روف گاردن چیست و چگونه طراحی و نگهداری می گردد؟

به گزارش مجله گرگانلند، روف گاردن (Roof garden) یا فضای سبز روی پشت بام، همان طور که از نامش پیداست به مکانی اطلاق می گردد که در آن فضای سبز روی سقف طراحی و اجرا شده باشد؛ بدین صورت که بستر کاشت گل و گیاه بالاتر از سطح زمین و به طور مصنوعی روی سقف شکل گرفته است.

روف گاردن چیست و چگونه طراحی و نگهداری می گردد؟

جهت دریافت خدمات اجرای روف گاردن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

روف گاردن می تواند شامل کف لابی ساختمان باشد که در واقع سقف پارکینگ است. همچنین می تواند در پشت بام باشد که سقف کل ساختمان است.

طراحی روف گاردن

طراحی و ساخت یک روف گاردن، می تواند با قرار دادن چندین گلدان در محیط صورت گیرد. اما برای داشتن یک روف گاردن تمام عیار، می توان از طراحی فضای سبز هایی شبیه به پارک الهام گرفت.

انتخاب نوع طراحی روف گاردن به چندین عامل از جمله سازه ساختمان، کاربری آن، ویژگی های اقلیمی و حتی سلیقه کارفرما بستگی دارد. بنابراین بسته به روش اجرای روف گاردن، نام های مختلفی برای آن وجود دارد که می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • روف گاردن گسترده،
  • متمرکز
  • پرتابل و مدولار

کاشت چه گیاهانی برای روف گاردن مناسب است؟

1) سدوم ها

این گیاه که گل ناز هم نامیده می گردد، درجه سازگاری بالایی دارد و با علف هایی با رشد کم مانند فستوکا و کولریا و آلیوم همراه است. سدوم ها به دلیل اینکه در طول سال دارای نمای مطلوبی هستند، خشکی را تحمل می نمایند. مناسب بودن برای لایه های کم عمق و راحتی تکثیر، سدوم ها را به بستری مناسب برای روف گاردن ها تبدیل می نماید.

گیاه سدوم یا گل ناز

2) خزه ها و گلسنگ ها

بام هایی که دارای پوششی از جنس کاشی یا موزاییک هستند، بدون احتیاج به لایه های خاک زیرین می توانند به وسیله خزه ها و گلسنگ ها دارای پوشش فضای سبز گردند. تنها کافی است سطح این بام ها با مواد مغذی پوشش داده شوند.

نوعی از گیاه خزه و گلسنگ

3) گیاهان بالا فراینده

در این دسته از گیاهان می توان شیر خشت و انواع پیچ مانند پیچ گلیسین، پیچ امین الدوله و … را نام برد.

این گیاهان به صورت معلق در لبه روف گاردن یا پوشش دیوار به کار می فرایند. گیاهان بالافراینده از گیاهانی هستند که در طراحی و تزئین بالکن و طراحی تراس، نقش به سزایی ایفا می نمایند.

گیاهان بالافراینده

4) گیاهان سوزنی برگ

این گیاهان برگ های سوزنی دارند و بسیار مقاوم هستند؛ در تمام طول سال سبز هستند و فضای سبز زیبایی در روف گاردن ایجاد می نمایند. از این گیاهان می توان کامیس پاریس را نام برد.

گیاه سوزنی برگ کامیس پاریس

5) گل و گیاهان معطر

یکی از مزیت های اصلی روف گاردن ها این است که مقدار آفتاب مناسبی در طول روز دریافت می نمایند؛ به همین دلیل یک محیط بسیار عالی برای پرورش انواع گیاهان محسوب می شوند. می توان در روف گاردن ها انواع گیاهان خوشبو مانند گل های مختلف را پرورش داد. این کار احتیاج به مشورت با یک مشاور حرفه ای در این زمینه دارد.

ظروف (مخزن) مناسب روف گاردن

ظروف مناسب روف گاردن، فضاهایی هستند که به وسیله آن ها می توان سبک مورد نظر در روف گاردن را ساخت.

این ظروف باید به اندازه ای عظیم باشند که بتوان انواع گیاهان مختلف که توسط طراح انتخاب شده است، داخل آن ها کاشته شوند. ظروف روف گاردن باید با توجه به نوع خاک مورد احتیاج خریداری شوند.

وزن ظروف نیز یکی از معیار های مهم در خرید آن ها می باشد زیرا سقف هر پشت بام، تا وزن خاصی را تحمل می نماید. به یاد داشته باشید که پس از ورود آب به ظروف، وزن آن ها بیشتر نیز می گردد.

خاک و کود مناسب

یکی از مهم ترین جزئیات اجرایی روف گاردن، انتخاب خاک مناسب است. داشتن خاک خوب به معنای داشتن گیاهانی سالم خواهد بود. برای ساخت خاک مناسب و سبک، 3 قسمت کود کمپوست و 1/4 قسمت کود گیاهی را مخلوط کنید.

نگهداری درست گیاهان، به استفاده از کود مناسب احتیاج دارد. گیاهان داخل گلدان هم - حتی اگر از گلدان های بسیار خوب استفاده گردد - احتیاج به کود دارند.

برای گیاهان گلدانی، انواع مختلفی از کود از جمله کودهای ارگانیک وجود دارد. لازم به ذکر است که کودهای محلول در آب، سریع ترین راه جهت تغذیه گیاهان می باشند.

ابزارهای مناسب

اولین ابزار مورد احتیاج برای ساخت و نگهداری یک روف ، بیلچه باغبانی است. همچنین ابزارکاربردی دیگری به نام شاخه زن نیز مورد احتیاج خواهد بود. با استفاده از این ابزار می توان گیاهان را هرس نمود .

انتخاب سایر ابزارها، به نوع گیاهانی که قصد کاشت آن را در روف گاردن خود دارید، بستگی دارد.

سخن آخر

بام سبز یا رووف گاردن امروزه برای بسیاری از بام ها استفاده می گردد و فضایی جذاب و دلنشین را ایجاد می نماید. اگر قصد ایجاد یک بام سبز برای منزل یا آپارتمان خود دارید پیشنهاد می کنیم 20 مدل روف گاردن جذاب و جدید را در انگیزه ببینید و ایده بگیرید. اما اگر فضای شما محدود است و تنها یک تراس یا بالکن کوچک در اختیار دارید می توانید 10 ایده دکوراسیون تراس و بالکن کوچک را در مطالعه کنید. شما هم ایده ها و نظرات خود را به وسیله ارسال پیغام با ما و خوانندگان انگیزه در میان بگذارید. شما چگونه فضایی سرسبز و آرامش بخش برای محیط خود ایجاد نموده اید؟

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 19 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 622

به "روف گاردن چیست و چگونه طراحی و نگهداری می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روف گاردن چیست و چگونه طراحی و نگهداری می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید