ربات قاصدک که از نور و باد انرژی می گیرد

به گزارش مجله گرگانلند، یک ربات کوچک که با الهام از قاصدک ساخته شده است، از نور و باد انرژی می گیرد تا در هوا پرواز کند.

ربات قاصدک که از نور و باد انرژی می گیرد

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، دانشمندان دانشگاه تامپره (Tampere University) فنلاند، یک ربات چهار میلی متری ساخته اند که از انرژی باد و نور برای پرواز کردن در هوا استفاده می نماید.

ربات پرنده آن ها که آئروربات پرنده مبتنی بر مجموعه مواد واکنش دهنده به نور (FAIRY) نامیده می گردد، تنها 1.2 میلی گرم وزن دارد. این بدان معناست که ربات حتی با یک نسیم ملایم نیز می تواند حرکت کند.

مهندسان در این پژوهش، برای ساخت یک ربات پرنده نو، از نوعی قاصدک الهام گرفتند. ظاهر این ربات شبیه به دانه قاصدک است. ربات، مویچه های بسیار ظریفی دارد که از دو بال بیرون می زنند و وقتی با نور فعال شوند، به آرامی تکان می خورند. هنگامی که نور به ربات تابیده می گردد، باز شدن یا تا شدن بال های آن را به همراه دارد. از این ویژگی می توان برای کنترل برخاستن و فرود ربات استفاده کرد.

در تاریکی و باد کم، ربات FAIRY بی حرکت می ماند، اما هنگامی که نور کافی وجود داشته باشد، بال های خود را به طور اتوماتیک می گشاید و در جریان باد پرواز می نماید.

عکس های FAIRY در حالی که با تابش نور، بال های خود را باز و بسته می نماید

هائو زنگ (Hao Zeng)، از پژوهشگران این پروژه گفت: این ربات که نسبت به همتایان خود فزونی دارد، به یک محرک نرم مجهز است.

محرک ربات، وسیله ای است که ورودی انرژی مانند نور یا برق را به انرژی جنبشی تبدیل می نماید. زنگ ادامه داد: محرک از الاستومر کریستالی مایع واکنش دهنده به نور ساخته شده است که باعث باز شدن یا بسته شدن مویچه ها در اثر تحریک نور مرئی می گردد.

بسیاری از گروه های پژوهشی سراسر دنیا در سال های اخیر، ربات های مینیاتوری را از پلیمر های نرم ساخته اند که به محرک های بیرونی واکنش نشان می دهند. این ربات ها شامل یک ماهی رباتیک، ربات های دارورسان با توانایی راه رفتن و زنبور ها و مگس های رباتیک با قابلیت پرواز کردن هستند که همه آن ها با تابش نور حرکت می نمایند.

حوزه رباتیک نرم براساس ایده استفاده از مواد منعطف تر برای ساخت ربات هایی پایه گذاری شد که با الگوبرداری از نمونه های طبیعی مانند خرچنگ و یوزپلنگ طراحی می شوند. این کار باعث می گردد که ربات ها بتوانند پویاتر و بهتر در محیط های گوناگون حرکت نمایند.

زنگ گفت: ربات FAIRY را می توان با یک منبع نور مانند پرتو لیزر یا LED تغذیه و کنترل کرد. اکتواتور ربات، انرژی نور را به انرژی جنبشی تبدیل می نماید و بال های ربات را حرکت می دهد تا ربات بتواند هنگام پرواز کردن، تغییر جهت دهد یا برخاستن و فرود را کنترل کند.

عکس های FAIRY در روشنایی

پژوهشگران قصد دارند مقدار ربات را به حدود 10 سانتی متر افزایش دهند تا بتوان از آن برای حمل دستگاه های میکروالکترونیکی مانند گیرنده های GPS یا ترکیبات شیمیایی استفاده کرد. شاید این ربات روزی بتواند به عنوان یک دانه قاصدک مصنوعی عمل کند که با گرده ها پر می گردد و به سمت گیاهانی که به آن احتیاج دارند، می رود.

عکس هایی از نمای بالا و جانبی قاصدک طبیعی و قاصدک مصنوعی FAIRY

زنگ ادامه داد: به نظر می رسد که این یک داستان علمی-تخیلی است، اما آزمایش های اثبات مفهومی که در تحقیقات ما گنجانده شده اند، نشان می دهند رباتی که ما ابداع نموده ایم، گام مهمی را به سوی کاربرد های واقعی مناسب برای گرده افشانی برمی دارد.

وی اضافه کرد: از آنجا که از دست دادن حشرات گرده افشان در اثر گرمایش دنیای، به تهدیدی جدی برای تنوع زیستی و فراوری مواد غذایی تبدیل شده است، این امر تأثیر زیادی بر کشاورزی در سطح دنیا خواهد داشت.

این پژوهش، در مجله Advanced Science به چاپ رسید.

منبع: فرارو
انتشار: 15 بهمن 1401 بروزرسانی: 15 بهمن 1401 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 1709

به "ربات قاصدک که از نور و باد انرژی می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ربات قاصدک که از نور و باد انرژی می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید