تعطیلی مدارس تاثیری بر کاهش آلودگی هوا دارد؟

به گزارش مجله گرگانلند، بر اساس آخرین مطالعات اجرا شده در شهر تهران مهمترین منبع فراوری آلودگی در شهری مانند تهران، خودرو ها هستند. در نتیجه هر چقدر ما تردد خودرو ها و پیمایش آن ها را در سطح شهر کاهش دهیم، فراوری آلودگی از مهمترین منبع آلاینده شهر را کم می کنیم.

تعطیلی مدارس تاثیری بر کاهش آلودگی هوا دارد؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، مدیر واحد مدل سازی و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: تعطیلی مدارس یا ادارات باعث جلوگیری از تشدید آلودگی هوا می گردد، اما چاره اصلی کاهش آلایندگی خودروهاست.

سال جاری با تداوم پایداری جوی در پایتخت، با تصمیم مسوولان استان تهران تاکنون طی سه روز متوالی مدارس برخی شهرستان های تهران تعطیل شده است، در این شرایط حسین شهبازی در مصاحبه با ایسنا درباره میزان تاثیر این تصمیم بر کاهش آلودگی هوا اظهارکرد: بر اساس آخرین مطالعات صورت گرفته در شهر تهران مهمترین منبع فراوری آلودگی در شهری مانند تهران، خودرو ها هستند. در نتیجه هر چقدر ما تردد خودرو ها و پیمایش آن ها را در سطح شهر کاهش دهیم، فراوری آلودگی از مهمترین منبع آلاینده شهر را کم می کنیم و این کار در شرایط پایداری جوی از تشدید آلودگی هوای شهر جلوگیری می نماید بنابراین تعطیل کردن مدارس یا ادارات از این جهت بسیار یاری نماینده است.

وی اضافه نمود: در کنار این مسئله بحث سلامت نیست مهم است این که چقدر در معرض آلودگی قرار داریم. خیلی از لحاظ سلامت و بهداشت مهم است یاری می نماید که مواجهه شهروندان با آلودگی کمتر گردد.

مدیر واحد مدل سازی و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره میزان تاثیر تعطیلات مدارس و ادارات بر کاهش آلودگی هوا در شرایط اضطرار گفت: متاسفانه عدد و رقم کمی ندارم و دستیابی به چنین ارقامی نیازمند انجام مطالعات از جمله مطالعات ترافیکی است.

وی با تاکید نقش موثر ارتقای کیفیت سوخت بر کاهش آلودگی هوای تهران اظهار کرد: وقتی خودرو ها مهمترین منبع آلودگی هوای شهر تهران هستند، چند مورد از اهمیت خاصی برخوردار می گردد که یکی از آن ها کیفیت سوخت خودرو ها است. سوخت خودرو ها باید استاندارد و دارای کیفیت بالاتر و حداقل مطابق با آخرین استاندارد کشور یعنی سوخت یورو 4 باشد.

شهبازی توضیح داد: برخی خودرو های سطح شهر آلودگی زیادی فراوری می نمایند و بیشتر آن ها فرسوده و کاربراتوری هستند البته این مورد شامل موتورسیکلت های کاربراتوری نیز می گردد. تاثیر این خودرو ها بر افزایش آلودگی هوای شهر به مراتب بیشتر از خودرو هایی است که سن و سال کمتری دارند و مطابق با آخرین استاندارد های کشور فراوری و وارد بازار شده اند.

وی به ذکر مثالی پرداخت و اظهارکرد: خودرو های کاربراتوری و فرسوده حدود 40 گرم آلودگی به ازای هر کیلومتر پیمایش فراوری می نمایند، در صورتی که یک خودرو یورو 2 انژکتوری و دارای سلامت فنی 2 تا 3 گرم آلودگی به ازای هر کیلومتر پیمایش فراوری می نماید. اختلاف این اعداد نشان می دهد که چقدر برخی خودرو ها و ناوگان ها در فراوری آلودگی هوا مهم هستند و ضروری است قوانین بالادستی از جمله از رده خارج کردن خودرو های فرسوده یا اعمال قانون معاینه فنی اجرایی گردد تا به کاهش آلودگی هوای شهر تهران یاری کند.

مدیر واحد مدل سازی و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره ضرورت اصرار حاکمیت بر اجرای قانون هوای پاک تاکید و اظهارکرد: ماهیت صنعت خودروسازی و موتورسیکلت سازی کسب سود است. حاکمیت باید به نفع سلامت مردم و شهروندان جلوی عدم اجرای قوانین بایستد البته لازمه آن، این است که درک درستی از میزان تحمیل هزینه فراوری آلودگی در هوا بر شهر داشته باشیم. این هزینه به سود فراوری خودرو و موتورسیکلت می چربد، چون هزینه های درمان عوارض ناشی از آلودگی هوا بسیار بیشتر از هزینه هایی است که در حوزه فراوری و صنعت خودرو انجام می گردد.

شهبازی در انتها تاکید نمود: بر اساس نتایج همه مطالعات بین المللی صورت گرفته هزینه های سلامت و درمان ناشی از آلودگی هوا چندین برابر بخش فراوری خودرو است بنابراین حاکمیت باید محکم در برابر کوشش ها برای بی توجهی به قانون هوای پاک بایستد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 68

به "تعطیلی مدارس تاثیری بر کاهش آلودگی هوا دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعطیلی مدارس تاثیری بر کاهش آلودگی هوا دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید