تغییر چشم انداز روابط ایران- کره جنوبی با تداوم بدعهدی های سئول

به گزارش مجله گرگانلند، دو سال از بلوکه شدن 7 تا 9.5 میلیارد دلار از دارایی های ایران توسط کره جنوبی می گذرد و با وجود تلاش های دیپلماتیک تهران و حتی دستور رییس جمهوری به رییس بانک مرکزی برای پیگیری این مطالبات، سئول گام موثری در این زمینه برنداشته است.

تغییر چشم انداز روابط ایران- کره جنوبی با تداوم بدعهدی های سئول

کره جنوبی پیش از اعمال تحریم های آمریکا علیه ایران، جزو پنج کشور خریدار فراورده های نفتی ایران بود و حتی پس از اعمال تحریم ها در مرداد 97 هم، کره ای ها از معافیت 180 روزه برخوردار شدند و در این مدت هم روزانه نزدیک به350 هزار بشکه نفت و میعانات گازی از ایران خریداری کردند، اما تا به امروز هزینه خرید این فرآورده ها را پرداخت نکرده است.

سئول که بیشترین منابع مالی بلوکه شده تهران را در اختیار دارد، بهانه اش برای عدم پرداخت مطالبات و بدهی های ایران، تحریم های آمریکاست، مقامات کره ای در مقابل واکنش ها و نقدها به بدعهدی شان در قبال ایران، تحریم های آمریکا را بهانه می کنند.

به گفته مقامات کره جنوبی، اتصال سیستم بانکی و مالی این کشور به سیستم بانک های آمریکا موجب شده که سئول نتواند تحریم ها را دور بزند و پول های بلوکه شده را پرداخت کند و درحالی که پول ایران به دو بانک این کشور ارسال شده، چون بانک مرکزی کشورمان تحریم است، بانک های سئول قادر به ارسال این مبلغ به ایران نیستند.

بی توجهی کره به راه چارههای پیشنهادی

تنها اقدامی که از سوی کره جنوبی طی این دو سال برای پرداخت تعهدات مالی این کشور به ایران اجرا شده، ارسال کالاهای خاص و دو میلیون کیت شناسایی بیماری کرونا به ارزش 500 هزار دلار به ایران است که این رقم در مقابل بدهی این کشور به ایران که بین 7 تا 9 میلیارد دلار است، رقم بسیار ناچیزی است.

البته سئول یکبار وعده ارسال یک محموله دو میلیون دلاری از دارو و مواد غذایی شامل روغن خام و خوراک دام را داد اما این وعده هم تا به امروز اجرایی نشده است و کره جنوبی همچنان بر طبل عدم همکاری با ایران می کوبد.

در چنین شرایطی که سئول گام موثری برای انجام تعهداتش نسبت به تهران برنداشته است، راه چارههای متعددی از سوی کمیسیون انرژی مجلس، سیاستمداران، فعالان حقوقی و ... ارائه شده است تا شاید با اجرای این راه چارهها و بازگشت بخشی از بدهی های ایران به کشور، تاحدی از نارضایتی 84 میلیون ایرانی نسبت به حقوق پایمال شده شان کاسته شود.

چندی پیش،کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی دو راه چاره به کره جنوبی پیشنهاد کرد، راه چاره نخست برگرداندن پول بلوکه شده ایران و بعدی خرید تجهیزات فنی و صنعتی (غیر تحریمی) از سوی ایران به همان میزان بود، برخی دیپلمات های ایرانی هم روش پرداخت بدهی نفتی در پوشش کانال بشرمحبت آمیز ای مشابه کانال راه اندازی شده توسط سوییس در قالب غذا و دارو را توصیه کردند که متاسفانه سئول به هیچ کدام از این راه چارههای قابل اجرا عمل نکرده است.

آینده روابط تهران-سئول در ابهام

تبعیت کورکورانه کره جنوبی از آمریکا و عدم پرداخت مطالبات ایران، نگاه مردم به این کشور را که پیش از این یکی از کشورهای دوست محسوب می شد، تغییر داده است.انتظار می رود که تداوم بد عهدی کره جنوبی نسبت به ایران که حتی از خرید کالاهای اساسی، دارو و اقلام انسان محبت آمیز ایرانی ها با پول های بلوکه شده هم خودداری می کند، در یاد و خاطره تمامی ایرانی های وطن دوست بماند.

ضمن اینکه پیش بینی می شود چشم انداز روابط دوجانبه و همچنین همکاری های آینده تهران- سئول تحت تاثیر این رفتار کره ای ها قرار گیرد و ادامه بدقولی های چشم بادامی نسبت به تعهداتشان نسبت به ایران، روابط طولانی مدت این دو کشور را کم رنگ کند.

2323

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 16 آبان 1399 بروزرسانی: 16 آبان 1399 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 739

به "تغییر چشم انداز روابط ایران- کره جنوبی با تداوم بدعهدی های سئول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر چشم انداز روابط ایران- کره جنوبی با تداوم بدعهدی های سئول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید