ماشین کنترلی: از رویا تا واقعیت

به گزارش مجله گرگانلند، بدون شک رویای همه ما در دوران کودکی یا نوجوانی ماشین های کنترلی بوده است و خواهد بود، گویا علاقه به خوردرو از همان ابتدا در صد در صد افراد دارای ژن ایکس نهفته است که از همان کودکی همراه با رشد این علاقه به ماشین ها نیز با شدت بسیار زیاد رشد میکند.

ماشین کنترلی: از رویا تا واقعیت

از ماشین اسباب بازی تا ماشین کنترلی (RC)

خوب در ابتدا ماشین های اسباب بازی و پلاستیکی و در مرحله بعد ماشین های دارای مکانیزم (چراغ دار یا آجیر دار) و در مرحله بعد ماشین های کنترلی سیم داره الکتریکی یا باطری خور و در نهایت ماشین های کنترلی از راه دور و کارای محددو مورد توجه قرار میگیرد.

اما رویای ماشین کنترلی به ایتجا ختم نمیگردد و همیشه عطش سرعت و شتاب بیشتر و صدا و ظاهر مجذوب کننده تر برای ما سیری ناپذیر است و دقیقا اینجا همان جایی است که رویا به واقعیت تبدیل میگردد.

همانطور که در جهانی ماشین های واقعی رقابت بسیار سخت و نزدیکی بین کمپانی های سازنده وجود دارد در جهانی ماشین های کنترلی نیز این رقابت با سرعت بیشتر و با استفاده از دانش روز در حال حرکت است و به جهت ابعاد کوچکتر و قطعات کوچکتر و هزینه فراوری پایینتر حتی گاهی ماشین های رویایی ساخته میگردد که میتواند ایده ای برای آینده ماشین های واقعی باشد.

همانطور که قبلا اشاره شد رقابت در ساخت ماشین های کنترلی چیزی کم از جهانی واقعی ندارد و شرکت های بسیار بزرگ و معتبری در این زمینه مشغول فعالیت و فراوری هستند، که خوشبختانه در ایران به وسیله بزرگترین مرکز تخصصی ماشین های رادیو کنترل (مجموعه تهران آرسی) در پیست حرفه ای و با خدمات کامل ارائه میگردد.

مجذوب کنندهیت ماجرا آنجایی اضافه میگردد که بدانید اکنون در جهان فدراسیون جهانی ماشین های کنترلی (ifmar) با توسعه و هواداران بسیار زیاد در پنج زیر مجموعه قاره ای مشغول به فعالیت و برگذاری مسابقات و لیگ های جهانی اتومبلیل رانی آرسی است.

که البته این مسابقات در ایران نیز با همت مجموعه تهران آرسی و با تیم متخصص برگذاری و داوری از سال 90 و زیر نظر فدراسیون اتومبیل رانی با برترین کیفیت و بالاترین استاندارد در پیست کارتینگ آزادی در حال برگذاریس.

انواع ماشین های کنترلی

حال بهتر است بیشتر با انواع ماشین های کنترلی حرفه ای و مشخصات فنی آنها آشنا شوید و سپس به کلاس های برگذاری مسابقات و برخی قوانین آن می پردازیم.

اما قبل از هر موضوع در ابتدا باید تفاوت ماشین های کنترلی حرفه ای (model) ماشین های کنترلی اسباب بازی (toy) را بدانیم.

ماشین کنترلی (model) چیست؟

این ماشین ها از کیفیت ساخت بسیار بالاتری نسبت به اسباب بازی ها ساخته میشوند و در برابر ضربات و تنش ها بسیار مقاوم تر اند همچین در ماشین های کنترلی حرفه ای همه قطعات یدکی با مشخصات فنی و کد فنی مربوط به همان ماشین وجود دارد و همراه ماشین یک دفترچه کامل همراه با نقشه های سه بعدی و کد فنی قطعات جهت انجام تعمیرات و تعویض قطعات و مجذوب کننده تر از آن برای تقویت و تیونینگ وجود دارد که این امکان تعمیر و تعویض قطعات و تقویت و تیوینگ برای ماشین های اسباب بازی وجود ندارد.

سرعت نهایی

جالب است بدانید شتاب صفر تا صد کیلومتر ماشین های حرفه ای کنترلی که به اختصار آرسی کار (RC Car) نیز گفته میشوند گاهی کمتر از سه ثانیه و سرعت نهایی آنها حدود 70 تا 120 کیلومتر در ساعت در حالت استاندارد و بعد از تقویت و تیونیگ در برخی از مدل ها به بالای 200 کیلومتر در ساعت نیز میرسد!!!

و حالا نوبت میرسد به معرفی انواع ماشین های کنترلی حرفه ای:

این ماشین ها از نظر ابعاد به سه دسته مقیاس:

  • 1/10
  • 1/8
  • 1/5

تقسیم میشوند که در مقیاس 1/10 که کوچکترین حالت آن است ابعاد ماشین حدودا 40 در 20 سانتی متر و در مقیاس 1/8 حدودا 60 در 40 سانتی متر و ابعاد ماشین در مقیاس 1/5 که بزرگترین سایز ماشین های کنترلی حرفه ای میباشد چیزی در حدود 50 در 100 سانتی متر می باشد.

کلاس بندی

بعد از رده بندی ماشین های در بخش مقیاس و ابعاد نوبت میرسد به کلاس بندی ماشین های حرفه ای از نظر نوع شاسی و محل مورد استفاده آن.

ماشین های آرسی در این بخش به دو دسته کلی آفرود (offroad) و آنرود (onroad) تقسیم میشوند که در دسته اصلی آفرود که مخصوص حرکت در سطوح ناهموار و سنگ لاخ میباشد به چهار زیر دسته 1.تراک 2.تراگی 3.باگی 4.شورت کورس تقسیم میشوند.

نیرو محرکه یا موتور

پس تا اینجا برای برترین انتخاب باید در ابتدا ابعاد مورد نظر و سپس با توجه به نوع و محل استفاده نوع شاسی ماشین حرفه ای خود را انتخاب کنید. بعد از انتخاب ابعاد ونوع شاسی میرسیم به یکی از جداب ترین قسمت انتخاب و در واقع انتخاب قلب تبپنده این رویای واقعی مجذوب کننده در قسمت موتور و نیرو محرکه با سه دسته بندی زیر روبرو هستیم:

  1. بنزینی
  2. نیترو
  3. الکتریک
    • براش (نوع موتور)
    • براشلس (نوع موتور)

نیترو: که موتور های نیترو در ابعاد کوچکتر و حجم های 1.5cc تا 5cc طراحی و فراوری میشوند که دور موتور آنها بین 10 هزار تا بیش از 40 هزار دور در دقیقه میباشد که نتیجه این حجم کم و دور باالا میگردد صدایی مجذوب کننده، ریز و یکنواخت که با اضافه شدن گیربکس دو دنده اتوماتیک هیجان به اوج میرسید!

بنزینی: موتور های بنزینی در حالت استاندارد حجمی حدودی 23cc تا 32cc دارند که باز هم قابلیت تیونینگ را دارا می باشند و دور موتور در موتور های بنزینی حدبیشتر حدود 20 هزار دور در دقیقه و به جهت حجم بالاتر نسبت به موتور های نیترو توان بیشتر و صدای بم تری دارند.

البته ماشین های کنترلی مقیاس 1/5 مجهز به موتور بنزین معمولی نیز قابلیت نصب گیربکس دو دنده اتوماتیک و کیت های حرفه ای هدرز را دارند و این کار تاثیر بسزایی در شتاب، توان، سرعت نهایی و صدایی مجذوب کننده دارد.

الکتریکی: موتور های الکتریک به دو دسته کلی موتور های براش و براشلس تقسیم میشوند که در واقع موتور های براش همان آرمیچر های قدیمی هستند که در انتهای شفت مرکزی آن دو بالشتک مثبت و منفی (براش) قرار دارند اما موتور های الکتریک براشلس به صورت اختلاف فاز و شبیه موتور های سه فاز کار میکنند و دیگر احتیاجی به براش ندارند علاوه بر آن قدرت و دور موتور بالاتری نسبت به موتور های براش بعلاوه اصطحلاک بسیار کمتری نیز نسبت به موتورهای براش (Brush) دارند.

  • موتور های الکتریک نیز بر اساس نوع و مقدار ماشین کنترلی با توان و دور های متفاوت فراوری میشوند مثلا برای ماشین های آفرود صخره نورد از موتور های براش یا براشلس با توان بالا و دور پایین استفاده میگردد و در ماشین های پر شتاب و سرعتی به خصوص مسابقات از موتور هایی با توان میانه و دور بسیار بالا استفاده میگردد که بر اساس kw مقدار گیری میگردد، حدالکثر دور موتور های الکتریک به عدد باورنکردنی 100 هزار دور در دقیقه میرسد.
  • مشخصه ویژه ماشین های کنترلی الکتریکی داشتن دنده عقب در تمامی مدل های آن می باشد چرا که با تغییر جهت موتور میتوان دنده عقب را فعال کرد که برای این کار در مدل های سوختی به یه پیکیج گیربکس و مدار سروو (Servo) و فرمان جداگانه احتیاج است به همین حهت بیشتر ماسین های کنترلی سوختی نیترو و بنزینی دنده عقب ندارند.

سیستم انتقال قدرت

بیشتر ماشین های کنترلی برای فرمان پذیری و پایداری بیشتر و قدرت مانور بالاتر به صورت دو دیفرانسیل (4WD) طراحی و فراوری میشوند که امکان تغییر ماشین به حالت دیفرانسیل عقب (2WD) با حذف هر یک از گاردان های محیا می باشد.

اکنون تنها چیزی که احتیاج داریم داشتن یک رادیو کنترل حرفه ای با برد مناسب و عکس العمل سریع می باشد، در گذشته ارتباط بین ماشین و دسته کنترل به وسیله امواج رادیویی AM و FM ممکن بود که به دلیل احتمال تداخل فرکانس با امواج دیگر و برد محدود و سرعت عکس العمل پایین کلا حذف شده و جای خود را به رادیو کنترلهایی بر اساس امواج 2.4 گیگاهرتز (2.4GHZ) دادند رادیو کنترل های نیز همچون ماشین های کنترلی جهانیی کاملا گسترده دارند، که بر اساس نوع استفاده و دقت در تنظیمات فراوری و مورد استفاده قرار میگیرند.

ماشین کنترلی: رویایی که در نسل ما تکمیل و به واقعیت تبدیل شد، رویایی که امروزه در سطح جهانی مسابقات آن با استاندارد هایی بسیار بالا برگزار می گردد و برای همه مخاطبان خود از 6 تا 60 ساله ورزشی هیجان انگیز، لذت بخش و پر از اطلاعات فنی و مکانیکی را فراهم میکند. همیشه افتخار میکنیم که در مجموعه تهران آرسی توانسته ایم در کشور ایران نقش بسزایی در توسعه و معرفی این رشته ورزشی خاص داشته باشیم.

منبع: فوت و فن
انتشار: 9 خرداد 1402 بروزرسانی: 9 خرداد 1402 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 1755

به "ماشین کنترلی: از رویا تا واقعیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماشین کنترلی: از رویا تا واقعیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید