خاصیت سیب برای مقابله با آلزایمر، دیابت، کم خونی و سرطان

به گزارش مجله گرگانلند، تهران (پانا) - سیب از پرطرفدارترین میوه ها در میان مردم است، میوه ای سرشار از ویتامین و مواد مغذی. یک ضرب المثل قدیمی نیز می گوید که خوردن یک سیب در روز شما را از رفتن نزد دکتر بی احتیاج می نماید.

خاصیت سیب برای مقابله با آلزایمر، دیابت، کم خونی و سرطان

به گزارش جامعه 24، یک سیب میانه از الیافی تشکیل شده است که حدود 4 گرم فیبر دارد. مواد مغذی موجود در سیب باعث شده است تا این میوه طیف وسیعی از فواید سلامتی را در خود جای دهد.

سیب سرشار از فیبر، ویتامین و مواد معدنی است که همگی دارای مزایای بسیاری برای سلامتی هستند. از طرفی بعلاوه با داشتن مجموعه ای از آنتی اکسیدان ها در خنثی کردن رادیکال های آزاد محیط یاری نماینده اند.

یک سیب میانه 182 گرمی شامل 95 کالری، 25 گرم کربوهیدرات، 4 گرم فیبر، ویتامین C، پتاسیم و ویتامین K است. علاوه بر این موارد، حاوی اندازهی منگنز، مس و ویتامین های A، E، B1، B2 و B6 است.

به یاد داشته باشید که برای دریافت بهتر این مواد بهتر است سیب را همراه با پوست میل کنید؛ زیرا پوست سیب حاوی نیمی از فیبر آن و اندازه زیادی پلی فنول است.

در ادامه شما را با بعضی از خواص بی شمار این میوه خوش طعم آشنا خواهیم کرد.

خاصیت سیب برای هضم غذا

سیب سرشار از فیبر است، خاصیتی که باعث تسهیل هضم مواد غذایی می گردد. مصرف منظم سیب به حرکات روان روده، جلوگیری از یبوست و اختلالات معده یاری می نماید. فیبر بخش مهمی از رژیم غذایی به شمار می رود که حجم مدفوع را افزایش می دهد و سبب حرکت روان تر آن می گردد.

خاصیت ضد سرطان سیب

سیب، توانایی ضدسرطانی قوی دارد. این خاصیت بدن را از شر سلول های سرطانی ایمن نگه می دارد. دانشمندان انجمن تحقیقات سرطان آمریکا موافق هستند که مصرف سیب می تواند خطر ابتلا به سرطان پانکراس را تا 23 درصد کاهش دهد. بعلاوه چند ترکیب در پوست سیب، نشان می دهد که پوست سیب هم پتانسیل رشد در برابر سلول های سرطانی را دارد.

این خاصیت سیب هم به وسیله محققان دانشگاه کورنل معین شده است. از سوی دیگر سرطان کولورکتال را می توان با مصرف فیبر از بین برد، بنابراین دفعه بعد که پوست سیب را در زباله می اندازید، به ارزش غذایی آن هم فکر کنید.

خواص سیب برای قلب

سیب حاوی فیبر، ویتامین C، آنتی اکسیدان ها و پتاسیم است. جالب است بدانید که یک سیب میانه قادر به فراهم کردن 13 تا 20 درصد از احتیاج روزانه یک فرد به فیبر، 9 تا 11 درصد از احتیاج روزانه یک فرد به ویتامین C و چهار درصد از احتیاج روزانه یک فرد به پتاسیم است. به نظر می رسد فیبر به مدیریت فشار خون یاری نموده و می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را نیز کاهش دهد.

ویتامین C آنتی اکسیدانی است که در کنار سایر آنتی اکسیدان ها می تواند در محافظت بعضی جنبه های سلامت قلبی یاری کند. ویتامین C بعلاوه قادر به تقویت سیستم ایمنی بوده و به دفاع بدن در برابر عفونت ها و بیماری ها یاری می نماید.

پتاسیم به آرامش رگ های خونی یاری نموده و خطر فشار خون بالا و عوارض قلبی عروقی را کاهش می دهد.

نقش سیب در تنفس بهتر

ترکیبات موجود در سیب می تواند اثرات شگفت آوری داشته باشد. وجود آنتی اکسیدان ها در سیب می تواند ریه های شما را از آسیب های اکسیداتیو حفظ کند. تحقیقات گسترده بر روی 68 هزار زن نشان می دهد آن هایی که بیشترین اندازه سیب را مصرف نموده اند، خطر ابتلا به آسم کمتری داشتند. خوردن در حدود 15 درصد یک سیب بزرگ کاهش 10 درصدی خطر ابتلا به این بیماری را به همراه خواهد داشت.

از طرق دیگر پوست سیب حاوی فلاونوئید کورستین است که می تواند سیستم ایمنی بدن را تعدیل نموده و التهاب را کاهش دهد که هر دوی این خواص سیب، می توانند بر آسم و واکنش های آلرژیک تاثیر بگذارند.

تاثیر سیب در درمان کم خونی

سیب اندازه زیادی آهن دارد و برای درمان کم خونی مؤثر است. معمولا کم خونی ناشی از کمبود هموگلوبین در خون است. این مشکل با افزایش دریافت آهن از مواد غذایی حل می گردد. آهن نقش مهمی در فراوری گلبول های قرمز دارد. با افزایش تعداد گلبول قرمز در خون نه تنها از کم خونی پیشگیری می گردد، بلکه با اکسیژن رسانی کافی عملکرد اندام ها هم بهبود می یابد.

تاثیر سیب در جلوگیری از آلزایمر

تحقیقات اجرا شده بر روی موش ها نشان می دهد که مصرف منظم سیب در رژیم غذایی، باعث افزایش دوز بالای انتقال دهنده های عصبی به نام استیل کولین می گردد. بعلاوه در آلزایمر، سلول های عصبی مغز آسیب می بینند و آب سیب که حاوی فلاونوئید ها است به بهبود سلول های آسیب دیده یاری می نماید. نوشیدن آب سیب می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را از شما دور کند و در برابر کوچک شدن و نابودی مغز بدن شما را مقاوم کند.

خواص سیب برای دیابت

یک مطالعه جمعیتی نشان می دهد افرادی که سه وعده در هفته آب میوه را با همان اندازه میوه کامل، از جمله سیب جایگزین می نمایند، نسبت به افرادی که میوه نمی خورند، 7 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند. بعلاوه طبق یک آنالیز در سال 2011، افرادی که فیبر بیشتری مصرف می نمایند، کمتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند.

یک سیب میانه حاوی 1/25 گرم کربوهیدرات دارد که 9/18 گرم آن شکر است. با این حال، قادر به فراهم آوردن فیبر و سایر مواد مغذی دیگر است که به معنی یک میان وعده شیرین همراه با فواید سلامتی بیشتر خواهد بود.

تاثیر سیب بر سلامت استخوان

مصرف میوه ها می تواند افزایش تراکم استخوان ها را به همراه داشته باشد که منجر به سلامت استخوان ها گردد. محققین معتقدند که وجود ترکیبات آنتی اکسیدان و ضد التهاب در فهرست خواص سیب، به افزایش تراکم و قدرت استخوان ها یاری می نماید.

بعضی مطالعات نیز نشان داده زنانی که در یک وعده غذایی خود از سیب تازه استفاده می کردند، نسبت به آن هایی که سیب پوست کنده، سس سیب یا محصولات آن را استفاده می کردند، کلسیم کمتری از دست داده اند.

نقش سیب در سلامت دندان ها

سیب به تمیزی دندان ها و لثه یاری می نماید؛ احتمال پوسیدگی دندان ها را کاهش می دهد و از طرف دیگر فیبر موجود در آن دندان ها را تمیز می نماید. سیب خاصیت ضدمیکروبی دارد و از وجود باکتری ها و ویروس ها در بدن جلوگیری می نماید. سیب بعلاوه ترشح بزاق را افزایش می دهد که ترکیبی آلکانی است و رشد باکتری ها در داخل دهان را کاهش می دهد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 1 شهریور 1401 بروزرسانی: 1 شهریور 1401 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 1629

به "خاصیت سیب برای مقابله با آلزایمر، دیابت، کم خونی و سرطان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاصیت سیب برای مقابله با آلزایمر، دیابت، کم خونی و سرطان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید