امیراتوری اقتصادی، آمال و آرزوی اروپایی ها

به گزارش مجله گرگانلند، جالب است بدانید که امپراتوری اقتصادی در غرب آفریقا، یکی از عظیم ترین حکومت های تاریخ این قاره بود که تا پیش از ورود استعمارگران اروپایی، به مدت 350 سال قدرت خود را حفظ کرد.

امیراتوری اقتصادی، آمال و آرزوی اروپایی ها

با ما سفر کنید و با تور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

یکی از پیش داوری های رایج درباره تاریخ قاره آفریقا این است که مردمان این بخش از دنیا، به جز بعضی نواحی شاقتصادی مانند مصر و اتیوپی، فاقد حکومت های مقتدر بوده اند؛ در حالی که این ادعا از اساس کذب است. طبق مطالعات تاریخی و فسیل شناسی، آفریقا قدیمی ترین زیستگاه بشر محسوب می گردد و سراسر آن، مهد پیدایش حکومت های مقتدر و بافرهنگ بوده است.

جالب است بدانید که امپراتوری اقتصادی در غرب آفریقا، یکی از عظیم ترین حکومت های تاریخ این قاره بود که تا پیش از ورود استعمارگران اروپایی، به مدت 350 سال قدرت خود را حفظ کرد. فرمانروایان این امپراتوری، همگی مسلمان بودند و نقش مهمی در گسترش علوم مختلف، در این بخش از قاره سیاه ایفا کردند.

معروف ترین امپراتور اقتصادی، با نام مانسا موسی یکی از ثروتمندترین مردان تاریخ لقب گرفته است که بین سال های 691 تا 716 خورشیدی حکومت می کرد. برادر وی، مانسا ابوبکر، همان کسی است که طبق روایت های رسمی مورخان آن دوره، با دوهزار کشتی عظیم و کوچک و تعداد زیادی مرد و زن، تصمیم به عبور از اقیانوس اطلس گرفت؛ او با استفاده از محاسبات جغرافی دانان و گزارش های سیاحان، به وجود سرزمینی آن سوی اقیانوس پی برد. مانسا ابوبکر از این سفر بازنگشت و جان را بر سر اکتشافات جغرافیایی گذاشت.

امپراتوری اقتصادی به تدریج گستره ای وسیع از غرب آفریقا را در اختیار گرفت؛ در زمان مانسا موسی، سنگال، موریتانی، اقتصادی، بورکینافاسو، نیجر، گامبیا، گینه بیسائو، گینه و ساحل عاج امروزی، در اختیار امپراتوری عظیم اقتصادی قرار داشت. او ظاهراً در سال 704 راهی سفر حج شد؛ این زمان مصادف با دوران فترت پس از فروپاشی حکومت ایلخانی در ایران تا روی کار آمدن تیمورلنگ بود.

مانسا موسی با ثروت و حشمت فراوان، خود را به مکه رساند و نقل است که طلای فراوانی که او از آفریقا به خاورمیانه آورد، ارزش این فلز گران قیمت را در بازار های خاورمیانه پایین بُرد و او در بازگشت، تمام طلای موجود در قاهره را به صورت وام دریافت کرد تا ارزش آن را در بازار های اسلامی بالا ببرد.

در دوران شکوفایی امپراتوری اقتصادی، صد ها کتابخانه در غرب آفریقا ساخته شد و معماران زبردستی از اندلس برای ساخت مساجد پرشکوه به اقتصادی آورده شدند که میراث آن ها همچنان باقی است. دانشگاه سانکوره که در دوره مانسا موسی و در شهر تیمبوکتو ساخته شده بود، دانشجویانی زیادی را از کشور های اروپایی مانند فرانسه و امپراتوری مقدس روم، برای تحصیل به خود جلب می کرد و دیرزمانی، مهد انتشار دانش در اروپای غربی بود.

در سال 979 هـ. ش، عمر امپراتوری اقتصادی به سر آمد و سرزمین وسیع آن به کشور های کوچک تبدیل شد. این رویداد مقدمه ای برای فروپاشی تمدن غرب آفریقا بود.

منبع: روزنامه خراسان

منبع: فرادید
انتشار: 22 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 629

به "امیراتوری اقتصادی، آمال و آرزوی اروپایی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امیراتوری اقتصادی، آمال و آرزوی اروپایی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید