خبرنگاران شروع بازسازی سنگ نوشته خرم آباد

به گزارش مجله گرگانلند، خرم آباد - خبرنگاران - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: بازسازی اثر تاریخی سنگ نوشته با دعوت از تیم بازسازیگران تخت جمشید شروع شد.

خبرنگاران شروع بازسازی سنگ نوشته خرم آباد

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

سید امین قاسمی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران بیان نمود: به منظور بازسازی این اثر تاریخی و در نظر دریافت حساسیت بازسازی آثار سنگی با دعوت از تیم بازسازیگران تخت جمشید و بازدید از سنگ نوشته تهیه طرح بازسازی این کتیبه سنگی در دستور کار این اداره کل نهاده شد.

وی اضافه نمود: با توجه به تهیه طرح بازسازی و اتمام فتوگرامتری و آسیب نگاری، بازسازی این اثر تاریخی در روزهای آینده بر اساس طرح بازسازی تهیه شده توسط این تیم متخصص آغاز خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با اشاره به اعتبار بیش از 970 میلیون ریالی بازسازی سنگ نوشته توضیح داد: در این فصل از بازسازی این کتیبه تاریخی پاکسازی آسیب های بیولوژیکی و آلودگی ها و ملات های مربوط به دوره های پیشین، موزون سازی، ملات گذاری و تزریق ملات استحکام بخش انجام خواهد گرفت.

سنگ نوشته خرم آباد مربوط به قرن ششم هجری بوده و در تاریخ 11 بهمن ماه 1334 به شماره 398 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

ارتفاع متون کتیبه دار با احتساب دوپله در چهار ضلع سنگ نوشته، 344 سانتیمتر است، این کتیبه به خط کوفی و زبان فارسی دورتادور ستون سنگی تحریر شده است که درگذشته به بردنوشته معروف بوده است.

کتیبه با بسم الله آغاز شده و موضوع آن مربوط به حکم امیر اسفهسالار کبیر ظهیرالدین و الدوله تعیین الاسلام طغرل لتکین ابوسعید برسق در مورد بخشش علفچر در چراگاه های شاپور خواست و ممنوعیت بعضی سنت هایی ناپسند در عهد سلطنت ملکشاه سلجوقی به تاریخ 513 هجری قمری است.

منبع: ایرنا
انتشار: 18 شهریور 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 620

به "خبرنگاران شروع بازسازی سنگ نوشته خرم آباد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران شروع بازسازی سنگ نوشته خرم آباد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید