افزایش 9 درصدی مراجعات خودروها به مراکز معاینه تهران ، فهرست بیشترین ایرادهای فنی در 5 ماه اخیر

به گزارش مجله گرگانلند، معاون فنی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران از افزایش 9 درصدی مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی شهر تهران در مقایسه با سال گذشته اطلاع داد و گفت : در این پنج ماه نقص مربوط به آلایندگی 75 هزار ، همراستایی چرخ ها 44 هزار ، یاری فنر 20 هزار، تست ترمز 56 هزار و شرایط ظاهری 83 هزار دستگاه خودرو مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران شناسایی شدند.

افزایش 9 درصدی مراجعات خودروها به مراکز معاینه تهران ، فهرست بیشترین ایرادهای فنی در 5 ماه اخیر

به گزارش خبرنگاران، محسن تبریزی مهر درباره دلایل فزونی معاینه فنی شهر تهران شرح داد و گفت: آزمون ها و کنترل های اجرا شده در مراکز معاینه فنی شهر تهران منطبق بر آیین نامه، دستورالعمل و استانداردهای ابلاغی دولت انجام می گردد و به صورت مستمر صحت عملکرد مراکز معاینه فنی و انطباق سنجی رویه های آن مراکز با دستورالعمل ها به وسیله کارگروه استانی وزارت کشور، ستاد معاینه فنی خودروهای تهران و سایر دستگاه های نظارتی دارای تکلیف در این ارتباط پایش و کنترل می گردد.

او اضافه کرد: لازم به یادآوری است که براساس مصوبات دولت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران متشکل از پلیس راهور، سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری تهران اداره می گردد. مراکز معاینه فنی شهر تهران دارای بدنه کارشناسی و قوی بوده که با استفاده از تجهیزات به روز شده، خدمات کیفی و قابل اعتمادی را به مشتریان ارائه می نماید و خوشبختانه با سابقه بیش از 20 سال توانسته این احساس اطمینان را در مشتریان خود ایجاد کند. اکنون بخشی از خودروها خارج از الزامات قانونی معاینه فنی دوره ای، چندین مرتبه برای کنترل شرایط ایمنی خودرو خود به مراکز مراجعه و از مشورت های فنی کارشناسان مرکز استفاده می نمایند که این مسئله حاکی از اعتماد مشتریان به کیفیت خدمات مراکز معاینه فنی شهر تهران است.

معاون فنی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران ادامه داد: در مراکز معاینه فنی شهر تهران با هدف ایجاد احساس اطمینان در مشتریان و آسودگی خاطر ایشان از دقت و صحت انجام معاینه فنی، همه خدمات فنی ارائه شده ضمانت می گردد.

  • مراجعه 502 هزار خودور به مراکز معاینه فنی | شرایط برای گرفتن معاینه فنی برتر چیست؟
  • سرپرست ستاد معاینه فنی : زمان انقضاء معاینه فنی به رانندگان پیامک می گردد

او گفت: در راستای پایش بیشتر آلایندگی خودروها و کاهش آلودگی هوا بنا بر مجوز سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران معاینه فنی برتر در 9 مرکز منتخب بیهقی، سراج، آبشناسان، دماوند، الغدیر، شقایق، نیایش، چمران و خاوران اجرا شده و خودروها می توانند بصورت اختیاری در صورت احراز شرایط لازم نسبت به اخذ معاینه فنی برتر و استفاده از تخفیف 30 درصدی عوارض تردد در طرح کاهش و ترافیک اقدام نمایند.

تبریزی مهر بیان داشت: تفاوت معاینه فنی برتر و عادی تنها در فرآیند آزمون آلایندگی خودرو بوده و از لحاظ هزینه پرداختی یکسان است. در ضمن این مراکز منتخب به استناد ضوابط قانونی و ممیزی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران به دلیل احراز شرایط لازم نظیر صحت و سلامت عملکرد مرکز در بخش نیروی انسانی و تجهیزات دارای گواهی صلاحیت صدور معاینه فنی برتر است.

او اضافه کرد: شهر تهران از 54 خط معاینه فنی خودروهای سبک و 11 خط معاینه فنی موتورسیکلت در 16 مرکز ثابت و 7 واحدسیار با پراکندگی مناسب در شهر برخوردار بوده و ظرفیت پذیرش سالانه بیش 2.5 میلیون دستگاه خودرو را دارد. شهر تهران بیشترین تعداد خطوط معاینه فنی در شهرهای کشور را داشته و از منظر سابقه نیز با توجه به راه اندازی اولین مرکز معاینه فنی خودرو کشور به وسیله شهرداری تهران در سال 1379، پیشتاز است.

معاون فنی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران اعلام کرد: با رویکرد حمایت از ناوگان حمل و نقل عمومی هزینه مراجعه اول معاینه فنی تاکسی های مرکز در هشت مرکز معاینه فنی شهر تهران بیهقی، سراج، الغدیر، شقایق، دماوند، چمران، نیایش و آبشناسان رایگان است.

شرایط مراجعه به مراکز معاینه فنی شهر تهران در پنج ماهه نخست سال 1401

او بیان داشت: در 5 ماهه نخست سال 1401، حدود 750 هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه نموده که در مقایسه با سال گذشته اندازه مراجعات 9 درصد افزایش داشته است.

معاون فنی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: از آمار اعلامی، 581 هزار دستگاه خودرو مربوط به مراجعات اول بوده و در این پنج ماه نقص مربوط به آلایندگی 75 هزار و همراستایی چرخ ها 44 هزار و یاری فنر 20 هزار و تست ترمز 56 هزار و شرایط ظاهری 83 هزار دستگاه خودرو مراجعه نماینده به مراکز معاینه فنی شهر تهران شناسایی و در نهایت برای اخذ معاینه فنی به وسیله راکبین آن برطرف ایراد شده است. در مجموع 29 درصد از خودروها به دلیل نقص فنی پیروز به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشده اند و تعدادی از این خودروهای مردود دارای چند نقص بوده اند.

تبریزی مهر اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تا سرانجام مرداد ماه حدود 553 هزار گواهی معاینه فنی صادر شده که از این تعداد، در حدود 101 هزار گواهی مربوط به معاینه فنی برتر بوده بعلاوه در مجموع در حدود 17 درصد از خودروهای مراجعه نماینده به مراکز معاینه فنی شهر تهران دارای معاینه فنی برتر است.

چه خودروهایی مشمول معاینه فنی هستند

تبریزی مهر در شرح خودروهای مشمول معاینه فنی گفت: براساس قانون خودروهای شخصی از زمان فراوری به مدت چهارسال از انجام معاینه فنی معاف هستند بنابراین از شهروندان تقاضا می گردد برای انجام معاینه فنی دوره ای جهت توزیع مراجعات در طول سال و جلوگیری از ازدحام در مراکز معاینه فنی در ایام ابتدایی سال تنها خودروهایی که براساس ماه، چهارسال از فراوری آن گذشته به مراکز مراجعه نمایند. هم اکنون خودروهای فراوری داخل شهریور 1397 و ماقبل و خودروهای وارداتی آگوست 2018 و ماقبل مشمول معاینه فنی هستند.

معاون فنی ستاد معاینه فنی در ارتباط با شرایط کاری مراکز اضافه کرد: در حال حاضر روزانه در حدود 5000 دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه می نمایند و بیشتر مراکز به ویژه مراکز واقع در جنوب تهران فاقد صف انتظار هستند. مراکز بیهقی، نیایش، دماوند، آبشناسان، سراج، بعثت، فدائیان اسلام، ایران خودرو و همه واحدهای سیار از ساعت 7 تا 17 و مراکز الغدیر، خاوران، امام رضا(ع)، شهدای زمان آباد، چیتگر و ابوذر از ساعت 7 تا 16 و مراکز شقایق و چمران از ساعت 7 لغایت 15 ارائه خدمات می دهند. بعلاوه شهروندان می توانند برای مدیریت زمان و به حداقل رساندن معطلی با استفاده از سیستم نوبت دهی اینترنتی با معین وقت قبلی به مرکز مورد نظر مراجعه نمایند. این سامانه اکنون به وسیله سامانه تهران من در دسترس است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 5 شهریور 1401 بروزرسانی: 5 شهریور 1401 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 1631

به "افزایش 9 درصدی مراجعات خودروها به مراکز معاینه تهران ، فهرست بیشترین ایرادهای فنی در 5 ماه اخیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 9 درصدی مراجعات خودروها به مراکز معاینه تهران ، فهرست بیشترین ایرادهای فنی در 5 ماه اخیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید