ترفند های جدید کلاهبرداری در دیوار و شیپور

به گزارش مجله گرگانلند، پلتفرم هایی، چون دیوار و شیپور هم کار راه انداز هستند و هم برای بعضی سودجویان به بستری برای کلاهبرداری تبدیل شده اند. چگونه می توان خرید و فروش امن تری را در سایت های خرید آنلاین تجربه کرد؟

ترفند های جدید کلاهبرداری در دیوار و شیپور

به گزارش تجارت نیوز، با وجود هشدار های زیادی که مدیران دیوار و شیپور و همچنین مراجع قضایی و نظارتی در خصوص کلاهبرداری در بستر این پلتفرم ها می دهند، هنوز هم افراد زیادی قربانی اقدامات مجرمانه کلاهبرداران می شوند.

گشتی در سایت ها و فضای مجازی نشان می دهد، فیشینگ، دریافت بیعانه و تحویل ندادن کالا، دریافت محصول و پرداخت نکردن وجه یا فروش کالای تقلبی، از جمله پرتعدادترین شکایت ها و گلایه های کاربران است.

عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کسب و کار های اینترنتی معتقد است که راهکار کاهش این موارد، نه فیلترینگ که احراز هویت کاربران، چابک تر شدن نهاد های نظارتی و افزایش اطلاع رسانی در رسانه های رسمی است.

ترفند های کلاهبردارانه

کلاهبرداران از راه های مختلفی برای سوءاستفاده از کابران سایت هایی، چون دیوار و شیپور استفاده می نمایند. از جمله کشاندن مردم پای عابربانک، دریافت اطلاعات حساب آن ها و برداشت پول.

همچنین ارسال پیغام هایی برای دریافت وجه به منظور ثبت آگهی که در نهایت به فیشینگ و خالی کردن حساب کاربران منجر می گردد، ترفند دیگری است که آن ها به کار می برند.

هم پلیس فتا و هم خود پلتفرم های انتشار آگهی بار ها در این موارد هشدار داده اند، اما هنوز هم گاهی چنین اتفاقاتی برای برخی کاربران رخ می دهد.

کاربران در فضای مجازی، در خصوص فروش کالای تقلبی در این سایت ها یا تنظیم قرار دیدار با افراد در مکان های خلوت و خفت گیری نیز هشدار داده اند.

طالبی، دبیر انجمن صنفی کسب و کار های اینترنتی تاکید می نماید که اقدامات مجرمانه در زمان انتشار آگهی در فضای آفلان از جمله ضمیمه نیازمندی های همشهری نیز رخ می داد.

او می گوید: روزنامه همشهری با برخی رویه ها از جمله احراز هویت کوشش کرد نظارت بیشتری بر موضوع داشته باشد، این موضوع در سایت ها و پلتفرم های آنلاین نیز اهمیت زیادی دارد.

این کارشناس می افزاید: نهاد های مرتبط با پیگیری تخلفات و برخورد با مجرمان هم باید چابک تر و چالاک تر باشند. متاسفانه در این زمینه ضعف هایی وجود دارد و فرایند تغییر و تحولات در چنین حوزه هایی نیز در ایران کند است.

ضعف صدا و سیما در اطلاع رسانی

طالبی بر لزوم اطلاع رسانی در رسانه های رسمی به ویژه صدا و سیما تاکید می نماید و می گوید: متاسفانه در این حوزه نیز ضعف های جدی وجود دارد.

این فعال مالی می افزاید: به ویژه صدا و سیما با توجه به بهره مندی از بودجه عمومی وظیفه دارد که در خصوص کسب و کار های ایرانی و نقاط قوت و ضعف آن ها اطلاع رسانی کند، اما در این حوزه کم کاری می نماید و انتظار دریافت پول به عنوان تبلیغات را دارد.

او ادامه می دهد: صدا و سیما معمولا زمانی حاضر می گردد در خصوص برخی مسائل هشدار دهد که افراد زیادی قربانی شده اند. برای مثال این رسانه بعد از سال ها کلاهبردی سایت های شرط بندی تازه به موضوع پرداخته است. در حالی که آن ها تا به امروز به روایتی 9 و بر اساس آمار دیگری 15 هزار میلیارد تومان از پول مردم را دزدیده اند.

ضرورت احراز هویت در داخل پلتفرم ها

این فعال مالی می گوید: در چنین شرایطی، اهمیت افزایش سخت گیری ها از سوی خود پلتفرم ها بیشتر می گردد.

طالبی با اشاره به چالش های الزام پلتفرم ها به احراز هویت کاربران در سامانه امتا، تاکید می نماید: تجربه نشان داده که هر کجا دولت مستقیما ورود پیدا نموده، مشکلاتی رقم خورده است.

او شرح می دهد: دولت باید با تصویب قوانینی به عنوان رگولاتور، بر پلتفرم ها نظارت داشته باشد و فرایند احراز هویت کاربران را بر عهده خود آن ها بگذارد؛ در مقابل سایت ها نیز بدانند باید در برابر تخلفات جوابگو باشند.

دبیر انجمن صنفی کسب و کار های اینترنتی تاکید می نماید: البته راهکار فیلترینگ نیست و موضوع باید با رسیدگی و پرداخت جریمه در مراجع قضایی پیگیری گردد.

هشدار های دیوار و شیپور

به هر روی اگر قصد خرید و فروش در دیوار و شیپور را دارید شاید بهتر باشد به برخی هشدار های آن ها نیز، توجه کنید.

هر دوی آن ها در سایت خود تاکید نموده اند که تنها یک واسطه هستند و مسئولیتی در خصوص آگهی ها ندارند. دیوار و شیپور به کاربران خود توصیه نموده اند که معامله را ترجیحا به صورت حضوری انجام دهند؛ قرار دیدار را نیز در مکان های شلوغ معین نمایند.

آن ها از خریداران خواسته اند بیعانه پرداخت ننمایند و پس از دریافت کالا و پرداخت هزینه، رسید معتبری از فروشنده بگیرند.

توصیه پلتفرم ها به فروشندگان هم این است که از انتقال پول به حساب خود مطمئن شوند و ترجیحا چک و سفته به جای وجه معامله قبول ننمایند.

احتیاط واجب است

دیوار و شیپور همچنین به کاربران هشدار داده اند در برخی مواقع باید احتیاط بیشتری خرج دهند؛ از جمله اینکه قیمت کالا بیش از حد پایین باشد و فروشنده یا خریدار، بی دلیل اطلاعات حساب آن ها را درخواست کند.

این دو پلتفرم، برای کاهش موارد کلاهبرداری و برقراری امکان خرید و فروش امن تر، هر یک در ماه های ابتدایی امسال امکانی را نیز برای ثبت آگهی کسب و کار ها و اصناف رسمی ایجاد نموده اند؛ این امکان در شیپور خرید امن یا اینترنتی و در پلتفرم دیگر، دیوار فروشگاه ها نامیده می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 4 بهمن 1399 بروزرسانی: 4 بهمن 1399 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 895

به "ترفند های جدید کلاهبرداری در دیوار و شیپور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترفند های جدید کلاهبرداری در دیوار و شیپور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید