ثروتمندان جامعه هدف وام مسکن!

به گزارش مجله گرگانلند، با افزایش 857 هزار تومانی میانگین قیمت مسکن تهران، در این ماه شاهد رشد 8/6 درصدی نرخ ها در این بخش بوده ایم.

ثروتمندان جامعه هدف وام مسکن!

به گزارش گروه مالی خبرنگاران آخرین آمار وزارت راه و شهرسازی از ادامه رونق خرید و فروش مسکن در آذر ماه حکایت دارد. آنالیز گزارش دفتر اقتصاد مسکن این وزارتخانه نشان می دهد طی نهمین ماه سال، 8535 فقره قرارداد صحیح در سامانه املاک و مستغلات ثبت شده که نسبت به آبان سال جاری بالغ بر 146 درصد افزایش یافته است. با این حال به نظر می رسد به دلیل کمبود فراوری و رجحان تقاضا نسبت به عرضه، این رونق باز هم گرانی مسکن را به همراه داشته است؛ چنان که طی ماه گذشته متوسط هر مترمربع واحد مسکونی در تهران به 13 میلیون و 474 هزار تومان افزایش یافت.

بدین ترتیب با افزایش 857 هزار تومانی میانگین قیمت مسکن تهران، در این ماه شاهد رشد 8/6 درصدی نرخ ها در این بخش بوده ایم. در این بین شرایط مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار مبنی بر پرداخت وام 240 میلیون تومانی از سوی بانک مسکن به گونه ای است که قطعا کارگران، بازنشستگان و کارمندان توان بازپرداخت آن را نخواهند داشت و گویا این تسهیلات برای ثروتمندانی در نظر گرفته شده که برای خرید خانه نیازی به یاری های دولت ندارند.

نگاهی به جزئیات معاملات مسکن طی ماه گذشته نشان می دهد که همچنان واحدهای متوسط متراژ بیشترین خواستار را در بازار دارند. در این ماه، واحدهای 50 تا 70 مترمربع با سهم 30 درصدی از معاملات مسکن شهر تهران بیشترین تقاضا را از نظر متراژ به خود اختصاص داده اند.

در این بین، واحدهای 40 تا 50 متری با سهم 11/6 درصد و خانه های 70 تا 80 متر با سهم 4/11 درصد در رتبه های بعدی از نظر تعداد معاملات قرار دارند. به طور کلی خانه های کمتر از 80 مترمربع 57 درصد معاملات را تشکیل داده اند. با اینکه در طول آذر ماه معاملات مسکن با رشد حدود 5/2 برابری روبرو شده، اما باز هم این رونق افزایش قیمت 8/6 درصدی را نسبت به آبان در پی داشته است تا طی یک سال گذشته مسکن جهت افزایش 70 درصدی قیمت را تجربه نموده باشد. با این حال مشتریان همچنان با 400 تا 500 میلیون تومان می توانند خانه های متوسط متراژ قدیمی ساخت که در جنوب، مرکز، شرق و غرب تهران متراکم هستند، بخرند.

آن طور که گزارش وزارت راه و شهرسازی نشان می دهد ارزان ترین منطقه پایتخت نیز به منطقه 18 با متری شش میلیون و 239 هزار و 400 تومان اختصاص دارد. از سوی دیگر منطقه 1 تهران با قیمت گذاری متری 30 میلیون و 854 هزار تومان گران ترین منطقه تهران و حتی کشور به حساب می آید. در این میان منطقه 5 تهران با ثبت 1496 معامله در آذر ماه رکورد پرمعامله ترین منطقه پایتخت را ثبت کرد. کم معامله ترین بازار مسکن نیز در اختیار منطقه 19 با 76 فقره معامله قرار گرفته است.

وام های بی هدف

رشد لجام گسیخته قیمت مسکن باعث شده خانوارهایی که طی دو سال اخیر اقدام به اخذ وام مسکن نموده اند پیروز به خرید خانه نشوند. همین امر باعث شده است اخیرا شورای پول و اعتبار موافقت خود را با افزایش سقف تسهیلات مسکن اعلام کند.

اکنون در شرایطی که کارگران و بازنشستگان در بهترین حالت ماهانه حدود 5/2 میلیون تومان و کارمندان حدود 5/3 میلیون تومان دریافتی دارند، اقساط وام هایی که شورای پول و اعتبار در نظر گرفته بین سه میلیون و 400 هزار تا چهار میلیون و 400 هزار تومان (در سال های مختلف) به حساب می آید.

این در حالی است که انتظار می رفت سیاست پرداخت تسهیلات به سمت رونق خرید و فروش خانه های کوچک متراژ و متوسط متراژ برود و کارگران و کارمندان جامعه هدف باشند؛ اما در طرح جدید نیز همچنان ثروتمندان به عنوان جامعه هدف شناخته می شوند.

ثروتمندانی که برای خرید خانه قطعا نیازی به این وام ها ندارند. چنان که اگر آنها قصد خرید خانه در منطقه یک تهران را داشته باشند، با وام 240 میلیونی فقط می توان حدود 5/7 مترمربع از این خانه ها را خریداری کرد. بنابراین انتظار می رود چنین سیاست هایی به بخش واقعی تقاضا راهنمایی گردد تا علاوه بر رونق بازار، درنهایت سوددهی بانک مسکن را هم در پی داشته باشد.

منبع: آرمان ملی

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 177

به "ثروتمندان جامعه هدف وام مسکن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثروتمندان جامعه هدف وام مسکن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید