رنگ آمیزی ماندالا چگونه به کاهش استرس یاری می نماید؟

به گزارش مجله گرگانلند، بعضی افراد برای کاهش استرس، دنبال راهکارهای خاص یا داروهای متعدد می گردند اما شاید باور نکنید ولی یک کار ساده مثل رنگ کردن یک نقاشی می تواند استرس را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد. رنگ آمیزی ماندالا یکی از کارهایی است که می توانید با کمترین هزینه برای کاهش استرس خود انجام دهید. با خبرنگاران مگ همراه باشید و در خصوص فواید رنگ آمیزی ماندالا در ادامه مطلب بیشتر بخوانید.

رنگ آمیزی ماندالا چگونه به کاهش استرس یاری می نماید؟

کتاب های رنگ آمیزی ماندالا

انجام کار ساده ای مثل رنگ کردن یک تصویر بی رنگ، فواید زیادی برای کاهش استرس و اضراب دارد. یکی از محبوب ترین روش ها برای رنگ آمیزی، رنگ آمیزی ماندالا است که نوعی مدیتیشن محسوب می گردد. این روزها کتاب های زیادی با طرح های ماندالا برای رنگ آمیزی بزرگسالان چاپ می شوند. تنوع این کتاب ها بسیار زیاد است و می توانید متناسب با سلیقه خود، انواع طرح ها را خریداری و رنگ آمیزی کنید.

رنگ آمیزی ماندالا یکی از انواع روش های هنردرمانی است و بین بزرگسالان و بچه ها، محبوب شده است. این کار آرامش بخش می تواند فکر شما را از افکار منفی دور کند و تمرکز و آرامش بیشتری به شما بدهد. در تحقیقات تعیین شده است که طرح های دایره ای و هندسی که با نام ماندالا شناخته می شوند، نسبت به سایر انواع طرح ها، مزیت های بیشتری برای کاهش استرس دارند.

ماندالا چیست؟

در زبان سانسکریت، کلمه ماندالا به معنای دایره است. دایره یک نماد قدرتمند است که در تمام فرهنگ ها می توانید نشانه هایی از آن را مشاهده کنید. در بسیاری از نشانه ها و نمادهای مذهبی، در معماری های سنتی و مذهبی و حتی در طبیعت می توانید این نماد را به وفور مشاهده کنید.

ماندالاها حلقه های مقدسی هستند که مدت هاست برای تسهیل مدیتیشن در ادیان هندو و بودایی هند و تبت استفاده می گردد. بسیاری از ادیان دیگر، از جمله مسیحیت و تائوئیسم هم ماندالا را در اعمال معنوی خود گنجانده اند.

ماندالا ممکن است طراحی ساده یا نقاشی واقعی باشد. بعلاوه ممکن است یک اثر موقتی باشد مانند ماندالاهای ماسه ای که اغلب پس از اتمام آن، به صورت تشریفاتی خراب می شوند. شکل اصلی دایره ای ماندالا با انواع اشکال و نمادهای هندسی پر شده است. این اشکال اغلب در الگوهای متقارن با استفاده از طرح های رنگی پررنگ، تکرار می شوند.

فرایند طراحی و رنگ آمیزی ماندالاها به میزان مشاهده نتیجه کار اهمیت دارد. هدف هر دو مرحله تمرکز فکر و بدن است به همین علت ماندالا ابزار ایده آلی برای مدیتیشن است.

رنگ آمیزی ماندالا و هنردرمانی

رنگ آمیزی ماندالا می تواند یک کار آرامش بخش برای مدیتیشن باشد. در تحقیقات بی شماری تعیین شده است که خود مدیتیشن، نقش بسیار مهمی در کاهش استرس، مبارزه با افسردگی، کاهش درد و کاهش فشار خون دارد. این کار می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و ترشح هورمون ملاتونین را تحریک کند. این هورمون، فرایند پیری سلول ها را کند می نماید و یاری می نماید که خواب بهتری داشته باشید.

ماندالاها فقط به عنوان ابزاری برای دیدن کردن حین مدیتیشن شناخته نمی شوند. اکنون کتاب های زیادی منتشر می شوند که حاوی تصاویر خام و رنگ نشده ماندالا هستند و می توانید آن ها را تهیه کنید و برای رنگ آمیزی آن ها وقت بگذارید. رنگ کردن ماندالاها با ابزارهایی مثل مدادرنگی، ماژیک، پاستل و… می تواند مزایای هنردرمانی و مدیتیشن را در کنار هم داشته باشد. یکی از مزایای رنگ آمیزی ماندالا این است که هر زمانی که بخواهید و در هر مکان، به راحتی در دسترس است.

افرادی که رنگ آمیزی ماندالا را امتحان نموده اند اعتراف می نمایند که این کار آرامش خاصی به آن ها می دهد و به مرور زمان، با کاهش استرس، باعث بهبود کلی حال وهوای آن ها می گردد.

نه تنها رنگ آمیزی ماندالا بلکه هر نوع کار هنری که با رنگ سروکار دارد، می تواند نقش مهمی در کاهش استرس و بهبود روحیه داشته باشد. برای انجام رنگ آمیزی مجبور نیستید فقط طرح های ماندالا را انتخاب کنید. رنگ آمیزی هر طرح بی رنگی می تواند همان تاثیر را داشته باشد.

رنگ آمیزی ماندالا به هیچ تخصص یا مهارت خاصی احتیاج ندارد. هر کسی با هر سطح از توانایی هنری می تواند آن را امتحان کند و از ویژگی آرامش بخش بودن آن بهره مند گردد. رنگ آمیزی ماندالا نه تنها یاری می نماید که تمرکز کنید، بلکه راهی برای بیان خلاقیت های شما است که گاهی در زندگی روزمره از آن صرف نظر می کنید. موقع رنگ آمیزی می توانید ترکیب رنگ های مختلف را امتحان کنید و از امتحان کردن چیزهای نو نترسید.

رنگ آمیزی ماندالا برای چه کسانی مفید است؟

رنگ آمیزی ماندالا یک فعالیت آرامش بخش و مجذوب کننده است. سر و کار داشتن با رنگ ها، حس خوبی دارد و رنگ آمیزی و کار کردن با دست ها، تمرکز و توجه ما را بیشتر می نماید. به خاطر تمام این مزایا، رنگ آمیزی ماندالا برای همه افراد مناسب است اما بعضی از افراد، به خاطر شرایطی که دارند، بیشتر از بقیه می توانند از مزایای آن بهره مند شوند.

رنگ آمیزی ماندالا برای این دسته از افراد مفید است:

بچه ها

رنگ آمیزی ماندالا می تواند به بچه ها برای کنار آمدن با احساسات مختلف و مقابله با بیماری ها یاری کند. بسیاری از بچه ها به جای بیان احساسات خود، آن ها را به وسیله رنگ و هنر بیان می نمایند. بچه ها از سه سال به بالا می توانند با این تمرین، خلاقیت خود را به چالش بکشند و احساسات خود را روی کاغذ بیاورند. گاهی بعضی از بچه ها دوست ندارند احساسات خود را در قالب نقاشی های معمولی به نمایش بگذارند و رنگ آمیزی را ترجیح می دهند.

افراد مبتلا به بیماری های سخت

دو مرکز درمان سرطان یکی در دانشگاه کالیفرنیا و دیگری در دانشگاه پنسلیوانیا، کارگاه های رنگ آمیزی ماندالا برای نجات یافتگان سرطان برگزار می نمایند. این کارگاه ها در بهبود روحیه بیماران بسیار تاثیرگذار بوده است.

کسانی که دچار بیماری های سخت هستند، معمولا باید با جنبه روحی بیماری هم کنار بیایند. پرداختن به هنر و هنردرمانی، یک روش درمانی عالی و کم هزینه برای یاری به این دسته از بیماران است. بهبود حال روحی، روی جسم آن ها هم تاثیرگذار است و می تواند فرایند درمان را بهبود ببخشد.

علاقه مندان به ترک سیگار

بسیاری از افرادی که قصد ترک سیگار دارند، برای پرت کردن حواس خود از سیگار کشیدن، کارهایی مثل بافتنی یا همین رنگ آمیزی ماندالا را انجام می دهند. این کار، دست ها و فکر شما را مشغول نگه می دارد و یاری می نماید که استرس شما کاهش پیدا کند. می توانید کتاب رنگ آمیزی ماندالا را با خودتان به محل کار هم ببرید و هر زمان احساس احتیاج به سیگار داشتید، به جای سیگار کشیدن برای رنگ آمیزی وقت بگذارید.

البته از قلم نیاندازید که رنگ آمیزی شاید برای همه مناسب نباشد مثلا کسانی که دچار مسائل در مفصل و انگشتان دست هستند و نمی توانند حرکات تکراری را با دست انجام دهند، معمولا از انجام کارهایی مثل رنگ آمیزی، منع می شوند.

چطور ماندالا را رنگ آمیزی کنیم؟

برای انجام این کار به وسایل زیاد و پرهزینه احتیاج ندارید. فقط چند مداد رنگی که در هر خانه ای پیدا می گردد و میزان وقت آزاد. برای رنگ آمیزی ماندالا می توانید غیر از مداد رنگی از هر وسیله دیگری که برای رنگ آمیزی دارید، بهره ببرید مثلا ماژیک و پاستل. حتی رنگ های آکریلیک، گواش و آبرنگ هم برای این کار قابل استفاده است.

می توانید ماندالاها را از اینترنت دانلود کنید و روی کاغذ چاپ کنید. اگر عبارت ماندالا را جست وجو کنید به نتایج بی شماری می رسید و می توانید هر طرحی را که دوست داشتید، چاپ و رنگ کنید.

غیر از چاپ تصاویر، می توانید کتاب های مخصوص رنگ آمیزی ماندالا خریداری کنید که این روزها در بیشتر فروشگاه های لوازم تحریر و خبرنگاران پیدا می گردد.

یک مکان آرام و ساکت برای این کار پیدا کنید؛ جایی که هیچ حواس پرتی نداشته باشد و با خیال آسوده بتوانید رنگ آمیزی کنید.

موقع رنگ آمیزی ماندالا سعی کنید زیاد در خصوص انتخاب رنگ ها فکر نکنید و نگران هماهنگ کردن رنگ ها با یکدیگر نباشید. اجازه دهید تا غریزه، رنگ مناسب را انتخاب کند. اصلا نگران نتیجه کار نباشید. وقتی اولین رنگ را انتخاب کنید، سایر رنگ ها به طور طبیعی به فکرتان می رسند. پس اصلا نگران انتخاب رنگ نباشید.

پیدا کردن ماندالا برای رنگ آمیزی

همان طور که بالاتر هم اشاره کردیم، می توانید ماندالاها را از اینترنت دانلود و چاپ کنید یا اینکه کتاب رنگ آمیزی خریداری کنید. اما یک روش دیگر هم وجود دارد که بسیار مجذوب کننده تر و خلاقانه تر است.

گزینه دیگری که دارید این است که خودتان ماندالا بکشید. با وسایلی مثل نقاله می توانید خودتان کشیدن ماندالا را تجربه و امتحان کنید. حتی می توانید در دوره های آموزشی رسم مانادالا شرکت کنید. علاوه بر رنگ آمیزی، کشیدن و طراحی ماندالا هم یک فعالیت مجذوب کننده و آرامش بخش است و باعق افزایش قدرت خلاقیت شما می گردد. ابتدا با ماندالاهای کوچک آغاز کنید و کم کم ابعاد آن ها را بزرگتر کنید.

جمع بندی

رنگ آمیزی کردن یکی از فعالیت های مجذوب کننده و سرگرم نماینده است که از زمان کودکی به خاطر داریم. اما این فعالیت آرامش بخش، فقط مخصوص بچه ها نیست. امروزه کتاب های زیادی برای رنگ آمیزی بزرگسالان در فروشگاه ها عرضه می گردد. این کتاب ها معمولا طرح های پیچیده تری دارند و یکی از رایج ترین طرح های آن ها، ماندالا است.

ماندالا طرح های دایره ای شکل و حاصل تکرار اشکال هندسی است. رنگ کردن ماندالا برای همه افراد در سنین مختلف، مفید است. رنگ آمیزی ماندالا می تواند باعث کاهش استرس گردد. اگر دوست دارید این فعالیت آرامش بخش را تجربه کنید، کافی است یک جای دنج و خلوت پیدا کنید، یک طرح ماندالا بردارید و بدون فکر کردن در خصوص رنگ ها، آن را رنگ آمیزی کنید. به مرور زمان متوجه تاثیر این کار روی روحیه و کاهش استرس خود خواهید شد. علاوه بر این، خلاقیت شما در طراحی و رنگ آمیزی ماندالا، به چالش کشیده می گردد.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: Verywellmind

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 آبان 1400 بروزرسانی: 21 آبان 1400 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 1361

به "رنگ آمیزی ماندالا چگونه به کاهش استرس یاری می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رنگ آمیزی ماندالا چگونه به کاهش استرس یاری می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید