خبرنگاران وزیر خارجه کوبا:خروج آمریکا از برجام، پیامد سنگینی برای امنیت بین المللی دارد

به گزارش مجله گرگانلند، نیویورک- خبرنگاران- وزیر خارجه کوبا نسبت به خطر استفاده از سلاح های اتمی توسط کشورهای دارنده آن هشدار داد و گفت تصمیم یکجانبه آمریکا برای خروج از برجام و پیمان موشک های میانبرد اتمی، عواقب سنگینی برای ثبات و امنیت بین المللی دارد.

خبرنگاران وزیر خارجه کوبا:خروج آمریکا از برجام، پیامد سنگینی برای امنیت بین المللی دارد

به گزارش خبرنگاران، برونو رودریگز پاریلا روز آدینه در نشست عالی رتبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد که با موضوع امحای کامل سلاح اتمی به مناسبت هفتاد و پنجمین سالروز بمباران هیروشیما و ناکازاکی توسط آمریکا به صورت مجازی برگزار گردید، این مطلب را اعلام کرد.

وی اضافه نمود: درک این نکته وحشتناک است که 75 سال پس از بمب گذاری جنایتکارانه هیروشیما و ناکازاکی ، تقریباً 13 هزار و 400 سلاح اتمی وجود دارد که نزدیک به یکهزار و 800 عدد آنها در آماده باش عملیاتی و سه هزار و 720 عدد آنها قبلا مستقر شده اند.

وزیر خارجه کوبا با بیان اینکه بیش از نیمی از این موارد مربوط به ایالات متحده است، ادامه داد: این کشور بالاترین تعداد این سلاح ها را برای استفاده آماده نگه می دارد و تنها کشوری در دنیا است که 2 بمب اتم پرتاب نموده است.

رودریگز پاریلا افزود: جامعه دنیای نمی تواند در برابر آنالیز شرایط اتمی ایالات متحده که آستانه توسل به این نوع سلاح ها را کاهش می دهد، حتی در پاسخ به آنچه تهدیدهای استراتژیک غیر هسته ای نامیده می گردد، خاموش بماند.

وی اظهار کرد: ما تصمیم دولت ایالات متحده برای خروج از پیمان هسته ای ایران و پیمان موشک های میانبرد و کوتاه برد با اتحاد جماهیر شوروی سابق را رد می کنیم، زیرا این اقدامات یکجانبه است و عواقب سنگینی برای ثبات و امنیت بین المللی دارد.

وزیر خارجه کوبا تاکید نمود: ما از ایالات متحده می خواهیم معاهده کاهش و محدودیت تسلیحات تهاجمی استراتژیک (استارت) با روسیه را تصویب کند. ما کوشش های آمریکا برای بازگرداندن دکترین مونرو را بر خلاف قوانین بین المللی و اعلامیه آمریکای لاتین و کارائیب به عنوان منطقه صلح، محکوم می کنیم.

رودریگز پاریلا با اشاره به همه گیری کووید-19 یادآور شد: این بیماری، شنمایندگی دنیای را اثبات نموده است که در آن هیچ دسترسی تضمینی به خدمات بهداشتی اساسی دنیای وجود ندارد، در حالیکه زرادخانه های هسته ای همچنان مدرن و گسترش می یابند و مفاهیم و آموزه های نظامی و دفاعی امنیتی را ادامه می دهند که بشریت را تهدید می نمایند.

وی اعلام نمود: حذف کامل سلاح های اتمی باید در اولویت اصلی در زمینه خلع سلاح باشد و از انرژی هسته ای فقط برای اهداف صلح آمیز در حمایت از توسعه اجتماعی و مالی همه کشورها، بدون هیچ گونه تمایزی استفاده گردد.

وزیر خارجه کوبا خواهان پیوستن همه اعضای سازمان ملل متحد به پیمان منع گسترش سلاح اتمی شد و اضافه نمود: همانطور که فیدل کاسترو فرمانده کل انقلاب کوبا اعلام کرد بمب ها ممکن است گرسنه، بیمار و نادان را بکشند اما بمب ها نمی توانند گرسنگی، بیماری و جهل را از بین ببرند .

رودریگز پاریلا توضیح داد: ما سزاوار یک دنیا سرشار از صلح و عاری از سلاح اتمی هستیم؛ بگذارید برای آن کوشش کنیم.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 آذر 1399 بروزرسانی: 30 آذر 1399 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 832

به "خبرنگاران وزیر خارجه کوبا:خروج آمریکا از برجام، پیامد سنگینی برای امنیت بین المللی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران وزیر خارجه کوبا:خروج آمریکا از برجام، پیامد سنگینی برای امنیت بین المللی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید