران دم نموده و آب جوش روی مرغ ها بریزید تا 2/3 ظرف را بگیرد. روی ظرف را فویل بکشید و در فر بگذارید.

اجازه دهید خورش انجیر، به مدت 25 دقیقه بپزد، سپس روی ظرف را باز کنید و اندازهی نمک و آبلیمو یا ادویه های دلخواه اضافه کنید. دوباره ظرف را به فر برگردانید و 20 دقیقه دیگر صبر کنید تا آب مرغ کشیده شده و روی مرغ ها کمی طلایی گردد. سپس خورش را بیرون بیاورید و آن را سرو کنید.

بیشتر بخوانید:

نکات مهم در طرز تهیه خورش انجیر

  • برای طرز تهیه خورش انجیر با گوشت قرمز، کافی است به جای مرغ از گوشت گوسفندی خورشتی بهره ببرید. گوشت را با پیاز، ادویه ها و آب به مدت 1/5 ساعت بپزید و بعد انجیر های خشک یا تازه را اضافه کنید. بقیه مراحل را مانند روش های بالا می توانید دنبال کنید.
  • در طرز تهیه خورش انجیر با رب انجیر، هم می توانید از انجیر تازه زرد و هم انجیر سیاه بهره ببرید. اما به خاطر مجذوب کننده تر شدن رنگ خورش، معمولا از انجیر سیاه استفاده می گردد.
  • اندازه استفاده از رب انجیر در خورش انجیر اختیاری است. می توانید رب انجیر را به اندازه زیاد درست کنید و در یخچال برای مدت 6 ماه در ظرف دربسته نگهداری کنید.
  • علاوه بر انجیر تازه می توانید از چند عدد آلو یا قیسی هم در خورش بهره ببرید. در این صورت، آلو یا قیسی ها را مثل انجیر ها از قبل بخیسانید و همراه با انجیرها یا در 15 دقیقه پایانی پخت خورش، اضافه کنید.
  • برای خوش طعم تر شدن خورش انجیر، می توانید مرغ ها را از چند ساعت قبل، با ادویه های معطر مثل زردچوبه، فلفل سیاه، پودر دارچین، زنجبیل، پیاز، سیر و … طعم دار کنید و بعد مرغ ها را بپزید.
  • اگر می خواهید خورش انجیر، طعم شیرین داشته باشد، می توانید به جای رب انجیر، از مربای انجیر یا مارمالاد انجیر در تهیه خورش انجیر بهره ببرید.

فوت و فن های خوشمزه شدن خورش انجیر

چاشنی خورش انجیر چیست؟

به عنوان چاشنی می توانید از رب انجیر، رب گوجه فرنگی، آبلیمو، عسل، شکر یا مواد دلخواه خود می توانید بهره ببرید.

خورش انجیر را با انجیر تازه درست کنیم یا انجیر خشک؟

برای درست کردن خورش انجیر، دستتان باز است که هم از انجیر تازه و هم انجیر خشک بهره ببرید. در صورت استفاده از انجیر خشک، از قبل انجیر ها را برای چند ساعت بخیسانید تا نرم شوند. سپس آنها را در خورش بریزید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 6 مهر 1403 بروزرسانی: 6 مهر 1403 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 1831

به "خورشت مرغ و انجیر با طعم فوق العاده ، ناهار امروز رو متفاوت درست کن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خورشت مرغ و انجیر با طعم فوق العاده ، ناهار امروز رو متفاوت درست کن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید