معرفی برترین چشمه های آبگرم در ایران

به گزارش مجله گرگانلند، چشمه های آبگرم ایران نه تنها یک جاذبه گردشگری و مکان سرگرمیی، بلکه یک مکان برای درمان بسیاری از بیماری ها و فیزیوتراپی است. در ایران چشمه های آب گرم بسیاری وجود داشته که تمامی آن ها به علت داشتن درصد بالای مواد معدنی در خود، بسیاری از بیماری های پوستی، دردهای عضلانی، بیماری های اعصاب، فشارخون بالا و دردهای کلیوی را کاهش می دهند. علاوه بر آن، ریلکس کردن در این چشمه های آبگرم هم می تواند یک سرگرمی بسیار عالی برای تمامی اعضای خانواده باشد. اگر شما هم در پی یک سفر و ایران گردی خوب و آرامش بخش هستید، ادامه این مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید. در ادامه این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران ، قصد داریم تا به معرفی برترین چشمه های آبگرم در ایران بپردازیم.

معرفی برترین چشمه های آبگرم در ایران

چشمه آبگرم دهلران در ایلام

یکی از برترین چشمه های آبگرم ایران، چشمه آبگرم دهلران است. این چشمه یکی از جاذبه های طبیعی و گردشگری استان ایلام است. موقعیت مکانی دقیق چشمه، در سه کیلومتری شهر دهلران، در دامنه های کوه سیاه است. در این مجموعه می توان بخش هایی از جمله چشمه های آبگرم، استخرهای لجن با دمای 50 درجه سانتی گراد و بخش های بسیار دیگری را مشاهده کرد. یکی از جاذبه های طبیعی این چشمه آبگرم این است که آب این چشمه در طول روز با توجه به انعکاس نور خورشید، به شکل هفت رنگ درمی آید. این چشمه برای درمان بیماری هایی از جمله رماتیسم، حساسیت، دمل، زخم های عمیق، دردهای مفصلی و استخوان درد، کوفتگی بدن و بسیاری موارد دیگر مناسب است. پس از استراحت در این چشمه هم می توانید از غار خفاش ها در نزدیکی آن تماشا کنید. به علت بالابودن اندازه گوگرد در این منطقه، توصیه می گردد که افراد دارای بیماری قلبی از مراجعه به آن خودداری نمایند.

چشمه آبگرم سرعین در اردبیل

یکی دیگر از جاذبه های طبیعی و چشمه های آبگرم ایران، چشمه آبگرم سرعین در استان اردبیل است. این مجموعه دارای بخش های مختلفی است که زنان، مردان و بچه ها می توانند به راحتی از تمامی آن ها استفاده نمایند. بعضی از بخش های این مجموعه شامل امکانات اقامتی، غذاخوری، سونا خشک و بخار، جکوزی، حمام ترکی اسپا و ماساژ و بخش آب درمانی می گردد. در مجموعه چشمه آبگرم سرعین، مربی های بسیاری وجود داشته که می توانند با افراد ورزش های داخل آب و آب درمانی را تمرین نمایند. مواد معدنی موجود در این چشمه آبگرم شامل موادی مانند آنیون های کربنات، بی کربنات، کلروره، سولفات، کاتیون های کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم می شوند. این مواد باعث ترش شدن طعم آب می شوند، اما آب این چشمه کاملاً بی رنگ است.

چشمه آبگرم گنو در بندرعباس

دیگر چشمه آبگرم بسیار عالی و محبوب در فهرست برترین چشمه های آبگرم ایران، چشمه آبگرم گنو در بندرعباس است. این مجموعه در یک منطقه حفاظت شده 45 هزارهکتاری واقع شده و به وسیله جاده سیرجان می توان به آن دسترسی داشت. فاصله چشمه آبگرم گنو تا بندرعباس حدود 37 کیلومتر است. در این مجموعه تفریحی، علاوه بر چشمه های آبگرم، می توان استخر، شهربازی و رستوران های مختلف هم پیدا کرد. این چشمه دارای مواد معدنی بسیار مفیدی مانند کلسیم، منیزیم، سولفات و درصد کمی از سایر مواد معدنی است که می تواند به درمان بسیاری از بیماری ها از جمله مسائل پوستی، بیماری های عفونی، دردهای بدنی، درد مفاصل و مسائل بهداشتی یاری کند.

چشمه آبگرم بوستان در کرمانشاه

چشمه آبگرم بوستان، یکی از برترین چشمه های آبگرم ایران است. این مجموعه علاوه بر خواص درمانی بسیاری که دارد، یکی از جاذبه های گردشگری کرمانشاه هم محسوب می گردد. برای دسترسی به این مجموعه، افراد باید در کرمانشاه به سمت سرپل ذهاب بروند. این چشمه آب گرم در 33 کیلومتری این شهرستان واقع شده است. مسافرانی که به این چشمه آبگرم می روند می توانند علاوه بر این چشمه ها، از طبیعت اطراف هم لذت ببرند. مواد معدنی این چشمه شامل یون هایی مانند کلسیم، لیتیوم، گوگرد، سولفور، دی کربنات، منیزیم و سایر یون ها و املاح طبیعی باشند.

چشمه آبگرم بردسکن در خراسان رضوی

چشمه آبگرم بعدی در فهرست چشمه های آبگرم ایران قرار گرفته است، چشمه آبگرم بردسکن در استان خراسان رضوی است. این چشمه در نزدیکی روستای خنجری در این استان قرار داشته و یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری منطقه محسوب می گردد. این مجموعه در حال حاضر مانند سایر چشمه های آبگرم دارای بخش های گردشگری و توریستی متفاوت نیست. اما افراد می توانند پس از استراحت در این چشمه ها و استفاده از مواد معدنی و املاح آن، به روستاهای اطراف رفته و از آن تماشا نمایند. این چشمه برای درمان بیماری های مختلفی مانند مسائل پوستی، مسائل عضلانی و دردهای استخوان بسیار مفید است.

چشمه آبگرم باش کندی در آذربایجان شرقی

در فاصله 2 کیلومتری روستای باش کندی در جاده ماکو بازرگان، یکی دیگر از برترین چشمه های آبگرم ایران به نام چشمه آبگرم باش کندی قرار گرفته است. این چشمه ها در دامنه های کوه های آهکی واقع شده است. یکی از نکات بسیار جالب درباره این چشمه این است که آب و گاز از چند نقطه مختلف این منطقه جوشیده و بعلاوه در هر ثانیه حدود 6 لیتر آب از این چشمه می آید. درصد مواد معدنی این چشمه ها بسیار بالا بوده و یکی از چشمه های آب معدنی محسوب می گردد. به همین علت هم یکی از مفیدترین چشمه های آبگرم ایران از نظر خواص درمانی محسوب می گردد. بیشتر افرادی که به این منطقه سفر می نمایند، برای استفاده از خواص معدنی آن است و نه امکانات تفریحی، اما بااین وجود باز هم بازدید از این منطقه می تواند تجربه بسیار خوبی باشد.

چشمه آبگرم محال باراندوز در ارومیه

دیگر چشمه آبگرمی که در فهرست برترین چشمه های آبگرم ایران قرار گرفته است، چشمه آبگرم محال باراندوز در ارومیه است. این چشمه در 45 کیلومتری ارومیه در نزدیکی روستای هفت آباد قرار گرفته است. محل اصلی این چشمه آبگرم در نزدیکی یک کوه آتشفشان در یک دامنه سرسبز است. به همین علت بسیاری از افرادی که به این چشمه مراجعه می نمایند، برای بازدید از طبیعت آن می روند. امکان شنا در این چشمه ها وجود داشته و بیشترین خاصیت درمانی آن ها برای درمان درد عضلات بدن و استخوان هاست. جاذبه های گردشگری اطراف این چشمه هم برای عکاسی حرفه ای و ثبت خاطرات بسیار مناسب هستند.

چشمه آبگرم آمل در مازندران

مجموعه تفریحی چشمه آبگرم آمل در همین شهرستان در استان مازندران، یکی از برترین مجموعه های تفریحی توریستی ایران است. این چشمه در جنگل ها و طبیعت آمل در مازندران واقع شده و علاوه بر خواص درمانی بسیاری که دارند، یکی از برترین جاذبه های گردشگری و زیباترین جاذبه های طبیعی آمل محسوب می گردد. این چشمه آبگرم با نام چشمه آبگرم بلیران هم شناخته می گردد. چرا که این چشمه در روستایی با همین نام قرار گرفته است. دمای این چشمه آبگرم بین 32 تا 34 درجه است. مواد معدنی و املاح موجود در این چشمه بسیار زیاد است. اما بااین حال به علت دمای بالای آن، بیشترین خاصیت درمانی آن برای مسائل استخوان و دردهای بالینی است.

چشمه آبگرم قینرجه در اردبیل

اردبیل علاوه بر چشمه آبگرم سرعین، یک چشمه آبگرم دیگر به نام قینرجه هم دارد که یکی از برترین چشمه های آبگرم ایران محسوب می گردد. این چشمه در ارتفاعات کوه سبلان قرار داشته و یکی از زیباترین و بی نظیرترین منظره ها را به بازدیدنمایندگان هدیه می دهند. خروجی آب چشمه آبگرم قینرجه در اردبیل حدود 9 لیتر بر ثانیه است. کنار این چشمه آبگرم، می توان مجتمع آب درمانی قینرجه را هم مشاهده کرد. این مجتمع امکانات بسیاری از جمله ورزش های آبی، آب درمانی، سونا، استخر، جکوزی و بسیاری موارد دیگر را می توان مشاهده کرد. در این چشمه های آبگرم مواد معدنی بسیاری وجود داشته که برای درمان بیماری های رماتیسم، درمان کوفتگی و بیماری های عفونی مناسب است. اما افراد باید دقت داشته باشند که درصد گوگرد این چشمه بالا بوده و شاید برای تمامی افراد مناسب نباشد.

بازدید از چشمه های آبگرم ایران با خبرنگاران

در این مطلب با بعضی از برترین چشمه های آبگرم ایران در منطقه ها و شهرهای مختلف آشنا شدیم. علاوه بر مواردی که در این مطلب معرفی شده اند، چشمه های آبگرم دیگری هم در ایران قرار داشته که افراد می توانند به راحتی از آن ها بازدید نمایند. استفاده از چشمه های آبگرم ایران می تواند به درمان بسیاری از بیماری های عفونی، استخوان درد، رماتیسم و کوفتگی های بدن یاری کند. اما بااین حال توصیه می گردد که افراد با سوابق بیماری هایی مانند بیماری های قلبی، پیش از مراجعه به چشمه های آبگرم، از پزشک خود مشورت بخواهند. برای آشنایی با جاذبه های گردشگری دیگر در ایران و برنامه ریزی برای ایران گردی، سایر مطالب خبرنگاران را از دست ندهید. برای آشنایی با تورهای ایران گردی، رزرو بلیت هواپیما، رزرو هتل و بسیاری موارد دیگر، با کارشناسان ما در تماس باشید.

سؤالات متداول

1- برترین فصل برای بازدید از چشمه های آب گرم کدام است؟

برترین فصل برای بازدید از چشمه های آبگرم کاملاً به موقعیت مکانی آن ها بستگی دارد. در منطقه ها گرمسیر بهتر است که در فصل پاییز و زمستان و در منطقه ها سردسیر بهتر است که در بهار و تابستان به چشمه های آبگرم رفت.

2- برترین چشمه های آبگرم ایران کدام اند؟

چشمه های آبگرم بسیاری در منطقه ها مختلف ایران وجود داشته که بعضی از آن ها شامل سرعین، قینرجه، آمل و باش کندی می شوند.

3- خواص درمانی چشمه آبگرم چیست؟

به علت داشتن مواد معدنی و املاح طبیعی زیادی که در چشمه های آبگرم وجود دارد، این چشمه ها می توانند به درمان بیماری های عفونی، بدن درد، رماتیسم و بسیاری بیماری های دیگر یاری نمایند.

4- چشمه آبگرم برای کدام دسته از افراد خطرناک است؟

بعضی از چشمه های آبگرم به علت داشتن درصد بالای گوگرد برای بیماران قلبی خطرناک هستند. به همین علت توصیه می گردد که بیماران قلبی پیش از مراجعه به این چشمه ها حتماً با پزشک خود مشورت نمایند.

منبع: الی گشت
انتشار: 10 شهریور 1403 بروزرسانی: 10 شهریور 1403 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 1826

به "معرفی برترین چشمه های آبگرم در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی برترین چشمه های آبگرم در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید