آنالیز جامع چیلر و انواع آن در سال 1400

به گزارش مجله گرگانلند، رپرتاژ آگهی- همه ساختمان ها به یک سیستم تهویه مطبوع مناسب احتیاج دارند. سیستم های تهویه به عنوان یکی از تجهیزات مهم ساختمانی نقش بسیار مهمی در آسایش و رفاه ساکنین ایفا می نماید. تصور کنید در یک ساختمان از برترین امکانات و مصالح استفاده شده باشد اما به طراحی و اجرای سیستم تهویه مطبوع اهمیت داده نشود. زندگی در روزهای گرم تابستان برای ساکنان این ساختمان مشکل خواهد بود. یکی از سیستم های سرمایشی پرکاربرد در پروژه های صنعتی، تجاری، مسکونی، اداری، تفریحی و غیره دستگاه چیلر یا سردکن است. انواع چیلر شامل چیلر جذبی، چیلر هوا خنک و چیلر آب خنک می باشد. در این مقاله قصد داریم شرح دهیم که چیلر چیست؟ سپس درباره عمکرد انواع مختلف این دستگاه و نحوه خرید چیلر صحبت کنیم.

آنالیز جامع چیلر و انواع آن در سال 1400

چیلر چیست؟

چیلر یا سرد کن دستگاهی است که از طریق سیکل تبرید جذبی یا تبرید تراکمی گرمای موجود در مایع سیال یا آب موجود در مبدل حرارتی را می گیرد و باعث خنک شدن محیط می گردد. گرمای گرفته شده از آب از طریق برج خنک نماینده و کندانسور از سیکل تبرید خارج می گردد. به زبان ساده تر اگر بخواهیم شرح دهیم کار دستگاه چیلر این است که دمای آب را برای سرد کردن هوای ساختمان های مسکونی یا اداری پایین بیاورد. آبی که در داخل این دستگاه سرد شده با استفاده از لوله کشی به سمت واحدهای توزیع هوای خنک مثل دستگاه های هواساز یا فن کویل هایی که در داخل ساختمان تعبیه شده اند، راهنمایی می گردد. لوله های انتقال آب سرد عایق بندی می شوند تا در طول جهت دمای آب بالا نرود. آب سرد فراوری شده از طریق این دستگاه علاوه بر سرمایش هوای ساختمان ها در فصل تابستان، به عنوان خنک نماینده در دستگاه های صنعتی در صنایع داروسازی، صنایع غذایی، صنایع پلاستیک، ریخته گری، قالب سازی، صنایع شیمیایی و کارگاه های پلاستیک سازی نیز برای خنک کردن ماشین آلات و محصولات مورد استفاده قرار می گیرد. مدار آب داخل چیلر بسته است و آبی که داخل فن کویل ها و لوله ها در حال جریان است، تبخیر نمی گردد .

آشنایی با انواع چیلر

* چیلر تراکمی

چیلر تراکمی دستگاهی است که از اواپراتور، کندانسور، شیر انبساط و کمپرسور تشکیل شده است. تامین نماینده نیروی گردش سیال در سیکل تبرید این دستگاه کمپرسور است. به همین علت به این دستگاه چیلر برقی نیز گفته می گردد. این دستگاه را معمولا در زیر زمین، پشت بام یا موتورخانه ساختمان های مسکونی، صنعتی، تجاری، آموزشی، تفریحی، ورزشی و غیره نصب می نمایند تا دمای هوای محیط را به دمای مطبوع برساند. پاکسازی هوا، ایجاد جریان هوا، کنترل رطوبت در هوای محیط و کنترل دما از وظایف چیلر تراکمی به شمار می فرایند. نحوه کار چیلرهای تراکمی به این صورت است که ابتدا مایع گرم از طریق شیر ورودی به سمت اواپراتور راهنمایی می گردد و گرمای محیط را می گیرد و به بخار و گاز تبدیل می گردد. سپس گاز از طریق کمپرسور متراکم شده و به سمت کندانسور حرکت می نماید . مبرد گازی شکل در فشار ثابت در کندانسور به مایع تبدیل می گردد. در مرحله آخر و پس از ورود مبرد به شیر انبساط فشار آن از بین رفته و به انبساط می رسد و به حالت مایع و گاز از شیر انبساط خارج و وارد اواپراتور می گردد.

اواپراتور کمترین دما و کندانسور بیشترین دما را در این سیستم به خود اختصاص داده اند. گازی که در اواپراتور به حالت مایع درآمده با انتقال به محیط مورد نظر گرما و حرارت محیط را گرفته و دوباره به بخار تبدیل می گردد. بخار مجددا به سمت کمپرسور رفته و متراکم می گردد. این فرایند همینطور ادامه دارد تا دمای محیط در حالت مطلوب باقی بماند. این نوع چیلر به دو گروه چیلر آب خنک و چیلر هوا خنک تقسیم بندی می شوند . در چیلر هوا خنک گاز مبرد گرم شده از طریق هوای بیرون به حالت مایع فشرده در می آید. اما در چیلر آب خنک انتقال گرما به محیط خارج از دستگاه با یاری برج خنک نماینده انجام می گردد . چیلر آب خنک معمولاً با قیمت مناسب تری به فروش می رسد .

* چیلر جذبی

چیلر جذبی یکی از محبوب ترین سیستم های تهویه مطبوع است که بر پایه سیکل تبرید جذبی کار می نماید. در این سیستم انرژی حرارتی جایگزین انرژی الکتریکی شده است و به علت نبود کمپرسور از سر و صدای بسیار کمی برخوردار است. در این دستگاه به جای کمپرسور ابزوربر، ژنراتور و پمپ وجود دارد. ابزوربر به عنوان مبرد ثانویه در این سیستم به کار رفته است. عملکرد سیکل تبرید در این سیستم تهویه مطبوع تقریباً به سیکل تبرید تراکمی شباهت دارد. در این سیستم مایع مبرد پس از عبور از دریچه انبساط وارد اواپراتور می گردد. عدم وجود کمپرسور در این دستگاه مصرف انرژی برق را به مقدار زیادی کاهش داده است . تأمین حرارت در سیستم های جذبی با استفاده از مشعل های گازی انجام می گردد و از نمک لیتیوم بروماید به صورت محلول به عنوان ماده جاذب برای حفظ فشار در اوپراتور در حالت خلا استفاده می نمایند.

در چیلر جذبی ابتدا محلول لیتیوم بروماید و آب به طرف ژنراتور می رود و از طریق منبع حرارت و گرما آب داخل محلول بخار شده و غلظت لیتیوم بروماید افزایش می یابد. بخار آبی برگشتی از اواپراتور از طریق آب فراوری شده در برج خنک نماینده به حالت مایع در می آید و سرمای خود را به آب برگشتی از هواسازها و فن کویل ها می دهد و به بخار تبدیل می گردد. سپس بخار آب با لیتیوم بروماید ترکیب می گردد. فرآیندی که شرح دادیم مجدداً تکرار می گردد تا دمای محیط به حالت مطبوع برسد. دستگاه های سردکن جذبی دارای انواع تک اثره، دو اثره و شعله مستقیم هستند. بازدهی چیلر جذبی دو اثره از انواع دیگر بیشتر است.

خرید چیلر از شرکت آسا تهویه سپند

برای خرید چیلر با قیمت مناسب می توانید به سایت شرکت آسا تهویه سپند با آدرس اینترنتی https://asatahvieh.com/ مراجعه کنید. این شرکت معتبر به مدت 12 سال است که در زمینه فراوری و فروش سیستم های تهویه مطبوع و تجهیزات آن ها مشغول فعالیت است و جدیدترین مدل های سال 1400 را عرضه می کند.آسا تهویه سپند به عنوان نمایندگی شرکت CMT نیز در حال ارائه خدمات به مشتریان است. مهندسان فروش و افراد بازاریاب این شرکت همیشه آماده هستند که از محل پروژه ها بازدید نمایند و مشاوره های لازم را درباره خرید چیلر به مشتریان خود ارائه دهند.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 12 آذر 1400 بروزرسانی: 12 آذر 1400 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 1382

به "آنالیز جامع چیلر و انواع آن در سال 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز جامع چیلر و انواع آن در سال 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید