عامل کشتار نیوزیلند قصد حمله به مسجد دیگری را هم داشت

به گزارش مجله گرگانلند، هم زمان با شروع جلسه دادرسی برنتون تارنت، مهاجم مسلح مسجد شهر کرایست چرچ نیوزیلند، به دادگاه گفته شد این شخص می خواسته هر تعداد آدمی را که می تواند بکشد و برنامه داشته به مسجد سومی هم حمله کند.

عامل کشتار نیوزیلند قصد حمله به مسجد دیگری را هم داشت

به نقل از شبکه اسکای نیوز، این قاتل امروز از میان جو امنیتی، پلیس مسلح، موانع و بلوک های جاده ای، گذشت و وارد دیوان عالی نیوزیلند شد.

تارنت، استرالیایی 29 ساله ای است که به کشتن 51 تن بعد از شلیک به مردان، زنان و بچه ها در دو مسجد شهر کرایست چرچ در 15 مارس سال گذشته (24 اسفند 97)، اعتراف نموده است. او همچنین به جرم کوشش برای قتل 40 نمازگزار دیگر و نیز به اتهام تروریستی، متهم شناخته شده است.

در دادگاه تارنت، این مساله هم مطرح شد که او بعد از حمله به دو مسجد در کرایست چرچ، به سمت اشبرتون رانندگی نموده و قصد داشته حمله مشابهی هم در آنجا انجام دهد و توسط پلیس متوقف شده است.

تارنت بعد از حملات در مصاحبه ای با پلیس اعتراف نموده بود که به هر دو مسجد رفته تا هر تعداد که می تواند آدم بکشد.

بارنابی هاوز، دادستان ارشد نیوزیلند اظهار کرد که این برترپندار سفیدپوست همچنین برنامه داشته که مساجد را بسوزاند و گفته کاش این کار را نموده بودم.

به دادگاه گفته شد، تارنت به اقدامات خود با عنوان حملات تروریستی ارجاع می دهد و می گوید انگیزه آن ها، باورهای ایدئولوژیکی او بوده و قصد داشته به آن هایی که مهاجم توصیف می نماید، از جمله جمعیت مسلمان و به طور کلی تر مهاجران غیراروپایی، ترس وارد کند. تارنت با دستبند و همراهی محافظان مسلح وارد دادگاه شده و دستبندهای او در آغاز دادرسی باز شدند.

بعضی از نجات یافتگان این حملات، هم زمان با یادآوری حملات لبریز از اشک شدند و بعضی دیگر نیز مستقیماً با تارنت صحبت می کردند.

یکی از نمازگزارانی که در مسجد النور از دست تارنت گریخته بود، به او گفت: قلب من شکسته، اما ما شکست خورده نیستیم. تو این کار را انجام دادی. از این بابت ممنون.

در دادگاه مطرح شد که تارنت برنامه ریزی برای حملاتش را در سپتامبر 2017 آغاز کرد، زمانی که گواهی سلاح گرم دریافت و آغاز به گردآوری سلاح و مهمات کرد. وی با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین، به جست وجوی نقشه های مساجد پرداخت و جزئیات به خصوصی را در خصوص ایام نماز و روزهای مهم در تقویم اسلامی یادداشت می کرد.

قاضی هاوز به دادگاه گفت که در صبح روز حمله، تارنت همراه با شش سلاح گرم، مقدار زیادی مهمات پیچیده شده در مجله و چهار ظرف حاوی بنزین، از دنیدن به سمت کرایست چرچ رانندگی نموده است.

ساعت 1.31 ظهر آن روز، تارنت پیغام هایی به خانواده اش فرستاده که در آن ها نیات و دستورالعمل چگونگی برخورد با رسانه و پلیس به دنبال حمله را بازگو نموده است. یک دقیقه بعد، او دوربینی را روی جلیقه اش فعال می نماید که آغاز به ضبط حملات و پخش زنده آن در اینترنت، به وسیله فیس بوک می نماید.

تارنت پشت سر چهار نمازگزار وارد مسجد النور می گردد، اسلحه اش را بیرون آورده و آن را 9 مرتبه شلیک می نماید. به هر چهار نمازگزار شلیک می گردد. در این میان حسین مصطفی که در بین دیگران نهاده شده، فریادزنان به سالن مسجد خزیده و در کوشش برای گریز، خود را به اتاق کناری می کشد.

تارنت وارد اتاق شده، اسلحه اش را بیرون آورده و سه گلوله به پشت و سر آقای مصطفی شلیک می نماید. او به شلیک به نمازگزاران و پر کردن مجدد اسلحه اش ادامه می دهد. تارنت هم زمان با جابه جا شدن در مسجد، قربانیان را آنالیز می نماید که مطمئن گردد کشته شده اند و به آن هایی که زخمی یا در حرکت هستند، مجدداً شلیک می نماید.

چهل و چهار تن به خاطر جراحات خود کشته شدند، در حالی که به 35 تن دیگر نیز بر اثر شلیک زخمی شدند. تارنت سپس با سرعت بالا و در مواردی در جهت خلاف جاده، آغاز به رانندگی به سمت مرکز اسلامی لینوود کرد، جایی که وحشی گری او ادامه پیدا کرد.

او به گروهی از مردم هم که در کنار یک ماشین ایستاده بودند، شلیک کرد که یکی از آن ها بر اثر اصابت گلوله به سر، به زمین افتاد. او سپس دو تن دیگر را هم کشت و از پنجره به داخل مسجد شلیک کرد.

این مهاجم به اتاق اصلی نمازگزاران در این مسجد وارد شد و آغاز به شلیک گلوله کرد. سه تن دیگر هم کشته شدند. زمانی که برای برداشتن مهمات بیشتر به خودرویش برگشت، توسط عبدالعزیز وهاب زاده مهاجر افغان مورد تعقیب نهاده شد که این فرد یکی از اسلحه هایی که تارنت به زمین انداخته بود، به دست گرفت. او اسلحه را به سمت شیشه خودروی قاتل پرت و شیشه ماشین او را خورد کرد.

در این مسجد نیز هفت تن بر اثر جراحات گلوله درگذشتند، در حالی که پنج تن دیگر هم بر اثر شلیک زخمی شده بودند. جرایم او حبس ابد در زندان را به همراه دارد، اما کامرون ماندر، قاضی دیوان عالی نیوزیلند می تواند او را بدون عفو مشروط، به حبس ابد محکوم کند؛ مجازاتی که هرگز در نیوزیلند مورد استفاده قرار نگرفته است.

این دادرسی قرار است چهار روز به طول بیانجامد. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 مهر 1399 بروزرسانی: 17 مهر 1399 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 681

به "عامل کشتار نیوزیلند قصد حمله به مسجد دیگری را هم داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عامل کشتار نیوزیلند قصد حمله به مسجد دیگری را هم داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید