حبیب ایل بیگی: دیگر شرط ورود به سینما پول نیست!
به گزارش مجله گرگانلند، تهران (پانا) - معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، ضمن تشریح اهداف و اولویت های باشگاه فیلم اولی ها در بنیاد فارابی تاکید نمود تا پیش از این استعدادهایی که پول نداشتند، نمی توانستند وارد سینما شوند.
به گزارش مهر، حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی درباره باشگاه فیلم اولی ها و بحث امتیازدهی به متقاضیان پروانه کارگردانی، با بیان اینکه در هر دوره ای باید نسبت به شرایط زمان، آنالیز هایی صورت گیرد تا نقاط قوت و ضعف مورد ارزیابی قرار گرفته و به نفع شرایط نو تغییرات را انجام دهیم، گفت: سینمای ایران در حوزه فیلم اولی ها تا 2 ماه پیش که مسئولیت صدور پروانه کارگردان فیلم اول به بنیاد سینمایی فارابی سپرده شد، فرآیند خاصی را برای حضور این گروه در سینما دنبال می کرد.
وی با اشاره به چگونگی دریافت مجوز برای کارگردانان فیلم اول، شرح داد: تا پیش از این تهیه نماینده کارگردان فیلم اول را انتخاب می کرد و در نهایت فیلمنامه مورد نظر را به شورای پروانه ساخت ارائه می کردند. این شورا نیز بعد از آنالیز فیلمنامه کارگردان فیلم اول، در صورت تایید فیلمنامه، نمونه فیلم های متقاضی را بازبینی می کرد و در صورت تایید نمونه کارها و به دست آوردن امتیاز لازم، پروانه ساخت صادر می شد.
همه آن ها که سرمایه و تهیه نماینده داشتند، پروانه کارگردانی می گرفتند!
این مدیر سینمایی اعلام کرد: البته این را هم باید بگویم بحث امتیازدهی به این معنا نبود که الزاماً امتیاز داده گردد، بلکه فرآیند به این گونه بود که چند نمونه از فیلم هایی که به وسیله کارگردان متقاضی ساخته شده بود، به وسیله شورا مورد آنالیز قرار می گرفت تا توان فیلمسازی فرد متقاضی مورد آنالیز قرار گیرد. در این فرایند معمولاً همه کسانی که به نوعی تهیه نماینده و سرمایه گذار پشتشان بود، پیروز به دریافت پروانه کارگردانی می شدند. در واقع امتیاز داشتن یک کارگردان در بدو ورود شامل جذب سرمایه گذار و تهیه نماینده و داشتن فیلمنامه خوب بود که این موارد به تنهایی برای دریافت مجوز کارگردانی، کفایت می کرد.
وی ادامه داد: در سال 93، همین فرایندی که تا چند ماه پیش اجرا می شد، اعمال می شد و بارها در جلسات اعلام می کردم که این روش ضد استعدادهای خوبی است که در کشور ما وجود دارد. به علت اینکه شرایط به گونه ای بود که تنها افرادی می توانستند فیلم فراوری نمایند و یا وارد سینما شوند که سرمایه و یا سرمایه گذار داشته باشند (هرچند داشتن تهیه نماینده و سرمایه گذار شرط مهمی برای ساخت فیلم است).اما این روش نمی توانست شرایطی را ایجاد کند تا برترین ها وارد سینما شوند و بیشتر برای افرادی بود که از شرایط اقتصادی خوبی برخوردار بودند و استعدادهای خوب ولی بی پول نمی توانستند وارد سینما شوند.
معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی اعلام کرد: ضروری است یادآور شوم که یکی از روینمودهای سازمان سینمایی در دوره نو، بحث توجه به توسعه سینما در استان ها است. در واقع در بسیاری از استان های کشور جوان های مستعد و خوبی وجود دارند که بسیاری از آنها به علت آنکه توان اقتصادی مناسبی ندارند و آشنایی مناسبی با فراورینمایندگان و سرمایه گذاران سینمایی ندارند، نمی توانند وارد سینما شوند. در صورتی که بعضی از این افراد استعدادهای بسیار خوبی در حوزه سینما هستند.
اگر استعداد خوبی پشتوانه نداشت، فارابی وارد می گردد
وی شرح داد: باشگاه فیلم اولی ها در بنیاد سینمایی فارابی، یکی از راه های شناسایی چنین استعدادهایی برای سینما است. در واقع بنیاد سینمایی فارابی می تواند با این روش از بین متقاضیان فیلمسازی، استعدادهای خوب را شناسایی نمایند تا اگر این استعدادها پشتوانه و یا سرمایه گذار خوبی ندارند، فارابی وارد عرصه شده و به آنها یاری کند.
ایل بیگی با اشاره به اینکه بنیاد سینمایی فارابی به عنوان نهادی که در پی کشف استعدادها و آموزش آنها است، باید در زمینه حمایت از فیلمسازان جوان ورود پیدا کند، گفت: البته بخشی از این حمایت ها نیز می تواند از سوی انجمن سینمای جوان صورت گیرد تا استعدادهای جوان بتوانند وارد سینما شوند و بی شک چنین راهی به عدالت نزدیک تر است.
وی ادامه داد: خوشبختانه به علت سابقه فعالیت در سینمای جوان، سفرهای مختلفی به استان ها داشته و با سینماگرانی که در استان ها حضور دارند آشنا هستم و همین مساله باعث ارتباط من با آنها شده است. درست است که از لحاظ منطقی در همه جهان، فیلمسازی نزدیک به بازار و شهرهایی است که فراورینمایندگان و پخش نمایندگان هستند، اما نباید از استعدادهایی که در استان ها حضور دارند چشم پوشی کنیم.
معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی اعلام کرد: سینمای ایران بعد از انقلاب اسلامی، سیاست های خوبی را دنبال کرد که از جمله این برنامه ها می توان به تربیت استعدادهای جوان در سراسر کشور و ایجاد امکانات لازم برای آنها اشاره نمود. اما نباید فراموش کرد که باید شرایطی را ایجاد کرد تا مراحل بعدی حمایتی از این استعدادها صورت گیرد البته با توجه به اینکه ساخت فیلم سینمایی برای بسیاری سخت است و متغیرهای بسیار زیادی در این راه وجود دارد که برای فراوری باید مدنظر قرار داد، به همین علت سازمان سینمایی می تواند امکانت لازم برای فراوری به وسیله سینماگران جوان را فراهم کند.
از فیلم اولی ها حمایت نکنیم، اشتباه بزرگی مرتکب شده ایم
وی شرح داد: اگر برای فیلم اولی ها امکان حمایت فراهم نگردد با اشتباه بزرگی روبرو می شویم که خوشبختانه بنیاد سینمایی فارابی به وسیله باشگاه فیلم اولی ها حمایت های لازم از این بخش از سینما را انجام می دهد. در واقع بنیاد سینمایی فارابی از میان متقاضیان فیلم اول که تا الان تعداد آنها بالای 300 نفر است، تعدادی از استعدادها را برای حمایت انتخاب می نماید.
این مدیر سینمایی اعلام کرد: یکی از اتفاقات خوبی که براساس این طرح صورت می گیرد، این است که تنها به نمونه فیلم های متقاضیان بسنده نمی گردد، بلکه سوابق متقاضیان در بخش های مختلف فرهنگی و هنری آنالیز می گردد، بعلاوه جلسات مصاحبه با فیلمساز برگزار می گردد و همین جلسات به ما یاری می نماید تا بتوانیم متقاضیان فیلمسازی را شناخته و چرایی ورود آنها به سینما را درک کنیم در ادامه چنانچه احتیاجی به آموزش هم وجود داشته باشد از سوی باشگاه فیلم اولی ها انجام می گردد.
وی با اشاره به اینکه مساله این است که باید افراد متقاضی به درستی حمایت شوند چرا که هرکدام از افرادی انتخاب می شوند به نوعی قرار است نماینده سینمای ایران باشند، به همین علت باید واجد خیلی از ویژگی ها باشند، شرح داد: بنیاد سینمایی فارابی به طور جدی اجرایی شدن این طرح را دنبال می نماید و اعضای شورا هر هفته جلساتی را برگزار نموده و نمونه کارهای ارسال شده را دیده و سوابق را آنالیز می نمایند. شاید یکی از دلایلی که باعث شد اجرایی شدن این طرح با تاخیر همراه گردد، به این علت بود که زیرساخت ها و احتیاجهای لازم برای اجرای آن را فارابی تامین کند. البته نباید فراموش کنیم که هر طرحی احتیاج دارد که در زمان اجرایی شدن هم خود را بروز نموده و مسائل موجود را رفع کند.
اینفلوئنسرها را می توان در جهت فیلمسازی قرار داد
ایل بیگی در انتها و در پاسخ به این پرسش که تا چه میزان امکان ادامه این طرح وجود دارد و با اجرایی شدن آن، تا چه میزان جلوی ورود اینفلوئنسرهای اینستاگرامی به عنوان کارگردان به سینما گرفته می گردد، گفت: این طرح در دوره گذشته نیز جواب داد و در سال های 94، 95 و 96 فیلمسازان بسیار خوبی به سینما معرفی کرد و آثار خوبی نیز در سینما فراوری شدند و با توجه به اینکه آن طرح به شکلی جواب داده است، امیدوارم در این دوره نیز اتفاق خوبی رخ دهد و شاهد حضور فیلمسازان خوبی در سینما باشیم. درباره ورود افرادی که به آنها اشاره نمودید نیز باید بگویم که این گروه از افراد هم اگر توانایی خوبی داشته باشند و با طی جهت درست در جهت فیلمسازی قرار خواهند گرفت.
منبع: خبرگزاری پانا