خبرنگاران تنها بانوی راهدار کشور، شیرزنی از دیار لرستان

به گزارش مجله گرگانلند، خرم آباد - خبرنگاران - مهنار بهرامی شیرزنی از دیار لرستان ؛ بانویی توانمند و جسور که نقش و نگار فریبنده دار قالی را رها می کند و خارج از عرف زمانه اش راننده می شود، تاکسی تلفنی راه می اندازد و در آخر راننده کامیون می شود و ثابت می کند یک زن هم اگر بخواهد، می تواند.

خبرنگاران تنها بانوی راهدار کشور، شیرزنی از دیار لرستان

از چیزی نمی ترسد ؛ صدای خنده های تمسخر آمیز او را دلسرد نمی کند، گاه از تحقیرها اندوه به دل می گیرد اما شکیباتر از آن است که در برابر رسیدن به آرزوهایش کوتاه بی آید می داند روح بلند پرواز او در قالب کارهای معمولی خانه و دار قالی نمی گنجد ، سختی ها را به جان می خرد راهی جاده ها می شود.

مهناز کوچک از همان کودکی یک مطلب را خوب فهمیده و آن هم این که آنقدر در بدنش انرژی دارد که نمی تواند در خانه بند شود و آنقدر رویاهای شفاف و روشن در برابرش ظاهر می شوند که هیچ چیز نمی تواند او را از رسیدن به آن ها باز دارد.

خیلی از دخترهای کوچک هستند که عاشق فوتبال اند و تا زمانی که قد نکشیده اند با برادرانشان فوتبال بازی می کنند، خیلی از دختربچه ها در ذهنشان تصور می کنند سوار بر اسبی سفید همه دنیا را پشت سر می گذارند اما فقط عده کمی از آن ها رویاهاشان را دست نیافتنی نمی دانند و برای رسیدن به آن تلاش می کنند.

مهناز اما به دنبال آرزوهایش می رود و حالا در میان هزاران نفر راهدار در کشور تنها یک بانوی راهدار فعالیت می کند که آن هم شیرزنی از دیار لرستان و از ایل بختکمک شهرستان الیگودر است.

شیرزن اهل الیگودرز لرستان از بچگی عاشق رانندگی و ماشین های سنگین بود. رویای کودکی اش راندن کامیون و تریلر بوده و همیشه با حسرت به رانندگانی که با ماشین های سنگین در جاده ها می راندند نگاه می کرد.

او اجازه نداد این حسرت تبدیل به حسرت تمام عمرش شود و تصمیم گرفت به رویاهایش جامه عمل بپوشاند. هر چند این کار در یک شهرستان کوچک که هنوز باورهای قدیمی و سنت های کلیشه ای بر مردمان آن حکمفرماست، کار بسیار سختی است اما باورهای قدیمی و مانع تراشی های بی دلیل او را مایوس نکرد.

حالا او تنها زن راهدار کشور است و در آستانه 40 سالگی کوله باری از تجربیات را تلخ و شیرین را با خود حمل می کند.

از بازی های بچگانه تا رانندگی لودر

مهناز با اشاره به حمایت های خانواده در کنار تلاش های شبانه روزی خودش می گوید: زمانی که می خواستم مجوز آژانس را بگیرم پدرم نگران بود اما به او قول دادم که یک روز با مجوز آژانس به خانه بر می گردم که این اتفاق هم افتاد. خوشبختانه در این چندسال کوچکترین مسئله ای برایم به وجود نیامد.

این بانوی راهداری می گوید: رانندگی آن هم تنها در جاده البته که شجاعت می خواهد و زن و مرد هم ندارد. وقتی در تطعیلات عید در یکی از جاده های دورافتاده ماشین خراب می شود و به دلیل تعطیلات به ناچار 10 روز در جاده منتظر کمک می مانی آن وقت سختی کار دوچندان می شود اما عشق به کار سختی راه را شیرین می کند. هر چه کار سخت تر می شود جذابیتش هم بیشتر می شود.

وی می افزاید: در دوره ای که به سر می بریم دیگر کار زنانه و مردانه معنا ندارد و زنان می توانند از عهده هر کاری که دوست داشته باشند، برآیند. زنان اگر کاری را انتخاب می کنند حتما آن را ادامه دهند و مطمئن باشند که با پیگیری و توکل به خدا همه چیز ممکن است، در تمام دوران سختی تنها پشتیبان و تنها روزنه امیدم فقط خدا بود و بالاخره پیروز شدم.

نگاهی به دوران کودکی مهناز

دختر روستایی بازیگوش عاشق بازی های پسرانه است حتی وقتی با بچه های روستا گل بازی می کند، با گل تراکتور و نیسان درست می کند. از همان کودکی با نقش و نگار قالی آشنا می شود و وقتی 9 ساله می شود دیگر یک استاد قالیبافی است، او نقشه می زند و خواهرانش چاله پر می کنند.

بزرگتر که می شود بازی های بچگانه هم جدی تر می شوند.

مهنازی که تا قبل از سن بلوغ با برادرها و پسرهای روستا فوتبال بازی می کرد حالا فوتبال را به شکل حرفه ای دنبال می کند. علی رغم تمام مخالفت ها بالاخره به عضویت تیم فوتبال آلومینیوم سازی اراک درمی آید؛ در پست مهاجم، نوک حمله و هافبک یک سال تمام بازی می کند اما با وجودی که آرزوی تیم ملی را درسر می پروراند به دلیل دوری راه توسط پدرش از ادامه دادن فوتبال منع می شود و آرزوهایش برای ستاره فوتبال شدن همین جا به خاک سپرده می شود. اما او هنوز جوان است و آرزوهای بسکمک در سر دارد.

با مهاجرت از روستا به الیگودرز، شرایط برای او فراهم می شود تا اولین گام را برای تحقق رویاهایش بردارد، بنابراین در سال 83 گواهینامه رانندگی می گیرد. همزمان سوپرمارکتی راه اندازی کرده و بعد از اخذ گواهینامه رانندگی به تعلیم رانندگی می پردازد.

در سال 86 اما تصمیم به راه اندازی آژانس بانوان در الیگودرز می گیرد! این تصمیم در آن شرایط و در آن سال ها آنقدر دور از ذهن است که هیچ کس او را جدی نمی گیرد و عده ای به او و افکارش به دیده تمسخر نگاه می کنند.

برخی از مسوولان وقت با او همراهی نکرده و سنگ پیش پایش می اندازند. راه اندازی آژانس بانوان برای او یک سال و نیم طول می کشد و وقتی خاطرات آن روزها برایش زنده می شوند، بغضی سنگین گلویش را می فشارد، هیچ کس او را جدی نمی گیرد حتی صحبت های خانواده اش رنگ نا امیدی دارد و هر کس سعی می کند به نوعی او را از این تصمیم منصرف کند. اما او عزمش راجزم کرده و نیش وکنایه حرف های دیگران و نصیحت هاشان که دختر را چه به این کارها ! در او هیچ تاثیری ندارد.

قدم در راه پیروزیت

در شرایطی که بسکمک به دنبال نا امید کردن مهناز هستند، فرماندار وقت الیگودرز رویه متفاوتی در پیش می گیرد و از او حمایت کرده و او را به ادامه جهت تشویق می کند. اما راه سخت تر از چیزی است که تصورش را می کرد.

از الیگودرز به خرم آباد فقط یک سرویس رفت و آمد وجود دارد که ساعت 4 و نیم صبح حرکت می کند و مسافران آن فقط سربازها هستند. خانه مهناز تا ایستگاه اتوبوس یک کیلومتر فاصله دارد اما با وجود تاریکی، سرمای سرد زمستان و سگ های ولگردی که در این جهت همراهی اش می کردند ترسی به دلش راه نداده و آنقدر جهت الیگودرز - خرم آباد را رفت و آمد تا بالاخره به خواسته اش رسید.

اما تحقق این خواسته که در کلانشهرها روندی عادی داشت در شهر کوچکی مانند شهر زندگی مهناز به این آسانی ها نبود، یکی از دست اندرکاران برای ناامید کردن مهناز به او می گوید که به افراد فقیر مجوز نمی دهیم. این حرف مثل خنجری بر قلبش می نشیند و عزمش را برای ادامه راه چند برابر می کند.

او این بار راهی تهران شده و به دفتر ریاست جمهوری می رود و انتها پیروز می شود مجوز راه اندازی آژانس بانوان را بگیرد، برای افتتاح آژانس بانوان مراسمی برگزار می کنند و فرماندار او را پیشمرگ زنان دیگر شهر می خواند.

مهناز که با پیگیری و دوندگی های بسیار بالاخره به خواسته اش می رسد، سدی را نیز از سر راه زنان برمی دارد؛ به فاصله کمتر از یک هفته دومین آژانس بانوان در الیگودرز راه اندازی می شود و اکنون هم در خرم آباد و هم در الیگودرز چندین آژانس بانوان وجود دارد.

اما راه اندازی آژانس تازه شروع مسائل دیگری است، او می گوید: روزهای اول آژانس بانوان برای مردم غریبه بود، مزاحم تلفنی داشتیم و برخی واقعا اذیت می کردند، از طرفی خودم ماشین نداشتم و به کمک فرماندار توانستم سال 88 حدود پنج میلیون تومان وام بگیرم و یک پژو آر. دی خریدم.

در ادامه پیروز می شود با آموزش و پرورش برای سرویس مدارس قرارداد ببندد و زنان سرپرست خانوار را تشویق می کند که وارد کار شوند، بانوانی که توانستند از این راه نان آور خانواده شوند.

اخذ گواهینامه پایه یک و ترانزیت

راه اندازی آژانس بانوان تنها نقطه عطفی برای تلاش های بیشتر و رسیدن به آرزوهای دوران کودکی مهناز بوده، این بار آستین ها را بالا می زند و گواهینامه پایه یک را می گیرد.

برای دریافت گواهینامه پایه یک راهی بروجرد می شود که 120 کیلومتر تا الیگودرز فاصله دارد و طی 6 ماه پیروز به اخذ گواهینامه پایه یک و نیز مجوز ورود و خروج پالایشگاهی و حمل و نقل مواد خطرناک می شود، سپس با قرض و وام پیروز به خرید یک کامیون چینی می شود.

حالا مردم هنگام عبور از جاده ها زنی را می بینند که تک و تنها پشت تانکر حامل گاز نشسته در حالی که لبخند به لب دارد. او با تانکر حامل گاز مایع به تمام کشور سرک می کشد وهشت سال از این شهر به آن شهر سوخت جا به جا می کند.

درست زمانی که فکر می کند به خواسته اش رسیده است، کامیون چینی دستش را در حنا می گذارد، به ناچار آن را می فروشد و دوباره مجبور است از نو شروع کند. هیچ نهاد و سازمانی حاضر به جذب راننده خانم نیست.

بارها پیشنهاد کار دفتری را رد می کند. کار کردن در یک اتاق کوچک با کلی ورق و کاغذ چیزی نیست که مهناز را راضی کند، نمی تواند از جاده و سفر دل بکند. روحش پر می کشد برای جاده اما در وانفسای بیکاری و بی پولی به پیشنهاد فرماندار به راهداری شهر می رود.

در راهداری، ابتدا او را به عنوان راننده نمی پذیرند و فشار زندگی او را ناگزیر از پذیرش شغل دفتری در راهداری شهر می کند. ولی فقط یک ماه دوام می آورد و اصرار، پافشاری و دوندگی های او بالاخره جواب می دهد و به عنوان راننده در اداره راهداری الیگودرز جذب می شود.

اگر بخواهیم گذرا نگاهی به زمستانهای سخت و طاقت فرسا و کوه ها و دره های پر فراز و نشیب و جاده های خطر ناک الیگودرز بیندازیم ، شاید در کنار کارهایی از جمله کار در معدن ، کشاورزی و دامداری از جمله سخت ترین مشاغل، راهداری است .

راهداران در زمستان با برف و باران و در تابستان با کوه و دره دست و پنجه نرم می کنند؛ در این بین بوده اند مردان قدرتمندی که تاب و طاقت این شغل پر خطر را نداشته و از راهداری کنار رفته اند .

اما در شهرستان الیگودرز بانوی تلاشگر و پر جنب و جوشی کمر همت را به محکمی دلیر مردان سرزمینش بسته و شب و روز ، زمستان و تابستان در گردنه ها و جاده ها برف روبی و جاده سازی میکند .

تلاشی بی وقفه در جاده های سخت گذر الیگودرز

عباس عباسی ، رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ایی الیگودرز در مورد این بانوی راهدار می گوید: این بانوی تلاشگر هیچگاه از زیر بار مسوولیت شانه خالی نکرده است ؛هرگاه در فصل بارش برف ماموریت در گردنه های سخت گذر الیگودرز به ایشان محول می شود به درستی و با تمام انگیزه کار برف روبی را با تجهیزات سنگین راهداری انجام میدهد.

یکی از راهداران الیگودرز که راننده کامیون برف روبی است می گوید:هر زمان به دلیل شوت بارش برف با چند کامیون به ماموریت اعزام می شدیم و این بانوی راهدار با ما همراه می شد هرگز نگران او نبودیم .

محمد گودرزی اضافه نمود:کار در جاده و خصوصا موقع برف روبی بسیار خطر ناک است اما این خانم هیچ گاه نیازمند کسی نبود که در کارش به او کمک کند و در برخی موارد ؛ این خانم به تنهایی به جاده های سخت گذر میرفت و برف روبی می کرد.

مهناز اکنون تنها راهدار خانم در کشور است. زمستان ها برف روبی و تابستان ها نیز لکه گیری و شانه سازی جاده انجام می دهد.

راننده برف روبی که عاشق شعر و آواز است، موسیقی سنتی بختکمک را می شناسد و آوازهای سرزمین مادری اش را در شب های تنهایی سر می دهد.

حالا دیگر ، دید مردم شهر نیز نسبت مهناز تغییر کرده و همه او را به عنوان یک راننده ماشین سنگین و یک خانم راهدار پذیرفته اند.

وقتی در جاده ماشین سنگین می راند زن و مرد تشویقش می کنند ؛وجود چنین بانویی حالا برای بانوانی دیگر قوت قلبی برای رهایی از سختی هاست و هنگامی که از کنارش عبور می کنند برایش کف می زنند و این ها همه برای مهناز دلگرم کننده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 22 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 539

به "خبرنگاران تنها بانوی راهدار کشور، شیرزنی از دیار لرستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تنها بانوی راهدار کشور، شیرزنی از دیار لرستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید