خشکسالی،67 هزار میلیارد تومان به کشاورزی خسارت وارد کرد

به گزارش مجله گرگانلند، تهران (پانا) - مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی هشدار داد از ابتدای سال زراعی تا به امروز، خشکسالی به بخش کشاورزی، حدود 67 هزار میلیارد تومان خسارت زده است.

خشکسالی،67 هزار میلیارد تومان به کشاورزی خسارت وارد کرد

به گزارش روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، سید محمد موسوی اضافه نمود: بر اساس آخرین گزارش ها و ارزیابی های کلی از 11.2 میلیون هکتار اراضی کشاورزی در 30 استان کشور، 43 درصد از خسارت 67 هزار میلیارد تومانی مربوط به افت فراوریات بخش زراعی، 26 درصد کاهش فراوریات باغی، 13 درصد افت فراوریات آبزی پروری و محصولات دام و طیور، 11 درصد کاهش فراوری علوفه مراتع، چهار درصد خسارت در زمینه زیرساخت های انتقال آب، استخرهای آب، لوله گذاری ها، قنوات و چشمه سارها و سه درصد هم مربوط به تامین آب و علوفه مورد استفاده دام عشایر بوده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی بیان نمود: بر پایه گزارش سازمان هواشناسی کشور، اندازه بارندگی ها در سال زراعی جاری نسبت به میانگین بلند مدت حدود 41 درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 54 درصد کاهش داشته است.

وی گفت: علاوه بر کاهش بارش، توزیع زمانی و مکانی نامناسب بارندگی ها، افزایش گرما و تبخیر و تعرق هم منجر به شدت وقوع و تبعات گسترده خشکسالی در بخش کشاورزی شده است.

این مقام مسوول ادامه داد: بر اساس گزارش این سازمان از مهر سال 99 تا پایان اردیبهشت سال 1400 نزدیک به 92 درصد مساحت کشور با شدت های مختلف خشکسالی روبرو شده، به طوری که خشکسالی تقریبا در 20 درصد مساحت کشور بسیار شدید، 28 درصد شدید، 25 درصد میانه و نزدیک به 19 درصد خفیف اتفاق افتاده و فقط هشت درصد این مساحت را در حد نرمال داریم.

موسوی با اشاره به این نکته که بخش کشاورزی بعد از آب شرب، حساس ترین و محور اصلی ترین بخش تاثیر پذیر از خشکسالی بوده است، اظهار کرد: در این بخش در خصوص مدیریت بحران خشکسالی، تامین آب پایاب و خارج از پایاب سدها، بعلاوه تامین آب شرب انسان و دام عشایر از اضطراری ترین اقدامات است.

وی در خصوص برنامه وزارت جهاد کشاورزی در خصوص خشکسالی گفت: در برنامه اضطراری این وزارتخانه با توجه به موضوع امنیت غذایی و کاهش فراوری، تاکید شده که ذخایر استراتژیک نهاده های دامی و محصولات اساسی متناسب با اندازه کاهش فراوری باید به فوریت تقویت شوند.

این مقام مسوول اضافه نمود: برای تحقق این مهم، بر نقش کلیدی بخش های دولتی و غیردولتی ذی ربط و ذی صلاح برای تامین و تقویت ذخایر استراتژیک محصولات اساسی و نهاده های دام و طیور تاکید شده است.

وی، کاهش فشار بر منابع پایه فراوری آب و خاک را از دیگر برنامه ها و سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در شرایط خشکسالی نام کرد و گفت: بر اساس این برنامه، در حوزه هایی که بحران آب داریم باید توزیع عادلانه فشار ناشی از کمبود آب و تنش آبی را در هر یک از بخش های شرب، صنعت، کشاورزی و محیط زیست داشته باشیم و برای آن که بتوانیم چالش های معیشتی کشاورزان را مدیریت و فشار را متعادل کنیم، لازم است پشتیبانی های ویژه ای از بخش کشاورزی و جامعه کشاورزان انجام گردد.

موسوی، درباره اولویت های وزارت جهاد کشاورزی در شرایط خشکسالی و کم آبی سال جاری توضیح داد: پیشنهاد شده با مشارکت شرکت های آب منطقه ای و سایر بخش ها و استانداری ها، اولویت بندی تخصیص آب را در حوزه های بحرانی به ترتیب کشت های گلخانه ای، باغات و زراعت آبی محصولات اساسی داشته باشیم.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، حمایت از طرح های موثر در افزایش بهره وری آب در بخش کشاورزی را مهم دانست و گفت: تبدیل کشت در محیط های باز به کشت های گلخانه ای علاوه بر افزایش بهره وری در مصرف آب و فراوری، بر صادرات و معیشت پایدار کشاورزان هم تاثیر می گذارد.

وی در عین حال بر حفظ مراتع کشور به نام کلیدی ترین منابع پایه فراوری تاکید و توضیح داد: حفظ و بقای پوشش گیاهی و ایجاد تعادل بین ظرفیت مراتع و دام متکی به آن در شرایط خشکسالی بسیار مهم است.

موسوی اضافه نمود: در شرایط خشکسالی کنونی، برنامه ریزی شده تا دست کم یک میلیون واحد دام (به ویژه دام مازاد حذفی جامعه عشایر) به وسیله شرکت پشتیبانی امور دام خریداری گردد تا فشار بر مراتع کشور به حداقل برسد.

وی گفت: از سوی دیگر، با توجه به کاهش فراوری نهاده های دامی و جو نسبت به سال قبل باید به همین اندازه واردات نهاده های دامی و جو انجام تا فراوریات دام و طیور در این حوزه تضمین گردد.

این مسوول اظهار کرد: پیشنهاد ما این است که به منظور کنترل قیمت ها، کاهش فشار دام بر مراتع و پشتیبانی از فراوریات گوشت و شیر در شرایط خشکسالی سال جاری، 3.7 میلیون تن افزایش واردات جو نسبت به سال قبل داشته باشیم.

وی بیان نمود: 22 میلیون راس دام عشایر متکی به مراتع کشور هستند.

موسوی در همین حال بر جبران ریالی بخشی از خسارات ناشی از خشکسالی در حوزه کشاورزی تاکید نمود و گفت: امهال تسهیلات بانکی خسارت دیدگان، اعطای تسهیلات بانکی مقرون به صرفه قیمت، پرداخت غرامت به وسیله صندوق بیمه کشاورزی، تامین اعتبار برای بازسازی زیرساخت های تامین و انتقال آب و یاری های بلاعوض به کشاورزانی که 100 درصد فراوریاتشان نابود شده اند از جمله اقدامات ضروری برای مدیریت بحران خشکسالی در بخش کشاورزی مطرح است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 25 تیر 1400 بروزرسانی: 25 تیر 1400 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 1214

به "خشکسالی،67 هزار میلیارد تومان به کشاورزی خسارت وارد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشکسالی،67 هزار میلیارد تومان به کشاورزی خسارت وارد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید