آرتروز مفصلی در بچه ها، علل و درمان آن

به گزارش مجله گرگانلند، آرتروز مفصلی در بچه ها که به عنوان آرتریت روماتوئید بچه ها نیز شناخته شده است بدین معنی است که یک یا چند مفصل کودک ملتهب شده و باعث درد و تورم می گردد.آرتروز مفصلی یک بیماری مزمن است، به این معنی که هیچ درمانی وجود ندارد اما علائم این بیماری را می توان کنترل کرد تا کودک شما زندگی عادی داشته باشد.

آرتروز مفصلی در بچه ها، علل و درمان آن
آرتروز عارضه ای است که سبب تورم، گرفتگی و درد در مفاصل فرد می گردد. مفصل به محلی گفته می گردد که دو استخوان به یکدیگر می رسند. مفاصل بدن انسان را قادر به حرکت می نمایند. مفاصل ران، زانوها، مچ پا، آرنج، شانه، مفاصل انگشتان و غیره. مفاصل حاوی مایع سینوویال هستند که نقش روان نماینده داشته و حرکت آن ها را آسان تر می نماید. آرتروز در عملکرد طبیعی مفاصل اختلال ایجاد می نماید. البته آرتروز عارضه ای نیست که تنها افراد مسن به آن مبتلا شوند. درواقع، بچه ها ممکن است به نوع خاصی از آرتروز به نام آرتروز مفصلی بچه ها دچار شوند. این عارضه با آرتروز بزرگسالان فرق دارد. بچه ها ممکن است به انواع مختلفی از آرتروز مبتلا شوند ولی آرتروز مفصلی بچه ها (JIA) شایع ترین نوع آن هاست. 1

انواع آرتروز بچه هاآرتروز مفصلی در بچه ها انواع مختلف دارد که به توضیح زیر است:

آرتریت ناشناخته بچه هابه عنوان شایع ترین نوع آرتریت شناخته شده و شامل شش زیرمجموعه می باشد: الیوآرتریت، پلی آرتریت، سیستمیک، وابسته به انسزیت، آرتریت پسوریازیس نوجوان یا نامتمایز.

درﻣﺎﺗﻮﻣﻴﻮزﻳﺖ بچه هابیماری التهابی، درماتومیوزیت بچه ها باعث ایجاد ضعف عضلانی و خارش پوست در پلک ها و قوزک پا می گردد.

لوپوس بچه هالوپوس یک بیماری خودایمنی است. شایع ترین نوع لوپوس اریتماتیک سیستمیک یا SLE است. لوپوس می تواند روی مفاصل، پوست، کلیه ها، خون و سایر قسمت های بدن تأثیر بگذارد.

اسکلرودرمی بچه هااسکلرودرم که به معنای واقعی کلمه پوست سخت است توصیف گروهی از مسائل است که سبب می گردد پوست را سخت و سخت تر کند.

بیماری کاوازاکیاین بیماری سبب التهاب خون می گردد که می تواند به عوارض قلبی منجر گردد.

بافت متصل به بافت همبنداین بیماری ممکن است شامل ویژگی های آرتریت، درماتوموتیوسیت لوپوس و اسکلرودرمی باشد و با سطوح بسیار بالایی از آنتی بادی ضد انسدادی خاصی به نام anti-RNP مرتبط است.

فیبرومیالژیااین سندرم درد مزمن یک بیماری مرتبط با آرتریت است که می تواند باعث سفتی و خشکی، خستگی، اختلال در خواب و سایر علائم گردد. فیبرومیالژیا در دختران شایع تر است که به ندرت تشخیص داده می گردد. 2

عللهیچ کس دقیقاً نمی داند که چه عاملی سبب بروز آرتروز مفصلی بچه ها می گردد. یک عامل محیطی مثل یک ویروس ممکن است سبب فعال شدن بیماری در بچه های گردد که در حال حاضر ژن های مربوط به این بیماری را داشته و خطر ابتلای آن ها به این بیماری بالاست. آرتروز مفصلی بچه ها واگیردار نبوده و درنتیجه کودک شما آن را از فرد دیگری نخواهد گرفت.

آرتروز یک بیماری خود ایمنی است. بیماری خود ایمنی بدین معنی است که سیستم ایمنی بدن دچار اشتباه شده و به بافت های خودی بدن حمله می نماید. معمولاً، سیستم ایمنی بدن یک کودک گلبول های سفیدی را فراوری می نماید که با باکتری ها، ویروس ها و دیگر عوامل بیگانه که می توانند باعث بیماری شوند مقابله نموده و بدن را در مقابل آن ها محافظت می نمایند. ولی در موارد بیماری های خود ایمنی مثل آرتروز مفصلی بچه ها، سیستم ایمنی به اشتباه، سلول های سالم بدن را مورد حمله قرار می دهد.

به جای شناسایی سلول های خودی و مراقبت از آن ها، سیستم ایمنی تصور می نماید که این سلول ها باید نابود شوند و در نتیجه مواد شیمیایی خاصی را برای مبارزه با این سلول ها فراوری می نماید. مواد شیمیایی آزاد شده از طریق سیستم ایمنی، درد و تورم ناشی از آرتروز را باعث می شوند.

علائمازجمله علائم آرتروز مفصلی بچه ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

مفاصل متورم، قرمز و گرم

لنگیدن و یا مسائل مربوط به استفاده از دست و پاها

تب ناگهانی و شدید

راش پوستی (بر روی بدن یا دست و پاها) که همراه با تب ظاهر شدن و از بین می رود.

گرفتگی، درد و حرکت محدود مفاصل

بروز علائمی در کل بدن مانند رنگ پریدگی، متورم شدن گره های لنفاوی و احساس ناخوشی عمومی

آرتریت روماتوئید بچه ها می تواند سبب مسائل چشم نیز بگردد مثل یووئیت، ایریدوسیکلیت و التهاب عنبیه. ممکن است در ابتدا علائم بیماری نامحسوس باشند ولی زمانی که علائم چشم ظاهر می شوند ممکن است شامل موارد زیر باشند:

قرمز شدن چشم

درد چشم که به هنگام نگاه کردن به نور تشدید می گردد (فوتوفوبیا)

تغییرات دیداری

همچون دیگر انواع آرتروز، آرتروز مفصلی بچه ها نیز از طریق زمان عود و زمان فروکش کردن آن شناسایی و طبقه بندی می گردد. 1

تشخیصتنها به این دلیل که مفصل شما درد می نماید نمی توان گفت که به آرتروز مبتلا هستید. ممکن است مفصل به دلایل مختلفی دردناک گردد و به همین خاطر، مراجعه به پزشک و تشخیص دادن دلیل درد اهمیت زیادی دارد.

پزشک سؤالات زیادی از شما خواهد پرسید: کودک شما از چه موقعی به مسائل مفصلی مبتلا بوده؟ آیا پس از بیدار شدن یا استراحت کردن احساس گرفتگی می نماید؟ آیا مفاصل او متورم شده اند؟ آیا آسیب فیزیکی دیده است؟ آیا ممکن است بیماری دیگری مانند بیماری لایم سبب بروز این علائم شده باشد؟ آیا در خانواده شما سابقه آرتروز یا دیگر بیماری های خود ایمنی وجود دارد؟

پاسخ دادن به این سؤالات و انجام یک معاینه فیزیکی، آزمایش خون و عکس برداری با اشعه ایکس به پزشک در تشخیص آرتروز مفصلی کودک شما یاری می نماید.

درماناگر کودک شما بیش از یک هفته از درد مفاصل، تورم و گرفتگی رنج می برد او را به نزد پزشک ببرید. مخصوصاً اگر او تب دارد. داروها نمی توانند آرتروز را درمان نمایند ولی می توانند آن را کنترل نموده و احتمال آسیب به مفاصل را کاهش دهند. بعضی از بچه ها مبتلا به آرتروز مفصلی ممکن است برای کنترل درد و التهاب احتیاج به استفاده از داروهایی مثل ایبوپروفن داشته باشند. اگر آرتروز شدیدتر باشد، ممکن است لازم باشد تا از داروهای دیگری برای کنترل درد و التهاب استفاده گردد. بعضی از این داروها به شکل قرص بوده و بعضی دیگر به صورت تزریقی استفاده می شوند. برای ایجاد اثرات بهتر، باید این داروها را به صورت منظم و در دوره های چند ساعته استفاده کرد. ازجمله عوارض جانبی آن ها می توان به یبوست، خواب آلودگی و احساس گیجی اشاره نمود.

روش های درمانی بیولوژیک نامی است که به بعضی از داروهای تازه داده شده است. طرز تأثیر این داروها با سرکوب سیستم ایمنی بوده و دلیل نام گذاری بیولوژیک بر روی آن ها، به دست آمدن این داروها درنتیجه تحقیق بر روی بیولوژی آرتروز می باشد. این داروها فرایند آرتروز را کند نموده و درد، تورم و گرفتگی را کاهش می دهند. رایج ترین این داروها که برای آرتروز مفصلی بچه ها مورد استفاده قرار می گیرد، اتانرسپت نام دارد. انواع دیگر این داروها مثل اینفلیکسیماب و آدالیموماب نیز امروزه برای بچه ها و افراد کم و سن و سال مبتلا به این عارضه، در دسترس قرار گرفته اند.

تزریق آستروئیدتزریق آستروئید گزینه دیگری برای کنترل التهاب، درد و گرفتگی است. این دارو را می توان به صورت قرص خوراکی، تزریق به درون مفصل و یا وارد کردن آن به یک سیاهرگ مصرف نمود. یکی از روش های درمانی رایج برای افراد کم سن و سال، تزریق آستروئید به صورت مستقیم به درون مفصل آسیب دیده می باشد.

درمان های دیگراگر درمان آرتروز مفصلی بچه ها با استفاده از دارو با شکست روبرو گردد، پزشک فرد را برای فیزیوتراپی معرفی می نماید. حفظ تحرک مفاصل در بچه ها مبتلا به آرتروز مفصلی اهمیت زیادی دارد. علاوه بر یاری به بچه ها برای حفظ تحرک مفاصل و تقویت عضلات، پزشک می تواند برنامه ورزشی خاصی را برای او طراحی کند تا در خانه و مدرسه به فعال نگه داشتن کودک یاری کند.

علاوه بر مسائل مفصلی، آرتروز مفصلی بچه ها می توانند سبب بروز یووئیت گردد که عارضه ای مربوط به التهاب چشم است و در صورت درمان نشدن می تواند سبب مسائل بینایی گردد. تمامی بچه ها مبتلا به آرتروز مفصلی باید از طریق متخصص مربوطه تحت معاینه چشم قرار بگیرند.

اقدامات جانبی درمان آرتروز مفصلیعلاوه بر استفاده از دارو، کودک می تواند کارهای دیگری را برای تسکین علائم آرتروز مفصلی انجام دهد:

گرم نگه داشتن مفاصل و تحرک زیاد

حمام آب گرم که می تواند درد مفاصل کودک را کاهش دهد.

استفاده از یک پتوی الکتریکی تایمردار که یک ساعت قبل از بیدار شدن کودک روشن شده و مفاصل او را برای آغاز حرکت آماده و گرم می نماید.

بعضی از بچه ها، دست خود را وارد یک موم گرم مخصوص به نام پارافین می نمایند که به تسکین درد مفاصل یاری می نماید.

غذاهای اشاره شده در زیر، مواد مغذی زیادی دارند که می تواند برای سلامتی مفاصل مفید باشد:

ماهی

مغزیجات

میوه و سبزیجات

انواع نخود

روغن زیتون

غلات کامل 3

پی نوشت:

1.www.drsheykholeslami.com

2.www.manokoodakam.ir

3.www.drnasrindavami.ir

منبع: راسخون
انتشار: 3 آذر 1400 بروزرسانی: 3 آذر 1400 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 1374

به "آرتروز مفصلی در بچه ها، علل و درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آرتروز مفصلی در بچه ها، علل و درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید